شهر خبر

کی‌روش با کدام سابقه این بازیکن را فیکس کرد؟

هافبک پیشین تیم ملی ایران معتقد است دیدار با تیم نیکاراگوئه اصلا بازی مناسبی برای تیم کشورمان نبوده است.

کی‌روش با کدام سابقه این بازیکن را فیکس کرد؟

وقایع روز ـ سرویس ورزشی؛

ضیا عربشاهی بازیکن پیشین تیم ملی و پرسپولیس، گفت: به نظرم اگر با یک تیم باشگاهی ایران مثل پرسپولیس، استقلال، سپاهان یا گل گهر سیرجان و حتی فولاد خوزستان بازی می‌کردیم به مراتب قوی‌تر از نیکاراگوئه بودند. این تیم‌ها حداقل می‌توانستند یک فشاری روی دروازه ایران بیاورند اما نیکاراگوئه از زدن یک شوت درست و حسابی به دروازه ایران عاجز بود.

وی ادامه داد: بازی تدارکاتی یا دوستانه با هدف خاصی انتخاب و برگزار می‌شود. مهم نیست تیمی که انتخاب می‌شود در چه سطحی قراردارد بلکه مهم خواسته کادر فنی است تا برنامه‌های خود را در دیدار دوستانه پیاده کند اما به نظر من این حریف اصلا و ابدا مناسب نبود. شاید انتخاب نیکاراگوئه به این دلیل بود که حریف مناسبی پیدا نشد یا اینکه آقایان می‌خواستند در غیاب لژیونرها حریفی پیدا کنند که به آن تیم ۴ یا ۵ گل بزنند اما فقط یک گل زدیم. تیم حریف واقعا ضعیف بود و شاید اگر مهدی طارمی‌در این دیدار حاضر بود می‌توانست به راحتی هت تریک کند! نیکاراگوئه بیشتر از آن که حریف تدارکاتی باشد یک حریف تمرینی برای گرم کردن ملی پوشان ما بود و در نیمه دوم هم با خشونت سعی کرد بازی را کنترل کند که ظاهرا به این هدفش هم رسید.

هافبک تیم ملی ایران در دهه ۶۰ ضمن انتقاد نسبت به ترکیب تیم ایران، یادآور شد: اینکه چند جوان مستعد به ترکیب تیم ملی اضافه شدند به خودی خود بد نبود اما خودتان می‌دانید چقدر بازیکن بهتر و موفق‌تر از این جوانان با همین سن و سال در لیگ برتر داریم. من نمی‌دانم آریا برزگر با چه رزومه و کارنامه ای در ترکیب اصلی تیم ملی به زمین رفت؟ شاید بگویند ۲۰ ساله است اما الان ستاره‌های فوتبال دنیا در این حول و حوش سن دارند. سایر جوانانی هم که به زمین رفتند در قواره تیم ملی بزرگسالان نبودند و شاید این بازی هم کمکی به آنها نکند. تیم ملی جای بهترین‌هاست و حتی اگر شما می‌خواهید جوانان مستعد را به زمین بفرستید باز باید بهترین نفرات را انتخاب کنید. این نفراتی که ما دیدیم در قواره تیم ملی نبودند و شکی ندارم در آینده هم به تیم بزرگسالان نخواهند رسید چرا که در همین فوتبال کشورمان آن قدر بازیکن مستعد داریم که لایق پوشیدن پیراهن تیم ملی باشند و بتوانند کمک هم بکنند.

