شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#معلمان#دولت#آموزش و پرورش

معلمان بازنشسته به سر کار بازمی‌گردند؟

معلمان بازنشسته به سر کار بازمی‌گردند؟

آموزش و پرورش سال‌هاست با مشکل کمبود معلم مواجه است و آمار متفاوتی از ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار کمبود معلم از سوی نمایندگان مجلس و مسئولان این وزارتخانه در ادوار مختلف اعلام شده است.

البته مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند کمتر کلاس درسی بدون معلم مانده است اما راهکارهایی که برای جبران کمبود معلم به‌ویژه در مدارس دولتی عادی به کار گرفته می‌شود از جمله استفاده از معلمان بازنشسته، استخدام‌های فوری و افزایش جمعیت کلاس‌های درس عملاً بر وضعیت کیفیت آموزش و بالطبع یادگیری دانش آموزان تأثیر منفی خود را گذاشته است، تبعاتی که کمتر از سوی مسئولان مورد توجه قرار گرفته و فعلاً هدف بدون معلم نماندن کلاس‌های درس است.

یوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش شهریور ماه امسال و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید درباره کمبود معلم گفته بود: سال گذشته ۷۲ هزار بازنشسته و سال ۹۹ حدود ۴۵ هزار نفر بازنشسته داشتیم و امسال هم تعداد زیادی بازنشسته داریم. با کمبود معلم مواجهیم اما از روش‌های مختلف چون اضافه تدریس معلم و خرید خدمات برای جبران آن اقدام کردیم. بخش دیگر از کمبودها از طریق سازمان امور استخدامی مرتفع و مجوزهایی که برای ترمیم تعداد مورد نیاز نیروی انسانی در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان که همواره کمبود نیروی انسانی دارند، صادر شد.

پیش از این در گزارش‌هایی به این موضوع اشاره کرده بودیم که در بحران کمبود معلم و براساس آمار غیررسمی حدود ۱۰ هزار معلم رسمی آموزش و پرورش مأمور به خدمت در مدارس غیردولتی هستند همچنین حدود ۳۰۰ نفر از معلمان و مدیران آموزش و پرورش به عنوان کارمندان و مشاور نمایندگان در حال فعالیت هستند.

۶۰ هزار معلم بازنشسته در حال فعالیت

محمد وحیدی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره استفاده آموزش و پرورش از معلمان بازنشسته به تسنیم گفت: هم اکنون به ۶۰ هزار معلم بازنشسته کلاس درس داده‌اند اگر آموزش و پرورش از دولت مجوز گرفته است باید آن را به کمیسیون ارائه دهد.

وی گفت: آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی انسانی مجوزی را که سال ۹۵ برای به کارگیری بازنشستگان بود، به کار می‌گیرد اما استفاده از بازنشستگان باید تابع شرایطی باشد و اینکه این شرایط رعایت شده است یا خیر باید بررسی شود.

وحیدی بیان کرد: رئیس مجلس نیز در صحن علنی اعلام کرد: "به آقای نوری وزیر آموزش و پرورش تذکر می‌دهم که خلاف قانون بازنشستگی نباید عمل کند". از طرف رئیس مجلس به کمیسیون آموزش مأموریت داده شد تا گزارشی از نحوه به کارگیری بازنشستگان در آموزش و پرورش تهیه و به صحن مجلس ارائه شود.

پیش از این در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، پیشنهاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور اداری و استخدامی کشور در زمینه استفاده از نیروهای باتجربه و حتی بازنشسته آموزش و پرورش برای تدریس در مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه تصویب شد بر این اساس برای جبران کمبود معلم در مقاطع تحصیل ابتدایی و متوسطه، از نیروهای مجرب و حتی بازنشسته آموزش و پرورش برای تدریس در مدارس استفاده می‌شود.

همچنین یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش درباره علت بکارگیری بازنشستگان در کلاس‌‎های درس، گفت: امسال بحث ما روی ساعات فعالیت بازنشستگان به ویژه در مقطع ابتدایی بود و تنها تغییری که امسال در نحوه به کارگیری بازنشستگان داشتیم، افزایش ساعات آنها است که در دوره ابتدایی ۲۴ ساعت در هفته تدریس خواهند داشت.

منبع: تسنیم