شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#تبریز#جمعه#امام جمعه
درخصوص وقایع اخیر در ایران؛

امام جمعه تبریز : باید مراقب تنفس مصنوعی آمریکا بود / آزادسازی به سبک آمریکا یعنی تخریب و ویرانی

کدخبر: ۵۳۳۹۷۴
اقتصادنیوز: امام جمعه تبریز با هشدار نسبت به تنفس مصنوعی آمریکا درباره اغتشاشات اخیر گفت: در زمان کنونی دایره اغتشاشات محدود شده است ولی باید مراقب تنفس مصنوعی نظام سلطه برای گسترش ناآرامی‌ها بود.
امام جمعه تبریز : باید مراقب تنفس مصنوعی آمریکا بود / آزادسازی به سبک آمریکا یعنی تخریب و ویرانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، روز جمعه 20 آبان ماه، در خطبه های این هفته نماز جمعه تبریز با تاکید بر اینکه آمریکا و جریانات مخالف حتما به دنبال سرنخی برای احیای اغتشاشات خواهند بود، یادآوری کرد: باید مسایل را برای قشر جوان و نوجوانان تشریح و تبیین کرد.

وی همچنین با اشاره به سخنان جمعه گذشته رییس جمهوری آمریکا که مدعی شده بود که ایران به زودی آزاد خواهد شد، گفت: آمریکایی‌ها هیچ وقت آزادی‌بخش نبودند و آنها در دو کار به شدت تخصص دارند که یکی اشغالگری و دیگری کودتاست و هرجا خواستند جای پای باز کنند یا با اشغال و یا با کودتا و سرکوب وارد شده اند.

خطیب جمعه تبریز، با بیان اینکه آزادسازی به سبک آمریکا یعنی تخریب و ویرانی، افزود: مگر آمریکایی‌ها در ویتنام کدام آزادی را رقم زدند؟ در افغانستان، عراق و سوریه چطور؟ و رژیم دست نشانده شما (رژیم صهیونیستی) در منطقه با فلسطین چه کرده است؟ شما مدعی آزادسازی هستید؟ ننگ‌تان باد.

وی با اشاره به اینکه مردم فهیم ایران چند ساعت بعد از این سخنرانی جواب رییس جمهور آمریکا را دادند، اظهار کرد: حضور حماسی و معنادار مردم ایران در راهپیمایی ۱۳ آبان با محتوای استکبارستیزی و خروش علیه استبداد جهانی، عیار خوبی برای شناخت فضای حقیقی ایران و تفکیک آن با فضای مجازی و ذهنیت تخیلی و برساخته از رسانه های معاند و اپوزسیون امثال رییس جمهور آمریکا بود.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه همسایگان در نگاه ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره محترم بوده اند، افزود: ما در مسایل منطقه‌ای همواره در موضع صلح و برادری ایستاده‌ایم و هیچ وقت نخواستیم به حقوق همسایگان تجاوز کنیم و اجازه هم نمی دهیم که کشوری حقوق ما را پایمال کند.

وی با اشاره به اینکه انتظار داریم تا همسایگان نیز در موضع صلح و برادری با ما همکاری کنند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها بر این نکته تاکید داشته و فرماندهان نیروهای مسلح نیز بارها تاکید کرده اند که رزمایش‌های ما بر له و علیه هیچ یک از همسایگان نبوده و نیست و اهداف آن کاملا مشخص است.

وی با تاکید بر اینکه مداخله خارجی در روابط کشورها مضموم است، گفت: همسایگان و کشورهای همسایه نباید به سکوی ارسال تروریست ها به داخل جمهوری اسلامی تبدیل شوند.  

آل هاشم، گفت: جمهوری اسلامی ایران منادی صلح و برادری با همسایگان و مخالف سرسخت هرگونه مداخله بیگانگان در منظقه است و این راهبرد دایمی و پایدار جمهوری اسلامی ایران است.

امام جمعه تبریز با اشاره به ۲۶ آبان سالروز آزادسازی سوسنگرد یا شکست حصر سوسنگرد، گفت: امام راحل در دو جا از کلمه «باید» استفاده کرد، یکی در مورد آبادان و یکی هم در سوسنگرد که فرمودند حصر سوسنگرد باید تا فردا شکسته شود و نقش لشکر عاشورا در جریان سوسنگرد فراموش‌ نشدنی است.

