شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برنج#قیمت#واردات#کاهش قیمت

امسال دیگر التهابی در بازار برنج نخواهیم داشت

امسال دیگر التهابی در بازار برنج نخواهیم داشت

ایلنا نوشت:شایق دبیر انجمن برنج گفت: با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی برنج و همچنین واردات برنج خارجی در سال گذشته، قیمت این محصول در ابتدای فصل بالا رفت. امسال به واسطه تورم در دستمزد و هزینه کارگر قیمت‌ها بالا نرفته است؛ حتی شاهد کاهش قیمت در این محصول پرطرفدار ایرانیان هستیم.

قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و یکی از دلایل رکود دربازار برنج را این مورد را می‌توان نام برد. بررسی‌ها حاکی از این است که امسال التهابی در بازار برنج خواهیم داشت. قیمت برنج خارجی احتمالا با کاهش همراه خواهد بود و برنج ایرانی هم با افزایش قیمت روبه رو نمی‌شود. البته به نظر می‌رسد این صحبت در حد وعده بماند زیرا بررسی‌ها حاکی از این است که حتی شهرهای شمالی هم به علت گرانی به خرید برنج خارجی روی آوردند. نرخ انواع برنج‌ عطری و مرغوب ایرانی از جمله طارم، دم‌سیاه و هاشمی در خرده‌فروشی‌ها به صورت فله حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است. به طور مثال، در خرده‌فروشی‌ها نرخ هر کیلو برنج شیرودی ۶۷ هزار تومان، فجر ۷۸ هزار تومان، ندا ۶۵ هزار تومان و رمضانی ۷۹ هزار تومان اعلام شده است. گسترش نیوز برای اطلاعات بیشتر پیرامون تأثیر واردات بر بازار داخلی با جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج به گفتگو پرداخته است.

برخی عقیده دارند گرانی برنج به علت واردات بی رویه است در این خصوصی علیزاده شایق گفت: افزایش قیمت برنج باعث شده بسیاری از خانواده‌ها توانایی خرید برنج ایرانی را نداشته باشند. بیش از یک ماه است که وزارت جهاد کشاورزی باید نرخ فروش برنج را اعلام کند اما نمی‌تواند در تصمیم‌گیری ثابت قدم باشد. برنامه‌ای که در گذشته از سوی وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شد، اعلام نرخ خرید تضمینی برنج بود. طبق قانون در فرآیند خرید تضمینی، سازمان تعاون روستایی با اعلام نرخ تضمینی برای کالا و هماهنگی با کشاورز، اقدام به خرید محصول کشاورز می‌کند.

۲۱۷ ۴۶