شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#پایان سال

تکمیل خط‌آهن رشت-کاسپین تا پایان سال

تکمیل خط‌آهن رشت-کاسپین تا پایان سال/‌ اتصال اردبیل و سنندج به شبکه ریلی در بهار 1402‌

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: تا پایان امسال پروژه ریلی بستان‌آباد-تبریز به طول ۴۴ کیلومتر و پروژه رشت-کاسپین به طول ۳۶ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش مشرق، عباس خطیبی با اشاره افتتاح راه‌آهن زاهدان-خاش در روز گذشته، اظهار داشت: برای احداث و اتمام ۴۹۰ کیلومتر باقی مانده از پروژه خط‌آهن زاهدان - چابهار، ۳۰۰ میلیون یوروی دیگر مورد نیاز است.

وی افزود: به طور طبیعی همه این مبلغ را امسال نیاز نداریم اما برای اتمام پروژه چابهار - زاهدان و اتمام آن تا پایان سال آینده نیازمند ۳۰۰ میلیون یورو هستیم.  

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل‌ کشور، با اشاره به تلاش قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار برای اتمام این پروژه، اظهارداشت: هدف ما این است که توسعه شرق کشور را با ساخت بزرگ‌ترین پروژه ریلی سرعت دهیم و به همین دلیل این پروژه مهم ریلی را در اولویت تامین اعتبار و ساخت قرار داده‌ایم.  

* تا پایان امسال خط‌آهن بستان‌آباد-تبریز و رشت- کاسپین‌ افتتاح می‌شود

وی با بیان اینکه تامین مالی چهار پروژه ریلی دیگر را در دستور کار داریم، گفت: بخشی از اعتبار مورد نیاز این چهار پروژه ۱۴ آبان ماه تامین و ابلاغ شد؛ هر چند که کل مبلغ مورد نیاز برای این پروژه‌ها را پوشش نمی‌دهد اما بخشی از منابعی است که باید برای این پروژه‌ها تامین شود.

خطیبی تصریح کرد: قطع به یقین می‌گویم که تا پایان امسال پروژه ریلی بستان‌آباد - تبریز به طول ۴۴ کیلومتر و پروژه رشت- کاسپین به طول ۳۶ کیلومتر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

* خط‌آهن میانه- اردبیل بهار ۱۴۰۲ آماده می‌شود

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل‌ کشور ادامه داد: پروژه دیگر، راه‌آهن میانه اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر است که بخش عمده آن ساخته شده است؛ با توجه به حمایت دولت و مسئولان استاد از این پروژه تلاش می‌کنیم تا پایان سال یا حداکثر اوایل سال آینده خط آهن میانه- اردبیل را برای بهره‌برداری آماده کنیم.

وی چهارمین پروژه در حال اتمام و اولویت‌دار حمل و نقلی ریلی را پروژه همدان - سنندج عنوان کرد و گفت: کار اجرایی زیادی انجام شده است ولی منابع مورد نیاز متناظر تامین نشده است.  

خطیبی در پاسخ به این سوال که این پروژه چند درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: کار زیرسازی و ساخت ایستگاه به طور کامل انجام شده و ۱۰۰ کیلومتر از ۱۵۴ کیلومتر خط مسیر عملیات بالاست ریزی و ریل‌گذاری انجام شده و ۵۴ کیلومتر علیات ریل‌گذاری و بالاست‌ریزی باقی مانده است.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: باتوجه به اینکه فصل سرما پیش‌رو است و عملیات عمرانی در این منطقه سخت می‌شود، به نظر می‌رسد این خط‌آهن اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.