شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#زنجان#طبیعی#پدیده

آشنایی با دو جاذبه شگفت‌آور طبیعی در زنجان + عکس

این پدیده طبیعی "هودو" نامیده می‌شود که نوعی سنگ قارچ مانند است که در اثر فرسایش ایجاد می‌شود و مانند یک شفت بلند و نازک به نظر می‌رسد.

آشنایی با دو جاذبه شگفت‌آور طبیعی در زنجان + عکس

غار کتله خور

به گزارش سلام نو، کتله خور غار زیبایی است که در ۱۲۰ کیلومتری جنوب زنجان و حدود ۴۱۰ کیلومتری تهران قرار دارد. نام کتله خور به معنای "کوه خورشید" است. این غار حدود ۹۰ سال پیش کشف شد. مطالعات زمین شناسی انجام شده در سال ۱۹۸۴ نشان داد که شکل گیری غار به دوره ژوراسیک باز می‌گردد. گمان می‌رود این غار به غار علیصدر در استان همدان متصل است، در حالی که علیصدر پر آب است، اما کتله خور تقریبا خشک است. یکی دیگر از شگفتی‌های غار تعداد سطوح آن است که در بین بزرگترین غارهای جهان بسیار نادر است. بخش تفریحی غار مورد استفاده عموم بوده و شامل ۲ کیلومتر مسیر مستقیم است. کارشناسان استدلال می‌کنند که این بخش غار سوم را تشکیل می‌دهد. جاده زنجان به کتله خور از سلطانیه، باستانی می‌گذرد. خانات شهر به دلیل نفوذ آب به لایه‌های زیرین غار و تالاب‌های کم عمق، استالاگمیت‌های کریستالی مناظر بسیار زیبایی ایجاد کرده‌اند. در طول ۱۲۰ میلیون سال زندگی، این غار بارها تغییر کرده است و زمین لرزه‌ها، گسل‌ها و ریزش‌ها یکی از رایج‌ترین تغییرات طبیعی است که در داخل غار رخ داده است.

آشنایی با دو جاذبه شگفت‌آور طبیعی در زنجان + عکس

غار کتله خور

قلعه بهستان

قلعه بهستان یا دودکش جنیس یکی از ۲۰ قلعه تاریخی زنجان است که در شهرستان ماهانشان در استان زنجان و در کنار رودخانه قزل اوزن واقع شده است. این پدیده طبیعی "هودو" نامیده می‌شود که نوعی سنگ قارچ مانند است که در اثر فرسایش ایجاد می‌شود و مانند یک شفت بلند و نازک به نظر می‌رسد. دودکش جن و قلعه بهستان در ماهانشان از جاذبه‌های گردشگری زنجان هستند که تاکنون واقعا ناشناخته بوده‌اند.
طبقات بالای این قلعه برای دفاع و طبقات پایین به عنوان زاغه و انبار مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. به دلیل شرایط خاص آن دوره، حاکمان برای دفاع از خود و مردم این قلعه را ساخته‌اند. فضای کلی قلعه به سه قسمت اتاق‌ها و راهروها تقسیم می‌شد. برخی از باغ‌ها سقفی شبح مانند دارند. در برخی مناطق، محل‌های مثلثی یا دایره‌ای شکل روی دیوارها نیز برای قرار دادن شکاف در نظر گرفته شده است. در ضلع غربی و شرقی این قلعه قایق‌های زیگزاگی وجود دارد. این مسیرها روزگاری از پایین‌ترین قسمت ضلع شمالی آن آغاز می‌شد و اکنون مانند ویرانه‌ای که بر هسته قلعه وارد شده است به هیچ چیز دیگری شباهت ندارد. به دلیل فرسایش طبقات پایین، تردد در این جاده خطرناک و تقریبا غیرممکن است. ضلع شمال غربی قلعه یکی از تنها قسمت‌های قلعه است که به خوبی حفظ شده است. یکی از اتاق‌های بالای این پله‌ها با طاق‌های مسجد اسلامی مسلمانان تزئین شده است. حیاط‌های بزرگ با عرض یک متر نیز از همین سبک معماری اقتباس شده است. یک قلعه صخره‌ای هموار وجود دارد که امروزه به دلیل تخریب زیاد فقط با کوهنوردی می‌توان به این قلعه رسید. قسمت فوقانی قلعه با گچ پوشانده شده است و داخل آن حوضی به قطر ۷ متر و در فاصله ۳ متری از سنگ و ماسه است. آب قلعه با لوله‌های آب نیم متری به نام گنگ تامین می‌شده است. یک قلعه صخره‌ای هموار وجود دارد که امروزه به دلیل تخریب زیاد فقط با کوهنوردی می‌توان به این قلعه رسید.

آشنایی با دو جاذبه شگفت‌آور طبیعی در زنجان + عکس

قلعه بهستان، استان زنجان