شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بروز#شبه

مطالعات نشان می دهد؛

مکمل های فیبر رژیمی موجب بروز واکنش شبه آلرژیک می شوند

مکمل های فیبر رژیمی موجب بروز واکنش شبه آلرژیک می شوند

به گفته محققان، برخی از مکمل ها ممکن است اثرات ناخواسته ای بر روی افراد خاص داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، هنگامی که میکروب‌های روده فیبر غذایی پری بیوتیک را تجزیه می‌کنند، چندین مولکول که می‌توانند سیستم ایمنی را تعدیل کنند، تشکیل می‌شوند.

با این حال، دانشمندان هنوز اثرات التهابی را که ممکن است هنگام متابولیسم انواع فیبر غذایی خاص ایجاد شود، درک نکرده اند.

یک مطالعه اخیر بر روی موش‌ها نشان داد که مکمل اینولین، متابولیسم برخی باکتری‌های روده را تغییر می‌دهد و در نتیجه سطح سرمی اسیدهای صفراوی را افزایش می‌دهد.

محققان مشاهده کردند که اینولین باعث ایجاد نوع خاصی از پاسخ التهابی می‌شود که معمولاً در پاسخ به آلرژی‌ها و کرم‌های انگلی در ریه‌ها و روده بزرگ مشاهده می‌شود.

مطالعه اخیر نشان می‌دهد که فیبر رژیم غذایی اینولین می‌تواند ترکیب و متابولیسم میکروبیوم های روده را تغییر دهد و منجر به یک پاسخ التهابی نوع ۲ شود که معمولاً در پاسخ به شرایط آلرژیک تنفسی مشاهده می‌شود.

میکروبیوم های روده نقش مهمی در سلامت و بیماری انسان دارد. میکروبیوم های روده می‌توانند اجزای غذایی و مولکول‌هایی را که بدن تولید می‌کند، مانند اسیدهای صفراوی، تغییر دهند تا مجموعه وسیعی از ترکیبات فعال بیولوژیکی تولید کنند. این متابولیت ها، به عنوان محصولات میانی یا نهایی متابولیسم باکتری‌ها، می‌توانند بر متابولیسم و ایمنی میزبان تأثیر بگذارند.

رژیم غذایی می‌تواند بر ترکیب میکروبیوم روده تأثیر بگذارد، که به نوبه خود می‌تواند بر تولید این متابولیت ها تأثیر بگذارد.

تخمیر فیبر غذایی هضم نشده توسط باکتری‌های روده متابولیت هایی مانند اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه از جمله اسید استیک، اسید بوتیریک و اسید پروپیونیک تولید می‌کند. مطالعات قبلی نشان داده اند که این اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می‌توانند تأثیر مفیدی بر متابولیسم داشته باشند و اثرات ضد التهابی ایجاد کنند.

با این حال، علاوه بر اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، تجزیه فیبر غذایی توسط میکروبیوم های روده متابولیت های دیگری از جمله آمینو اسیدهای شاخه دار، این دول‌ها و اسیدهای صفراوی را نیز تولید می‌کند.

در مطالعه حاضر، محققان تاثیر رژیم غذایی غنی شده با اینولین، نوعی فیبر غذایی محلول، را بر ترکیب میکروبیوم های روده و التهاب مورد بررسی قرار دادند.

اینولین یک کربوهیدرات ذخیره در چندین گیاه است و از واحدهای تکراری فروکتوز تشکیل شده است. به عنوان مثال، اینولین در موز، پیاز، کنگر فرنگی، گندم، جو، سیر و کاسنی وجود دارد.

اینولین در روده کوچک هضم نمی‌شود و یک فیبر پری بیوتیک است. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که اینولین می‌تواند تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را تحریک کند و متابولیسم لیپید و گلوکز را بهبود بخشد.

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مکمل غذایی با اینولین می‌تواند باعث کاهش وزن در انسان شود. در نتیجه، اینولین به عنوان یک مکمل غذایی و به عنوان یک عامل حجیم در غذاهای فرآوری شده استفاده می‌شود.

در مطالعه حاضر، محققان تاثیر اینولین را بر سیستم ایمنی در موش‌ها بررسی کردند.

برای بررسی تأثیر اینولین بر میکروبیوم های روده، محققان از موش‌هایی استفاده کردند که به مدت دو هفته از رژیم غذایی غنی از اینولین یا رژیم غذایی کنترلی متناسب با کالری استفاده کردند.

رژیم غذایی غنی از اینولین منجر به افزایش باکتری‌های متعلق به گروه Bacteroidetes و کاهش باکتری‌های متعلق به گروه Firmicutes شد.

بیشترین تغییر در موش‌هایی که رژیم غذایی غنی از اینولین داشتند، در سطوح سرمی اسیدهای صفراوی مشاهده شد.

در مطالعه حاضر، محققان متوجه افزایش سطح انواع اصلی اسیدهای صفراوی غیرترکیبی مانند اسید کولیک در سرم شدند.

محققان مشاهده کردند اینولین افزایش متوسطی در سطح سلول‌های T تنظیمی ایجاد کرد. علاوه بر این، موش‌هایی که رژیم غذایی غنی از اینولین داشتند، افزایش سطح ائوزینوفیل ها، نوعی گلبول سفید، در روده بزرگ و ریه‌ها را نشان دادند.

چنین سطوح ائوزینوفیل بالا مشخصه نوع خاصی از پاسخ ایمنی به نام التهاب نوع ۲ است که به طور معمول در آلرژی، آسم و اگزما مشاهده می‌شود.

به گفته محققان، اثر التهابی اینولین در این مطالعه لزوماً فواید فیبر رژیمی را تضعیف نمی‌کند.

توصیه می‌شود به جای انتخاب غذاهای بسیار فرآوری شده و مکمل‌ها، منابع غذایی کامل از فیبرهای پری بیوتیک مانند اینولین را انتخاب کنید.