شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سرمایه گذاری#عراق#بدهی#ایران و عراق
آل‌اسحاق در گفت‌وگو با ایبِنا

ایران دارنده همه شاخص‌های سرمایه گذاری خارجی است

رئیس اتاق ایران و عراق گفت:کشور‌هایی که بدهی کمتری دارند،برای توسعه تجارت و تعاملات بازرگانی مورد نظر کشور‌های دیگر قرار می‌گیرند.

یحیی آل‌اسحاق؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایبِنا درباره گزارش اخیر صندوق بین المللی پول مبنی بر میزان کم بدهی خارجی ایران گفت: پایین بودن بدهی خارجی ایران ازاین جهت حائز اهمیت است که اگر بدهی بالایی داشته باشیم قطع به یقین، بهره‌ها، سود‌ها و اعتبارات بین المللی ایران نزد کشور‌های مختلفی که با ما رابطه و تعامل اقتصادی دارند خدشه دار می‌شود به همین دلیل کشور‌هایی که بدهی کمتری دارند برای توسعه تجارت و تعاملات بازرگانی مورد نظر کشور‌های مختلف قرار می‌گیرند.

 

وی افزود: تمام کشور‌های منطقه و دوردست‌ها به این نکته واقف هستند تحریم‌ها روی اقتصاد ایران اثر گذاشته است چرا که جنس اقتصاد و موقعیت جغرافیایی ایران پهناور به گونه‌ای است که این سرزمین و کشور را به عنوان یکی از بهترین کشور‌های دنیا برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است چرا که دارنده همه شاخص‌های سرمایه گذاری خارجی است.

 

آل اسحاق توضیح داد: متاسفانه آمریکا با شناخت از ظرفیت‌های اقتصاد ایران با تحمیل تحریم‌ها امکانات اقتصادی و تجاری ایران را تا حدودی منجمد کرده که البته مقداری از این انجماد مربوط به خارج از کشور و مقداری هم مربوط به عوامل داخل کشور است.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: موضوع مهم این است که هنوز هم بخش‌های مهمی از اقتصاد ایران باز نشده و ظرفیت‌ها و مزیت‌های آن شناخته و یا مورد استفاده درست قرار نگرفته است. اگر فعالان اقتصادی گارد خود را در برابر امکانات بالای اقتصاد ایران باز کنند قطعا شاهد جهش و رشد چشمگیر در توسعه تجارت خارجی و رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران خواهیم بود.

 

وی درباره عدم سیاسی کردن فضای اقتصادی کشور گفت: برای توسعه تجارت خارجی و باز شدن مسیر برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور لازم است فضای اقتصادی کشور زیر چتر مسائل سیاسی برده نشود، بلکه شاخص‌های اقتصادی تقویت شود بنابراین انتظار می‌رود تصمیم گیران و مسئولان، فضای اقتصادی را از مسائل سیاسی دور کنند؛ از انتصاب مدیران اقتصادی گرفته تا سیاست‌های اقتصادی؛ که اگر این موضوع محقق شود قطعا بسیاری از مشکلات رفع می‌شود و اقتصاد پویایی درپیش روی خواهیم داشت.