شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#اندونزی

انتشار پیش نویس گروه ۲۰/ جنگ اوکراین محور مباحث رهبران سیاسی

انتشار پیش نویس گروه ۲۰/ جنگ اوکراین محور مباحث رهبران سیاسی

براساس پیش نویس منتشر شده از اجلاس گروه بیست؛ جنگ اوکراین یکی از محورهای اصلی این اجلاس در اندونزی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز؛ پیش‌نویسی که قبل از آغاز اجلاس گروه ۲۰ منتشر شده، حکایت از آن دارد که رهبران کشورهای گروه ۲۰ قرار است در نشست اندونزی کاربرد و یا تهدید به کاربرد سلاح اتمی را محکوم کنند.

اجلاس رهبران گروه بیست قرار است روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان در بالی اندونزی برگزار شود و به گفته برخی ناظران احتمالاً جنگ اوکراین یکی از مباحث اصلی آن خواهد بود.

این پیش نویس همچنین به جنگ اوکراین با لحنی تند اشاره کرده و در بخشی از آن آمده است: «بسیاری از اعضای این گروه تجاوز نظامی غیرقانونی و ناموجه روسیه علیه اوکراین را محکوم کرده و خواستار پایان بلادرنگ جنگ هستند. کاربرد و یا تهدید به کاربرد سلاح هسته‌ای غیرقابل قبول است.»

در بخش دیگری از پیش‌نویس بیانیه‌ای که قرار است در اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ به تصویب برسد تاکید می‌شود که «تنها ضامن صلح و ثبات جهانی تعهد پایدار به نظم بین‌المللی و قانونمند و راهکارهای چند جانبه است.»

این پیش‌نویس در بخش دیگری خاطر نشان می‌سازد که تبعیت از قوانین بشردوستانه بین‌المللی از جمله حفاظت از غیرنظامیان و زیر ساخت‌های غیرنظامی در دوران جنگ حیاتی و الزام‌آور است و رهبران کشورهای گروه ۲۰ از تمامی اقدامات برای برقراری یک «صلح عادلانه» حمایت می‌کنند.

پیش از این،، سفیر اندونزی در امارات از موافقت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی وی با حضور در اجلاس گروه ۲۰ که قرار است در اندونزی برگزار شود، خبر داده بود. بر اساس این گزارش، «حسین باجیس» سفیر اندونزی در امارات اعلام کرد که رؤسای جمهور روسیه و اوکراین با شرکت در اجلاس گروه بیست موافقت کرده اند.

سفیر اندونزی در امارات در گفتگو با نشریه نشنال گفت: هر دو با حضور در این اجلاس موافقت کردند.

این در حالی است که دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین حضور روسیه در اجلاس سران گروه بیست در بالی اندونزی را تأیید کرده بود اما افزود که نحوه حضور مسکو در این اجلاس در آینده تعیین خواهد شد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دیدار احتمالی اش با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در جزیره «بالی» واقع در اندونزی گفت: حالا ببینیم.

وزارت خارجه روسیه اواسط تیر ماه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: در رابطه با نشست نوامبر گروه -۲۰، دعوتنامه رسمی از «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی خطاب به رئیس جمهور روسیه دریافت شده است. جاکارتا به طور غیرقطعی از قصد «ولادیمیر پوتین» برای شرکت در این نشست مطلع شد. قالب مشارکت به روند شرایط در جهان و با در نظر گرفتن وضعیت بهداشتی و اپیدمیولوژیک در جنوب شرق آسیا بستگی دارد.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم پیشتر با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده بود که به اجلاس گروه -۲۰ در اندونزی دعوت شده است.

اجلاس سران گروه بیست که در سال ۱۹۹۹ به منظور تعیین سیاست‌های مربوط به تقویت ثبات مالی بین المللی و بررسی موضوعاتی که خارج از مسئولیت‌های یک کشور است تأسیس شده بود از ۱۵ تا ۱۶ ماه نوامبر آینده در جزیره بالی اندونزی برگزار خواهد شد.