شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سازمان همکاری شانگهای#مجلس

بررسی لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای در کمیسیون امنیت ملی

بررسی لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای در کمیسیون امنیت ملی

عضو کمسیون امنیت ملی مجلس از بررسی لایحه عضویت ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای در جلسه امروز خبر داد.

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، از بررسی لایحه عضویت ایران در پیمان شانگهای در جلسات این هفته کمیسیون متبوعش خبر داد.

وی با بیان اینکه پس از بررسی لایحه گزارشی در این باره جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس خواهد شد، گفت: عضویت ایران در این سازمان برای کشور ظرفیت اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای و جهان ایجاد می‌کند و باعث تولید قدرت در حوزه اقتصادی و سیاسی می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: برخی اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای از نظر جغرافیای سیاسی دارای جایگاه بین المللی هستند به همین دلیل عضویت رسمی ایران در این سازمان از ابعاد مختلف یک برد محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان همکاری شانگهای می‌تواند در خنثی سازی تحریم‌ها نقش موثر و مهمی برای کشور داشته باشد، گفت: پیوستن ایران به این سازمان می‌تواند در توسعه اقتصادی و تقویت مبادلات تجاری ایران با کشورهای منطقه موثر باشد.

عضو کمسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سایر دستور کار این کمیسیون در هفته جاری اظهار کرد: بررسی لایحه پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم در دریای خزر الحاقی به موافقتنامه همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر و  همچنین بررسی لایحه موافقتنامه پیشگیری از حوادث در دریای خزر نیز در دستورکار نمایندگان در جلسات این هفته کمسیون قرار دارد.

رئیس کمیته مرز مجلس همچنین از بررسی  طرح تقویت مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در جلسات روز دوشنبه این کمیته خبر داد.

به گزارش تسنیم، پیش از این علی رضایی عضو کمسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره  به ارسال لایحه عضویت ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای به مجلس، گفت: این لایحه به مجلس ارسال شده و با توجه به ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و امنیتی این پیمان ، لایحه مذکور جهت بررسی ابعاد گوناگون آن به کمیسیون‌های تخصصی مختلف ارجاع خواهد شد.

وی افزود: قطعا لایحه عضویت دائم ایران به پیمان همکاری‌های شانگهای جهت بررسی ابعاد اقتصادی به کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون اقتصادی ارجاع خواهد شد که با توجه به اهمیت آن در اولویت رسیدگی قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، سازمان همکاری‌های شانگهای سازمانی اوراسیایی میان‌ دولتی است که برای همکاری‌های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال 1996 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان رسماً به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر نام داد.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2005 و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.

در تاریخ 10 ژوئیه 2015 این سازمان با عضویت هندوستان و پاکستان موافقت کرد و این دو کشور در کمتر از دو سال همه شرایط برای عضویت کامل این سازمان را اجرا کردند و عضویت این دو کشور در سازمان همکاری شانگهای در اجلاس رهبران کشورهای عضو این سازمان که طی در ژوئیه 2017 در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد، به تصویب رسید. و در تاریخ 17 دسامبر 2021 با سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به دوشنبه پایتخت تاجیکستان این سازمان با عضویت ایران موافقت کرد.

عضویت رسمی ایران در این سازمان منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی ایران است.

انتهای‌ پیام/