شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جام جهانی#قطر

فرصت اقتصادی جام جهانی قطر از دست رفت / نه ورود گردشگر خارجی نه خروج تماشاگر ایرانی

اقتصاد 100 - اغتشاشات اخیر در کشور موجب شد تا تقریبا هیچ تماشاگری خارجی حاضر نشد در هتل‌های ایران اقامت کند. البته هشدار برخی کشور‌های غربی به اتباع خود برای سفر نکردن به ایران و خروج از این کشور در اسرع وقت هم در این کسادی بی‌تاثیر نبود.

 فرصت اقتصادی جام جهانی قطر از دست رفت / نه ورود گردشگر خارجی نه خروج تماشاگر ایرانی

به گزارش گروه گردشگری اقتصاد 100، در آستانه بازی‌های جام‌جهانی فوتبال در قطر، به نظر می‌رسد تقریبا تمام آرزو‌های مردم و مسئولان مانند برگزاری مشترک مسابقات با قطر، جذب گسترده توریست ورزشی، اسکان برخی تیم‌های ملی شرکت‌کننده در این رقابت‌ها و حضور گسترده تماشاگران ایرانی در قطر بر باد رفته و وضعیت وخیم اقتصادی و سیاسی در ایران باعث شده نه تماشاگر خارجی جام جهانی قطر به اقامت در هتل‌های کیش رغبتی داشته باشد و نه ایرانی‌های زیادی بخواهند تماشاگر این دوره از مسابقات باشند.

به واسطه اوضاع موجود و محدودیت‌های فراوان اجتماعی و فرهنگی، تقریبا هیچ تماشاگری خارجی حاضر نشد در هتل‌های ایران اقامت کند. البته هشدار برخی کشور‌های غربی به اتباع خود برای سفر نکردن به ایران و خروج از این کشور در اسرع وقت هم در این کسادی بی‌تاثیر نبود.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در کیش و برخی دیگر از شهر‌های جنوبی ایران، هتل‌ها نتوانسته‌اند حتی یک اتاق هم در اختیار تماشاگران خارجی قرار دهند. همین مسئله برنامه‌ریزی شرکت‌های هواپیمایی را هم تحت تاثیر قرار داده است و آن‌ها هم برخلاف پیش‌بینی‌ها، موفق نشدند به اهداف موردانتظار خود برسند.

از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت‌ها نقل‌وانتقال تماشاگران ایرانی و خارجی بود که تقریبا شکست خورده است و مسافران اندکی از آن استقبال کرده‌اند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، در این ارتباط اعلام کرد که کیش از برنامه پروازی مستقیم به قطر برای جام جهانی حذف شده است.

اسعدی سامانی  گفت: «۲۰۰ پرواز از ایران به قطر برنامه‌ریزی شد؛ اما تقاضای زیادی وجود ندارد و حتی تعداد شهرها هم از شش شهر به چهار شهر کاهش پیدا کرده است.»

او اضافه کرد: «آن‌طور که مسئولان تصور کرده بودند، برای حضور تماشاگران ایرانی در جام جهانی تقاضایی وجود ندارد.»

ابراهیم پور‌فرج، رئیس جامعه تورگردان‌های ایران، نیز پیش‌تر گفته بود که در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲، گردشگری از قطر به ایران نخواهد آمد.

از طرفی، برخی گزارش‌ها از بی‌میلی ایرانی‌ها برای سفر به قطر برای تماشای مسابقات تیم ملی ایران حکایت دارد. 

طبق آن چه در جام جهانی های گذشته اتفاق افتاده، گفته می شود احتمالا در طول برگزاری جام جهانی یک میلیون و 500 هزار  نفر برای تماشای بازی ها به قطر سفر کنند و هر مسافر به طور متوسط 15 روز در این کشور اقامت خواهد داشت. در جام جهانی 2018 روسیه هر نفر در طول سفر حدود پنج هزار دلار هزینه کرده بود که در جام جهانی 2022 قطر این مبلغ به شش هزار دلار می رسد.

حالا با یک حساب سرانگشتی می بینیم که قطر تنها از مسافرانی که برای دیدن این بازی ها به این کشور مسافرت می کنند، حدود 9 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت اما با توجه به این که قطر کمتر از سه میلیون نفر جمعیت دارد، قطعا نمی تواند از جمعیت 1.5 میلیون نفری مسافران پذیرایی کند و به همین دلیل باید از ظرفیت های کشورهای همسایه هم کمک بگیرد. بر اساس آن چه گفتیم اگر با دیپلماسی ورزشی، کشورمان بتواند تنها 5 درصد از این مسافران را جذب کند، می تواند در طول یک ماه نزدیک به 450 میلیون دلار درآمد داشته باشد. 

مزیت های غیرقابل انکار کشورمان پس از آن که قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی 2022 انتخاب شد، وسعت کوچک این کشور، شایعه‌ای را بر سر زبان‌ها انداخت مبنی بر این که ایران می‌تواند با استفاده از فرصت جزایر خود در آب‌های خلیج فارس در این میزبانی با قطر مشارکت کند و برخی بازی‌ها در ایران برگزار شود البته طبق قانون فیفا وقتی کشوری به‌عنوان میزبان جام جهانی انتخاب می‌شود، دیگر امکان تغییر آن به این صورت که به طور مشترک با کشور دیگری، میزبانی را به عهده بگیرد، وجود ندارد؛ اما این شایعه تلنگری جدی برای اقتصاد ایران بود که اگر چه نمی‌تواند در برگزاری مشارکت کند اما می‌تواند در بهره‌برداری از بازار پررونق این رویداد شریک باشد.

انتهای پیام/