ادعای تکراری پرایس علیه ایران/ حامی باکو هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  روز جمعه بار دیگر با این ادعا که ایران تهدیدی برای منطقه است، از حمایت واشنگتن از باکو خبر داد.

به گزارش وبگاه «وزارت خارجه آمریکا» همزمان با اظهارات عجیب وغریب «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان درباره «رزمایش اقتدار ایران» در مرزها و احضار سفیر این کشور در تهران به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری در پاسخ به سؤالی در این زمینه گفت: «وزیر خارجه آمریکا اوایل هفته جاری فرصتی برای دیدار با همتای جمهوری آذربایجانی خود داشت. ما به وضوح گفته‌ایم که ایران تهدیدی برای منطقه است. ما به ایستادن کنار شرکای خود، حمایت از آنها و در نهایت ایستادگی برابر نوع نفوذ بی‌ثبات ‌کننده‌ ایران در منطقه و شاید فراتر از آن ادامه خواهیم داد».

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز سه شنبه در مراسمی به مناسبت پیروزی این کشور در جنگ با ارمنستان در شهر «شوشا» گفت: «هیچ کس نمی‌تواند ما را بترساند».

الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در این مراسم گفت: «ما در حال تقویت ارتش خود هستیم و به تقویت آن ادامه خواهیم داد. ارمنستان باید درک کند که این سیاست ماست. ما از هیچکس نمی‌ترسیم. اگر از کسی می‌ترسیدیم، هرگز جنگ دوم قره باغ را شروع نمی کردیم، تک تک ما آماده مرگ بودیم، ترجیح می‌دادیم بمیریم تا عقب نشینی، آزادی یا مرگ، حالا  هم حاضریم برای حقوق خود بمیریم».

علی اف در ادامه مدعی شد، کسانی که در مرز جمهوری آذربایجان برای حمایت از ارمنستان رزمایش برگزار می ‌نند نیز باید این را بدانند که هیچ کس نمی‌تواند ما را بترساند.

چندی قبل  «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه  برای حل و فصل مسائل منطقه قفقاز پیشنهاد تشکیل مکانیسمی جدید موسوم به گروه «۳+۳» را داد. به گفته لاوروف،  اعضای این گروه را از یک سو، سه کشور حوزه قفقاز شامل ارمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان و از سوی دیگر سه «همسایه بزرگ» شامل روسیه، ترکیه و ایران تشکیل می‌دهند. 

سرگئی لاوروف گفت این ساز و کار  بر موضوعات امنیت، روابط اقتصادی و حمل و نقل متمرکز خواهد بود