شهرخبر

راه‌اندازی قرارگاه محرومیت‌زدایی فرهنگ و هنر در 72 شهرستان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نهضت بازگشت به مساجد یکی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه است، از راه‌اندازی قرارگاه محرومیت‌زدایی فرهنگ و هنر در ۷۲ شهرستان کشور خبر داد و افزود: جهت اجرای طرح بیش از ۴۰ هزار نفر در مساجد حضور داشتند.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، امروز، 20 آبان، در دیدار و نشست با فعالان فرهنگی دلیجان، به بروز مشکلات اقتصادی کشور، مشکلات ارزی، رکود و تورم در 10 سال گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه مقام معظم رهبری در ابتدای کار دولت سیزدهم نیز نسبت به این مهم اظهار نارضایتی کردند، تصریح کرد: وضعیت فرهنگ نیز به مراتب وضعیت اسفباری بود و با دستور رئیس‌جمهور امروز در بخش حکمرانی فرهنگ با مأموریت‌های متنوع و تأثیرگذاری مواجه هستیم.

اسماعیلی ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی و تبریک این هفته به فعالان این مجموعه، ادامه داد: گردش مالی اقتصاد کتاب در سال 85 رقمی بالغ بر 250 میلیاردتومان بود وزارت فرهنگ سالانه 80 میلیارد برای این حوزه در اختیار داشت، اما خوشبختانه گردش مالی اقتصاد کتاب امروز به بیش از ۸ هزار میلیارد رسیده است و وزارت ارشاد ۳۰ میلیارد به مدیریت کتاب اختصاص داده است و نحوه عملکرد این مجموعه باید به سایر بخش‌های فرهنگی تسری داده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اظهار تأسف از اینکه مدیریت تلویزیون در سال‌های اخیر خصوصی و خارج از مدیریت فرهنگی کشور بود و نظارتی بر تلویزیون خصوصی از سوی مدیریت فرهنگی کشور نبود، بیان کرد: امروز شبکه‌های مختلف نمایش خانگی با قدرت بالا و چند صد میلیارد تومان بودجه با مدیریت فرهنگی ساخته و اداره می‌شوند، در صورتیکه شاید تمام بودجه ساخت و تولید فیلم و سریال بخش‌های حاکمیتی یک دهم این رقم هم نباشد.

به گفته اسماعیلی فضایی در موضوع فرهنگ مشاهده می‌شود که تحلیل بنده به عنوان یک کارشناس فرهنگی این است که در این کار تعمدی وجود دارد. در نظریات لیبرالی برای دولت در حوزه مدیریت فرهنگ رسالت و تکلیفی لحاظ نشده است و جریان سرمایه باید خودش این حوزه را مدیریت کند در حالیکه این با دیدگاه قانون اساسی انقلاب اسلامی و نظر امام راحل و رهبر انقلاب متفاوت است و امروز نتایج تفاوت نگاه‌ها در جامعه اسلامی مشاهده می‌شود.

وی به تشریح انجام پروژه‌های عمرانی این مجموعه نیز اشاره کرد و افزود: عمر متوسط پروژه‌ها در کشور 17 سال است و در یکسال اخیر با مجموعه‌هایی رو به رو بوده‌ایم که با حداکثر 20 سال عمر در حال تخریب هستند. پرهیز از کلنگ‌زنی جهت احداث پروژه جدید و اتمام پروژه‌های قبلی در دستور کار بود و خوشبختانه بسیاری از آنان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. همچنین در ماه‌های آینده مجموعه‌های خوبی در سطح کشور آماده افتتاح می‌شوند.

این مقام مسئول ضرورت توجه برای رفع مشکلات در بخش فرهنگ و هنر با توجه به ظرفیت‌ها و پیشینه فرهنگی و علمی استان را یادآور شد و افزود: لازم است برای تکمیل فرهنگسرای دلیجان در فرصت یک ماهه برنامه‌ریزی شده و راهکارها در استان و شهرستان اعمال شود تا این مجموعه فرهنگی در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار گیرد.

اسماعیلی در بخشی از سخنان خود نهضت بازگشت به مساجد را یکی از برنامه‌های مهم وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و از راه‌اندازی قرارگاه محرومیت‌زدایی فرهنگ و هنر در ۷۲ شهرستان کشور خبر داد و افزود: جهت اجرای طرح بیش از ۴۰ هزار نفر در مساجد حضور داشتند. انجام این طرح همچنان در حال انجام در سایر شهرستان‌های کشورست. بنا داریم با اجرای طرح عدالت فرهنگی به عنوان شعار اصلی دولت مردمی و انقلابی پیاده‌سازی و نهادینه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با بیان این مطلب اخبار خوبی در حوزه مهندسی فرهنگی برای فعالان فرهنگ و هنر کشور داریم، ادامه داد: بی‌شک به محض طی شدن فرایندهای قانونی اطلاعات اعلام می‌شود. قرار ما در دولت این است که از شعار و وعده پرهیز کنیم و خرسندیم کارنامه دولت در یکسال گذشته قابل قبول است و می‌تواند گزارش عملکرد ارائه دهد.

انتهای پیام