شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جام جهانی#قدیمی

معرفی تیم‌‌های جام جهانی ۲۰۲۲| صربستان؛ تجدید دیدار «عقاب‌های سفید» با رقبای قدیمی

معرفی تیم‌‌های جام جهانی 2022| صربستان؛ تجدید دیدار «عقاب‌های سفید» با رقبای قدیمی

صرب‌ها در حالی برای دوازدهمین بار در جام جهانی شرکت می‌کنند که دو تا از رقبای‌شان همان تیم‌هایی هستند که در دوره قبلی این رقابت‌ها برابرشان صف‌آرایی کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تیم ملی صربستان ملقب به «عقاب‌های سفید» یکی از باسابقه‌ترین و در عین حال پرمهره‌ترین تیم‌های جام بیست‌و‌دوم است. این تیم میراث‌دار تیم ملی یوگسلاوی سابق است که اگرچه به چند کشور تقسیم شد اما مهمترین ستاره‌های فوتبال آن همچنان برای بازی در رده‌ ملی در شهر بلگراد پایتخت صربستان گرد هم می‌آیند.

موفق‌ترین برهه تاریخ تیم ملی صربستان در دهه شصت میلادی بود که دو بار به فینال جام ملت‌های اروپا راه یافت و البته هر دوی آنها را باخت. صربستان که هدایت تیم ملی آن در حال حاضر بر عهده دراگان استویکوویچ است، کشوری بوده که چهره‌هایی سرشناسی مانند سینیشا میهایلوویچ، نمانیا ویدیچ، دژان استانکوویچ و قبل از آن پردراگ میاتوویچ را به دنیای فوتبال معرفی کرده و حتی هنوز هم به عنوان یکی از بزرگترین صادر کنندگان بازیکن در قاره اروپا به باشگاه‌های بزرگ قاره سبز است. گواه این موضوع نیز آخرین لیست نفرات دعوت شده به اردوی صرب‌هاست که در آن از 23 نفر تنها 2 بازیکن در لیگ داخلی شاغل هستند و مابقی در سری A، لالیگا، بوندس‌لیگا، لیگ برتر انگلیس و ... پراکنده‌اند.

فدراسیون فوتبال صربستان , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی 2022 قطر ,

با این تعداد از لژیونرهای موفق و پرآوازه، انتظار می‌رود که صرب‌ها از گروه G که تیم‌های برزیل، سوئیس و کامرون در آن حضور دارند صعود کند. نکته جالب در مورد گروه صربستان آن است که این تیم در جام جهانی قبلی در روسیه نیز در گروه E با برزیل و سوئیس همگروه شد و تنها تفاوت آن حضور کاستاریکا به جای کامرون بود.

وضعیت تیم ملی صربستان برای بازی‌های 2022

صرب‌ها یکی از 10 تیمی هستند که از بازی‌های انتخابی جام جهانی قاره اروپا به صورت مستقیم صعود کردند. این تیم که بی‌تردید جزو قوی‌ترین تیم‌های بلوک شرق است، از گروه A که رقبایی مانند پرتغال، ایرلند، لوکزامبورگ و آذربایجان داشت بدون شکست صعود کرد. این تیم با 8 پیروزی، 2 تساوی در 10 دور بازی‌های مرحله انتخابی صعود کرد و ضعیف‌ترین نتایجش دو تساوی برابر پرتغال و ایرلند بود. صربستان در میان گروه‌های 5 تیمی مرحله انتخابی در کنار بلژیک امتیازآورترین تیم‌ها بودند (هر کدام 20 امتیاز). این دوازدهمین باری است که صربستان جواز حضور در جام جهانی را کسب می‌کند. صرب‌ها که جزو تیم‌هایی بودند که در اولین دوره جام جهانی در سال 1930 شرکت داشتند، همیشه به عنوان رقیبی دردسرساز برای بزرگان فوتبال جهان شناخته‌ شده‌اند و امسال هم انتظار می‌رود که برای مدعی اول گروه، برزیل مزاحمت‌هایی ایجاد کند و در تقابل با دو تیم دیگر، سوئیس و کامرون شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشد.

