شهر خبر

مهر گزارش می دهد؛

آغاز انتخابات فرمایشی بحرین در میان تحریم گسترده و اعتراضات مردمی

آغاز انتخابات فرمایشی بحرین در میان تحریم گسترده و اعتراضات مردمی

صبح امروز شنبه مراکز اخذ رای انتخابات بحرین در میان تحریم گسترده مخالفان باز شد، این در حالی است که آیت الله عیسی قاسم شرکت در این انتخابات را به منزله تایید عادی سازی روابط دانسته است.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: از صبح امروز شنبه مراکز اخذ رأی انتخابات فرمایشی در بحرین باز شد. رژیم آل خلیفه در حالی این انتخابات پارلمانی را برگزار می‌کند که صلاحیت دستکم یک هزار نامزد را به دلیل گرایشات سیاسی مخالف آنها پیش از انتخابات رد کرده است.

در همین راستا، گروه‌های سیاسی بحرینی این انتخابات فرمایشی را به طور گسترده تحریم کرده و بر عدم مشارکت قطعی در آن تاکید ورزیده‌اند.

مردم بحرین نیز در روزهای اخیر با برگزاری تظاهرات و اعتراضاتی در مناطق مختلف مخالفت خود را با این انتخابات فرمایشی ابراز داشته‌اند.

شبکه المیادین در این باره گزارش داد که شامگاه جمعه مناطق مختلف پایتخت بحرین از جمله ابوصبیع، الدیه جدحفص و برخی دیگر از مناطق منامه شاهد اعتراضات گسترده مردمی علیه انتخابات صوری و نمایشی بوده است.

بنابراین گزارش، مردم بحرین با تاکید بر عدم مشارکت خود در این انتخابات تاکید کرده‌اند که مشارکت در انتخابات فرمایشی رژیم آل خلیفه تنها در راستای منافع طبقه سیاسی حاکم قرار دارد و به طور تلویحی مشارکت در آن تأییدی بر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواهد بود.

تظاهر کنندگان بحرینی همچنین بر همبستگی خود با همه بازداشت شدگان، زندانیان و به ویژه رهبران جنبش مسالمت آمیز خود علیه رژیم آل خلیفه تاکید ورزیدند.

آغاز انتخابات فرمایشی بحرین در میان تحریم گسترده و اعتراضات مردمی

روز غم انگیز ملت بحرین

در همین رابطه، آیت الله عیسی قاسم مرجع عالیقدر شیعیان بحرین در سخنانی امروز شنبه را روزی غم انگیز برای مردم بحرین توصیف کرد.

وی در پیامی خطاب به ملت بحرین، این انتخابات را آزمونی جدی برای سنجش هوشیاری مردم دانست و تاکید کرد: شرکت در این انتخابات به معنای این است که شما به صهیونیست‌ها اجازه دخالت در امور بحرین را بدهید!

وی مشارکت در این انتخابات را به منزله امضا زدن بر توافق عادی سازی روابط میان رژیم آل خلیفه و رژیم صهیونیستی دانست و تصریح کرد: بحرینی‌ها باید بدانند که با شرکت در این انتخابات فرمایشی در واقع بدتر شدن وضعیت در این کشور را مورد تأیید قرار می‌دهند.

آغاز انتخابات فرمایشی بحرین در میان تحریم گسترده و اعتراضات مردمی

دلایل تحریم انتخابات فرمایشی

شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین نیز در سخنانی دلایل تحریم انتخابات فرمایشی رژیم آل خلیفه را تشریح کرد. وی دلایل اصلی تحریم انتخابات را تک‌روی رژیم آل خلیفه و انحصار قدرت و ثروت از سوی آنها توصیف کرد و گفت: رژیم حاکم اصل «مردم منشأ قدرت حاکمیت هستند» را زیر پا گذاشته و در قبال همه اقشار مردم بحرین سیاست تبعیض آمیزی را روا داشته است.

وی همچنین ارائه تابعیت به بیگانگان از سوی رژیم آل خلیفه را از دیگر دلایل تحریم قاطع انتخابات فرمایشی در بحرین توصیف کرد.

آغاز انتخابات فرمایشی بحرین در میان تحریم گسترده و اعتراضات مردمی

۱۳۹ دلیل برای تحریم انتخابات

این در حالی است که جمعیت الوفاق بحرین اخیراً در گزارشی ۱۳۹ دلیل مختلف را برای تحریم انتخابات فرمایشی پارلمانی در این کشور برشمرد.

در این گزارش افزایش سیاست‌های تبعیض آمیز، معضلات موجود در قانون اساسی، عدم رعایت حقوق شهروندی، فقدان هر گونه چارچوب صحیح و عادلانه برای برگزاری انتخابات از جمله دلایل اصلی تحریم انتخابات پارلمانی در بحرین اعلام شده بود.

جمعیت الوفاق بحرین تاکید کرده بود: رژیم آل خلیفه بر اساس سیاست تبیعض قبیله‌ای، قومیتی و مذهبی شکل گرفته و از این نوع سیاست‌ها یک نظام واقعی بیرون نخواهد آمد.

آغاز انتخابات فرمایشی بحرین در میان تحریم گسترده و اعتراضات مردمی

انتقاد تلویحی پاپ فرانسیس

در روزهای اخیر پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در سفری که به بحرین برای مشارکت در یک کنفرانس داشت، به طور تلویحی از سیاست‌های رژیم آل خلیفه انتقاد کرد.

وی در سخنانی خواستار تضمین حقوق اساسی شهروندی و تلاش برای تقویت آن شده بود.

ناظران سیاسی این سخنان را نتیجه انتقادات محافل حقوق بشری و گروه‌های سیاسی بحرینی از پاپ فرانسیس به دلیل سفر به بحرین دانستند.

در هفته‌های قبل از سفر پاپ، محافل حقوق بشری و گروه‌های بحرینی با اشاره به نقض سازمان یافته حقوق مردم بحرین خواستار لغو این سفر شده بودند.

آغاز انتخابات فرمایشی بحرین در میان تحریم گسترده و اعتراضات مردمی

تصاویر شهدا روی سایت پارلمان

در تحولی دیگر مرتبط با انتخابات فرمایشی در بحرین، یک گروه هکری به نام طوفان سایت پارلمان بحرین را هک کرد و تصاویر شهدای بحرین را روی آن قرار داد.

این گروه با هک کردن سایت رسمی پارلمان بحرین، تصویر شهید رضا عبدالله الغسره و تصویر کوچک دیگری از شهدای انقلاب بحرین در صفحه اصلی این سایت به نمایش گذاشت.

این گروه هکری همچنین جمله «الطوفان قادم» به معنای «طوفان در راه است» را در صفحه اصلی نوشته است و به نظر می‌رسد این عبارت هشدار به مقامات بحرین برای انجام عملیاتی دیگر است.

گروه طوفان در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده که این اقدام را در راستای حمایت از مردم بحرین و حق انتخاب آن‌ها انجام داده است.

این گروه همچنین در بیانیه خود آورده است که این بیانیه در راستای اجرای خواسته مردم در مخالفت با برگزاری انتخابات فرمایشی است.

آغاز انتخابات فرمایشی بحرین در میان تحریم گسترده و اعتراضات مردمی