حجت الاسلام آل هاشم، ادامه داد: آنچه در سوسنگرد موجب پیروزی شد، وحدت و همدلی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، عشایر منطقه، ژاندارمری آن زمان و اطاعت محض از فرامین امام راحل به واسطه رهبر معظم انقلاب بود.

وی همچنین با اشاره به روز ستارخان و فرمایشان امام راحل در ارتباط با مردم آذربایجان و مبارزات و حرکات غیرتمندانه آنان در دوران مشروطه و اشتغال نظامی یادآوری کرد: مردم آذربایجان در این جریانات پیشرو دیگران بودند و مبارزات آنان همواره با دین و ایمان دینی همراه بود و ستارخان نیز کار و برنامه خودش را با هدایت علما و مراجع نجف تنظیم می کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، همچنین با اشاره به هفته کتاب جمهوری اسلامی گفت: کتاب به عنوان دوست خوب بوده و کتاب و نگارش آن از مهم‌ترین مسائلی است که باید در جامعه به آن توجه شود.

وی افزود: کتاب بزرگترین عامل صیانت و نگهداری از اندیشه‌ها و علوم دانشمندان است و باعث رشد فکری و علمی جامعه می‌شود و علم با تمام ارزش‌های ذاتی خود اگر محبوس باشد و منتقل نشود، کوچکترین ارزشی ندارد.

وی یادآوری کرد: در زمان کنونی با وجود گسترش امکانات دیجیتالی و ارایه کتاب‌های الکترونیکی، جایگاه کتاب در جامعه همچنان حفظ شده و هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد.

امام جمعه تبریز همچنین به اشاره به جایگاه تبریز و آذربایجان در پرورش علما و علامه طباطبایی، گفت: تبریز همیشه خاستگاه بزرگان دین و شهر علامه‌هایی مانند علامه طباطبایی و علامه امینی و عرفا، فیلسوفان و متکلمان بزرگی بوده و نباید از چنین ظرفیت عظیمی غافل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، ادامه داد: آیت‌الله طباطبایی مفسری بزرگ، فیلسوف و عارفی وارسته و فقیهی عالی مقام و وزین برای جهان اسلام بود و آثار ارزشمند علامه نه تنها برای جهان اسلام بلکه متعلق به جهان بشریت است.

وی با اشاره به فعالیت های زنان و دختران در جمهوری اسلامی و خطاب به افرادی که می گویند زنان در جامعه ایران حضور و فعالیتی ندارند، اظهار داشت: هم اکنون ۶۰ درصد دانشجویان، کارمندان دانشگاه و معلمان، ۴۹ درصد پزشکان، ۴۲ درصد کارمندان، ۳۵ درصد ورزشکاران، ۳۴ درصد نویسندگان، ۳۲ درصد هیات علمی دانشگاه ها، ۲۶ درصد مهندسان و ۱۸ درصد کارکنان بخش خصوصی کشور را خواهران به خود اختصاص داده اند.

امام جمعه تبریز همچنین با اشاره به راه‌اندازی اندیشکده های حکمرانی در سطح استان‌ها و کلانشهرها توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گفت: این کار ابتکاری قابل ستایش و عقلانیتی هوشمندانه از سوی این مرکز بود تا پتانسیل عینی، تجربه نخبگان و صاحب‌نظران دانشگاهی، دانشمندان، اندیشمندان و محققان برای مساله‌یابی با ساختارهایی پویا برای به کارگیری فکر و ایده نخبگانی در تصمیم‌سازی و قانون گذاری استفاده شود.

وی در پایان خطبه‌ها یادآور شد: این هفته سالگرد درگذشت آیت‌الله محسن مجتهد شبستری است، این عالم ربانی ۲۲ سال در استان خدمت کرد و عمار ولایت و یکی از موسسان جامعه روحانیون مبارز بود؛ این عالم ربانی چهار دوره به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و پنج دوره به عنوان نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان بود.

امام جمعه تبریز افزود: راهپیمایی عظیم ۹ دی در سال ۸۸ که در سراسر کشور علیه فتنه گران انجام گرفت در سایه هدایت آیت الله مجتهد شبستری یک روز قبل در  ۸ دی در تبریز و آذربایجان برپا شد و طومار فتنه را در هم پیچید.