شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اینترنت#جبران#افت#درآمد#قبض#مشترکان#ثابت؟

جبران افت درآمد اینترنت از قبض مشترکان ثابت؟

فردای اقتصاد - در حالی که دوماه فیلترینگ و اختلال اینترنت همراه هزینه سنگینی را به مخابرات ودیگر اپراتورها تحمیل کرده این شرکت به دنبال افزایش درآمدها از طریق قبض تلفن ثابت است موضوعی که باعث انتقاد کاربران و محکومیت این شرکت توسط شورای رقابت شده است. 

از اوایل آبان ماه با مجوزی که ستاد تنظیم بازار به مخابرات داد این شرکت بین ۱۰ تا ۲۰ هزارتومان به قبض مشترکان تلفن ثابت اضافه کرده در حالی که میزان استفاده و قبض بسیاری از مشترکان کمتر از این مبلغ بوده است.  

بر اساس مجوز گران شدن خدمات مخابرات توسط ستاد تنظیم بازار،  مشترکان تهرانی موظف به پرداخت ماهانه ۲۰ هزارتومان ، در مراکز استان‌ها ۱۵ هزارتومان و در شهرهای دیگر ۱۰ هزارتومان بابت هزینه مکالمات صوتی هستند. بر این اساس پیش بینی می‌شود ماهانه بین ۵۴۰ تا ۷۲۰ میلیارد تومان به درآمدهای مخابرات افزوده شده است.

افزایش آبونمان مشترکان سالهاست مورد درخواست مخابرات از دولت قرار دارد اما در دولت قبل و اوایل کار دولت رئیسی با آن مخالفت شد اما در حال حاضر وزارت ارتباطات دربرابر این افزایش درآمد مخابرات از مشترکان سکوت کرده است. شورای رقابت اما در جلسه چهارشنبه شب خود مخابرات را به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم کرده است. این شورا در اطلاعیه خود گفته است پیرو وصول شکایت برخی از  مشترکین در خصوص  اجرا نشدن مفاد مصوبه ۵۰۹ شورای رقابت در ۱۰ مهر ۱۴۰۱، موضوع در جلسه ۵۱۹ شورای رقابت مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت. بر همین اساس شورای رقابت رای بر محکومیت شرکت مخابرات ایران به دلیل  ارتکاب رویه ضد رقابتی صادر کرد.

 موضوع جلسه ۵۰۹ شورای رقابت مبنی بر توقف اجرای مصوبه ۴۶۶ مورخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ از سوی شرکت مخابرات ایران و اقدام به درج مبالغ اضافی در قبوض تلفن ثابت و اخذ آن از مشترکین بود. 

مخابرات ناتوان در درآمد تجاری

به رغم آنکه مخابرات سالهاست انحصار کامل خدمات ثابت را در اختیار دارد و همین هم به اعتقاد کارشناسان  باعث شکست توسعه اینترنت ثابت و توسعه فیبرخانگی در کشور شده اما این شرکت نتوانسته از این انحصار برای بهبود شرایط تجاری و مالی خود بهره ببرد. 

رشد فروش املاک  و مستغلات این شرکت در سالهای اخیر جبران کننده هزینه‌های این شرکت نبوده و از این رو صاحبان و مدیران شرکت به دنبال افزایش تعرفه‌های مکالمات هستند. همین موضوع باعث تعارضات گسترده‌ای بین مدیران این شرکت و دولتهای قبلی شده بود. 

وزیر فعلی ارتباطات اما برای افزایش هزینه‌ها به مخابرات چراغ سبز نشان داده هرچند گفته این افزایش هزینه باید