هافبک اسبق تیم ایران در خصوص عملکرد خط میانی تیم ملی نیز گفت: به احتمال فراوان خط هافبک تیم ملی در جام جهانی با نفرات دیگری بسه خواهد شد. از این جمع شاید وحید امیری درصد کمی‌شانس برای فیکس شدن داشته باشد و بقیه هافبک‌هایی کع مقابل نیکاراگوئه به زمین رفتند شانس چندانی ندارند. احمد نوراللهی، سعید عزت اللهی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش و حتی علی قلی زاده نفرات پرامید ما در خط میانی در قطر خواهند بود. خط هافبک ایران در بازی دوستانه با نیکاراگوئه عملکرد چندان مناسبی نداشت و شاید یک مقدار مهدی ترابی با توجه به گلی که زد بهتر عمل کرد. ما حتی نتوانستیم از سوی هافبک‌های خودمان یک شوت درست و حسابی به دروازه نیکاراگوئه بزنیم. هافبک‌های ما در تغذیه مدافعان کناری و مهاجمان تیم ملی هم ناتوان نشان دادند و شاید نکته منفی این بازی هم مصدومیت امید ابراهیمی هافبک با تجربه تیم ملی بود. هافبک‌های تیم ملی باید شجاع‌تر و جسورتر باشند و در طول مسابقه اقدام به شوتزنی کنند. البته مطمئن هستم نفرات لژیونر و اصلی خط هافبک از هافبک‌هایی که جلوی نیکاراگوئه به زمین رفتند سرتر هستند.

ضیا عربشاهی درخصوص عملکرد بازیکنان ملی پوش پرسپولیس در دیدارتدارکاتی با نیکاراگوئه نیز خاطرنشان کرد: علیرضا بیرانوند که محک جدی نخورد اما یک پرتاب توپ بلند با دست داشت که می‌تواند در جام جهانی حریفان را غافلگیر کند. او ۹۹ درصد دروازه بان فیکس تیم ملی در جام جهانی خواهد بود. مرتضی پورعلی گنجی هم جلوی مهاجمان ضعیف نیکاراگوئه شب دشواری را سپری نکرد. میلاد سرلک هم تا زمانی که در زمین بود نسبتا قابل قبول ظاهر شد هرچند توانایی‌های او بیشتر از این حرف‌هاست. وحید امیری هنوز با دوران اوج خودش خیلی فاصله دارد و به هر حال او عمل جراحی سختی را پشت سر گذاشته است. مهدی ترابی نسبت به لیگ برتر بازی بهتری ارائه داد اما به نظر می‌رسید کمی‌عصبی باشد. این عصبی بودن ممکن است کار دست او بدهد و باید مراقب باشد. در مجموع معتقدم نیکاراگوئه حریفی نبود که پرسپولیسی‌ها یا تیم ملی ایران را دچار مشکل کند یا آزمایش مناسبی برای ما بوده باشد.

او در خصوص بازی تدارکاتی بعدی ایران مقابل تونس نیز تصریح کرد: دلیل انتخاب تونس را هم متوجه نمی‌شوم چون ما نه با کشورهای عربی همگروه هستیم و نه آفریقایی اما تردیدی نیست این تیم قوی‌تر از نیکاراگوئه است. نباید روی برد و باخت در بازی دوستانه حساب کرد. اهداف مربی مهم است تا تکنیک‌هایی که در تمرین انجام شده را مرورو کند و توان بازیکنان را بسنجد. اگر بازی با تیم‌های بسیار سخت را انتخاب کند باعث می‌شود تاکتیک‌های مورد نظر مرور نشود و روند بازی تغییر می‌کند. بر همین اساس بازی‌های دوستانه هدفمند برگزار می‌شود. بنابراین شاید کارلوس کی روش این حریف آفریقایی را هدفمند انتخاب کرده باشد و امیدوارم تونس بتواند فشار لازم را پیش از دیدار حساس ایران و انگلیس در جام جهانی به ملی پوشان کشورمان وارد کند.

ضیا عربشاهی در پایان گفت: برای رسیدن به هدف‌های بزرگ باید موانع کوچک را از پیش رو برداشت. در فوتبال همین تیم‌های کوچک با تمام آمادگی خود به رقابت می‌پردازند و در مراحل بالای مسابقات نیز حضور دارند.افکار کادر فنی در جهت کسب بهترین نتیجه است و این تیم نیازمند حمایت است. تنها چیزی که اهمیت دارد حمایت همه جانبه از این تیم است. امیدوارم با همه مواردی که عنوان شد و مشهود بود تیم کشورمان بتواند در جام جهانی نتایج آبرومندی کسب کرده و به دور بعدی صعود کند. هر چند رسیدن به این هدف کار بس دشواری است.