تاریخچه

تاریخ تیم ملی فوتبال صربستان به دو ادوار مختلفی تقسیم می‌شود. مقطع نخست که از زمان تأسیس تا 1938 به عنوان تیم ملی قلمروی سلطنتی یوگسلاوی شناخته می‌شد؛ در آن مقطع این تیم از سه دوره جام جهانی که برگزار شد، تنها در دور اول (1930) حضور پیدا کرد و عنوان چهارمی مسابقات را هم کسب کرد. مقطع دوم از 1938 تا 1962 به عنوان تیم جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی بود که در آن تیم ملی این کشور 4 بار در جام جهانی حضور پیدا کرد و بهترین دستاوردش مقام چهارمی در جام جهانی 1962 بود. از آن به بعد تا فروپاشی یوگسلاوی و مستقل شدن صرب‌ها، تیم ملی این کشور 5 بار دیگر در جام جهانی حضور یافت و بهترین دستاوردش حضور در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 1990 ایتالیا بود. از جام جهانی 2006 به بعد یعنی آخرین حضور صربستان در این رقابت‌ها به همراه یکی دیگر از کشورهای زیرمجموعه یوگسلاوی سابق (مونته‌‌نگرو)، تیم ملی صربستان دیگر هرگز نتوانسته‌اند از مرحله گروهی بالاتر بروند و این در حالی بود که از سه جام جهانی که برگزار شد، در دوره‌اش حضور داشتند.

از لحاظ آمار فردی، در تاریخ تیم ملی صربستان که بازوبند کاپیتانی آن در حال حاضر در اختیار دوشان تادیچ قرار دارد، بیشترین تعداد بازی متعلق به برانیسلاو ایوانوویچ ستاره سابق چلسی با 105 بازی ملی است. بهترین گلزن این تیم هم یک بازیکن معاصر دیگر است؛ الکساندر میتروویچ مهاجم تیم فولام که در 76 بازی ملی‌اش 50 گل زده است.

افتخارات

صربستان و پیش از آن یوگسلاوی سابق تا به حال در هیچ تورنمنت بزرگی موفق به کسب عنوان قهرمانی نشده‌اند. این مهمترین دستاورد این تیم در جام جهانی دو عنوان چهارمی در سال‌های 1930 و 1962 است. کمترین فاصله‌ای هم که این تیم با یک جام معتبر داشته در سال‌های 1960 و 1968 بود که دو بار نایب قهرمان جام ملت‌های اروپا شد. تنها عنوان قهرمانی صرب‌ها به بازی‌های المپیک تابستانی سال 1960 برمی‌گردد.

مهره‌های کلیدی

ترکیب تیم ملی صربستان ستارگان فراوانی دارد اما با توجه به نام و جایگاه باشگاه‌هایی که در آن بازی می‌کنند، سطح انتظارات از هر یک از آنها با دیگری متفاوت است. به همین دلیل هم شاید فیلیپ کوستیچ و دوشان ولاهوویچ که هر دو برای یوونتوس توپ می‌زنند به علاوه سرگئی میلینکوویچ ساویچ از لاتزیو و همین‌طور میتروویچ از فولام، مهمترین بازیکنان این تیم باشند.

فدراسیون فوتبال صربستان , معرفی تیم های جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی 2022 قطر ,

در میان این چهار بازیکن هم ولاهوویچ با توجه به آمار خوب گلزنی‌اش در فصول اخیر و انتقال پرسروصدا و پرهزینه‌اش از فیورنتینا به یوونتوس بیشتر از دو بازیکن دیگر زیر ذره‌بین قرار دارد. مهاجم 22 ساله بانوی پیر که در دو رده زیر 19 و زیر 21 سال نیز برای کشورش بازی کرده، اولین بار سال 2020 برای تیم ملی صربستان بازی کرد و از آن زمان در 16 بازی ملی‌اش 8 گل زده است. او بهترین بازیکن جوان سری A در فصل 22-2021 و یکی از نفرات تیم منتخب آن تورنمنت در همان فصل بود.

انتهای پیام/