شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#آمریکا#انتخابات آمریکا

سایه انتخابات آمریکا بر بازارها

سایه انتخابات آمریکا بر بازارها

فردای اقتصاد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از زمان شروع کار خود در کاخ سفید، با مشکلات متعددی روبرو بود که هرکدام به نوعی باعث افزایش نارضایتی مردم از دولت او شد. او کار خود را در سطوح بالای بیکاری در زمان همه‌گیری کرونا آغاز کرد و پس از آن با ظهور تورم کم‌سابقه‌ای مواجه شد که اکنون زندگی مردم ایالات متحده را با چالش‌هایی جدی مواجه کرده است. تورم در آمریکا در ماه مارس ۲۰۲۲ به ۹.۱ درصد رسید که بالاترین سطح طی ۴۰ سال گذشته بوده و طی دو ماه گذشته نیز با وجود روند کاهشی، همچنان در نزدیکی سقف خود ایستاده است. تلاش‌های فدرال رزرو برای مهار اژدهای تورم نیز تا حدی تاثیرگذار بوده اما شرایط سخت‌تر از انتظارات دنبال می‌شود به طوری که از یک عدد ۵ درصدی برای مقصد نرخ بهره در سال آینده خبر می‌دهد.

شاخص اعتماد مصرف‌کننده به پایین‌ترین حد خود در یک دهه اخیر نزدیک شده است و این می‌تواند برای بایدن مشکل‌ساز باشد. نگرانی در مورد هزینه زندگی و جهت‌گیری اقتصاد می‌تواند برای رئیس جمهور و همتایان دموکراتش در انتخابات امروز گران تمام شود. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که شاخص اعتماد مصرف‌کننده نسبت به سال قبل که نگرانی‌های تورمی برای اولین بار گریبان‌گیر سیاست‌گذاران، خریداران و مدیران تجاری شد، بسیار پایین‌تر است اما گزارشی که روز جمعه منتشر شد، مشکل حزب حاکم فعلی واشنگتن را تشریح کرد. دانشگاه میشیگان، که هر ماه یک نظرسنجی از نزدیک منتشر می‌کند، از پاسخ‌دهندگان سؤال کرد که در مورد اقتصاد به چه کسی بیشتر اعتماد دارند و کدام یک برای امور مالی شخصی بهتر است؟ پاسخ: اکثریت جمهوری خواهان. در واقع، در میان همه جمعیت‌شناسی، تنها گروهی که به نفع دموکرات‌ها بود، تنها گروه حزبی بود. چه سن، چه درآمد خانوار یا تحصیلات، همه گروه‌های دیگر طرفدار جمهوری‌خواهان بودند.

دموکرات‌ها مشکلات زیادی دارند

بر اساس شاخص اعتماد مصرف‌کننده میشیگان، این نماگر برای اکتبر عدد ۵۹.۹ را نشان داد که ۲.۲ درصد بهتر از سپتامبر اما ۱۶.۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود. طبق داده‌هایی که بازه تاریخی آن به سال ۱۹۷۸ برمی گردد، این میزان در ژوئن ۲۰۲۲ به پایین‌ترین حد خود رسیده و به پایین ترین سطح خود در بیش از ۱۱ سال اخیر نزدیک شده است.

گرگ والییر، استراتژیست ارشد سیاستگذاری ایالات متحده در AGF Investments، که متخصص تأثیر سیاست بر بازارهای مالی است، گفت: «این یک مشکل بزرگ برای دموکرات‌ها است». «آنها از روز کارگر شواهد کافی دیده‌اند که نشان می‌دهد چگونه اقتصاد هر موضوع دیگری را کوچکتر می‌کند، اما کاری در مورد آن انجام ندادند. آنها حرف درستی نزدند، به اندازه کافی همدلی نشان ندادند. برای من، این یک عملکرد واقعا تاسف‌بار بود." والییر فکر می‌کند که این موضوع می‌تواند آنقدر بزرگ شود که بایدن مجبور شود به زودی اعلام کند که در سال ۲۰۲۴ برای دور دوم انتخاب نخواهد شد. وی افزود: "من فکر می کنم دموکرات ها در حال حاضر مشکلات زیادی دارند." بر اساس نظرسنجی Fannie Mae که تا سال ۲۰۱۱ را در بر می‌گیرد، اعتماد مصرف کننده در مورد مسکن نیز به پایین‌ترین حد خود رسیده است و تنها ۱۶ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که فکر می‌کنند اکنون زمان خوبی برای خرید است.

اهمیت رضایت اقتصادی مردم در انتخابات

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۲۰ زمانی که نظرسنجی میشیگان کمی بالاتر از پایین‌ترین میزان شیوع ویروس کرونا بود، تلاش خود را برای انتخاب مجدد از دست داد. برعکس، باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ زمانی که این نظرسنجی به بالاترین حد خود در پنج سال اخیر رسیده بود، مجدداً در انتخابات پیروز شد. جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۴ زمانی که احساسات در حد متوسط ​​بود، نامزد خود را برای دور دوم ریاست جمهوری به دست آورد، اما بیل کلینتون در سال ۱۹۹۶ پیروز شد، زمانی که شاخص میشیگان به بالاترین حد خود در ۱۰ سال اخیر رسید.

در مورد کنترل کنگره، در انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۱۰، زمانی که دولت اوباما و بایدن ۶۳ کرسی مجلس نمایندگان را از دست داد که بزرگترین شکست از سال ۱۹۴۸ بود، ۷۱.۶ کرسی بود. این نسبت به سال قبل، زمانی که اقتصاد هنوز در حال خروج از بحران مالی بود، بسیار بهتر بود. امروزه، عموم مردم نگران تورم هستند. پس از دو ماه متوالی کاهش، چشم‌انداز تورم یک ساله (ماه مشابه سال آینده) اکتبر به ۵ درصد رسید که ۰.۳ درصد نسبت به سپتامبر افزایش داشت و بالاترین میزان از جولای بود. چشم‌انداز پنج ساله نیز تا ۲.۹ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح از ژوئن رسید.

در این خصوص دنبال کنید: آخرین نتیجه شمارش آرای انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

بازارهای جهانی در انتظار جمهوری‌خواهان

کارشناسان اعتقاد دارند که دموکرات‌ها اهمیت ویژه‌ای به بازار کار می‌دهند و همین عامل باعث می‌شود که در حال حاضر با قدرت کمتری به جدال با تورم بپردازند. از همین رو باقی ماندن آن‌ها بر سر کار می‌تواند تا حدی از لحاظ روانی به نفع بازارهای جهانی تمام شود زیرا انتظار می‌رود که برای داغ نگه داشتن بازار کار، نرخ بهره را با شدت بالایی افزایش ندهند.

از سمت دیگر اما جمهوری‌خواهان شرایط متفاوتی نسبت به دموکرات‌ها دارند و کارشناسان معتقدند که با شدت بیشتری به سمت جنگ با اژدهای تورم لشکرکشی می‌کنند. از همین رو احتمال دارد که با روی کار آمدن جمهوری‌خواهان، بازارهای سهامی و کالایی با فشار بیشتری مواجه شوند و همانطور که طی معاملات امروز نیز مشاهده شد، اغلب بازارها به پیشتازی این حزب واکنش منفی نشان داده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید که با پیروزی جزب جمهوری‌خواه، بازارها باید منتظر بازگشت ترامپ به کاخ سفید باشند یا خیر.

منبع: CNBC

سایه انتخابات آمریکا بر بازارها
بازدهی یک روزه کالاهای جهانی