شهرخبر

«عزت» در بیانیه گام دوم یعنی اجازه ندهیم بیگانه در اداره کشورمان دخالت کند

«عزت» در بیانیه گام دوم یعنی اجازه ندهیم بیگانه در اداره کشورمان دخالت کند

محمدسهیل سرو با اشاره به مفهوم «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» در بیانیه گام دوم گفت: توجه به این ۳ موضوع مهم، موفقیت و پیشرفت کشور را به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سلسله جلسات تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به همت فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. در این جلسات مهم‌ترین ابعاد و بخش‌های نادیده از بیانیه گام دوم توسط اساتید و کارشناسان حوزه‌های مختلف علوم انسانی تبیین شده و در گفت‌وگو با عموم مخاطبان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

این سلسله جلسات در ابتدا در داخل فرهنگسرای اندیشه و با حضور جمعی از علاقه‌مندان برگزار می‌شد. در گام جدیدی از برگزاری این ویژه برنامه و با توجه به اینکه مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب جوانان هستند، این جلسات در مدارس شهر تهران برگزار می‌شود.

جدیدترین جلسه از نشست‌های تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در دبیرستان پسرانه سیدرضی واقع در منطقه 7 تهران برگزار شد. موضوع این جلسه «جوانان، عزت، حکمت، مصلحت» بود و محمد سهیل سرو کارشناس علوم اجتماعی به تبیین موضوع مذکور پرداخت.

در ابتدای این جلسه حمید یزدانیان درباره اهمیت معرفی و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب که در سال 1397 از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شد، در داخل و خارج از ایران بازخوردهای بسیار زیادی داشت. رویکرد کلی بیانیه، توجه به جوانان است و ضمن توجه به گذشته، نگاهی دقیق و موشکافانه به آینده نیز دارد. به عبارتی دیگر، در این بیانیه، اتفاقات و رخدادهای آینده از نظر مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار گرفته است.

فرهنگسرای اندیشه در قالب جلسات پرسش و پاسخ، به تبیین این بیانیه مهم و بررسی ابعاد مختلف آن پرداخته است.

محمدسهیل سرو در مقدمه سخنان خود بیان داشت: شما دانش‌آموزان، بعد از اتمام دوران تحصیلی خود، از اجتماع کوچک مدرسه خارج شده و وارد فضای بزرگتری به نام جامعه می‌شوید. نام این جامعه بزرگتر، «جامعه ایرانی» است. این اتفاق در حالی است که خود جامعه ایرانی در دل جامعه بزرگتری قرار می‌گیرد که بدان «جامعه بشری» می‌گویند.

وی اضافه کرد: در هر جامعه‌ای یک نیروی معارض وجود دارد؛ برای مثال نیروی معارض در جامعه مدرسه، «جهل» است یا در جامعه بشری، نیروی معارض که می‌تواند آن را از پیشرفت باز دارد، «دوری از عدالت» و یا «فقر» است. از سویی دیگر، اگر بخواهیم نگاهی مادی به این موضوع داشته باشیم، نیروی معارض جامعه ایرانی، دشمنانش هستند که چشم به خاک این مرز و بوم دارند.

این کارشناس علوم اجتماعی صحبت‌های خود را با طرح یک پرسش ادامه داد و گفت: می‌خواهم سؤالی بپرسم و آن هم این است که آیا جامعه‌ای بزرگتر از «جامعه بشری» وجود دارد؟ پاسخ مثبت است و آن هم «عالم هستی» است. نیروی معارض عالم هستی نیز شیطان است. بنابراین می‌توان گفت که هر چیزی در دنیا، دارای دوگانه خوب و بد است.

سرو با اشاره به عنوان جلسه و موضوع «جوانان، عزت، حکمت، مصلحت» گفت:‌ برای تعاریف مفاهیمی که در عنوان این جلسه مورد اشاره قرار گرفته، لازم است سراغ مفاهیم معارض آن رفت؛ برای مثال، مفهوم مقابل عزت، «ذلت» است. بنابراین اگر می‌گوییم فردی یا جامعه‌ای باید عزت داشته باشد، یعنی از خواری و ذلت به دور باشد. به همین دلیل است که اگر ببینیم یک جوان رفتار ذلیلانه از خود نشان می‌دهد، ناراحت می‌شویم. با همین رویکرد، هر جامعه‌ای می‌تواند عزتمندانه باشد یا ذلیلانه رفتار کند.

او ضمن تشریح مفهوم «عزت» گفت: مفهوم عزت برای جامعه ایرانی معنای مهمی است؛ ایران کشوری است که پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد و تمدن ایرانی یکی از باسابقه‌ترین تمدن‌هاست. اگر کشور ما دچار شرایطی شود که دنیا بگوید ایران عزت ندارد، خیلی سخت است و ما ناراحت می‌شویم. بنابراین در تعامل با دیگران باید به گونه‌ای برخورد کنیم که اجازه ندهیم کسی نظرش را به ما تحمیل و عزت ایرانی را دچار خدشه کند. همچنین «حکمت» به معنای سنجیده عمل کردن است و وقتی از حکمت صحبت می‌کنیم یعنی آنکه احساسی رفتار نکنیم و منطقی باشیم. این موضوع را در رفتار یک کشور در صحنه بین‌المللی نیز می‌توانیم ببینیم.

سرو درباره مفهوم «مصلحت» نیز بیان داشت: مصلحت به معنای دانستن صلاح یک کار است. اینکه بدانیم چه چیزی خوب است و چه چیزی بد؛‌ مصلحت جامعه ما چه چیزی است؟ در پاسخ باید گفت که مصلحت بر مبنای دو موضوع تعریف می‌شود. اولی تأمین منافع ملی کشور است و دومی توجه به ارزش‌ها و هنجارهایی است که در جامعه ما وجود دارد. برهمین اساس، هر کسی در برابر منافع ملی کشور بایستد، دشمن اوست.

وی تأکید کرد: باید اشاره کنم که برای رسیدن به موفقیت در هر جامعه‌ای، از مدرسه تا کشور، نیازمند یک مثلث با سه ضلع هستیم که عبارت است از: «عزت»، «حکمت» و «مصلحت». همان‌طور که اشاره شد این موضوع هم برای جوامع کوچکی مثل مدرسه معنا پیدا می‌کند و هم در جوامع بزرگتر مثل کشورمان باید وجود داشته باشد.

او در بخش پایانی سخنان خود با ذکر یک مثال بیان داشت: برای مثال، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو هفته پیش می‌گفت که در چند دهه اخیر، اروپا تبدیل به باغ زیبایی شده است و ما اروپایی‌ها نباید بگذاریم کسی از بیرون این باغ بیاید و به باغ ما آسیب برساند. او می‌گفت که بیرون از این باغ، جنگل است. در حقیقت، او از موضع عزت، اروپا را باغ می‌دانست و خارج از آن باغ یعنی آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را جنگل تعریف می‌کرد. جنگلی که مهم‌ترین ویژگی آن بی‌قانونی است.

انتهای پیام/