شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#گفتگو
نفت و گاز

رسول توکلی | گفتگو با رسول توکلی

موسی خیر حبیب‌اللهی، اولین وزیر برنامه و بودجه کابینه شهید رجایی درگذشت | گفتگو با رسول توکلی

مهندس موسی خیر حبیب‌اللهی، اولین وزیر برنامه و بودجه‌ی کابینه‌ی شهید رجایی درگذشت.

موسی خیر حبیب‌اللهی، اولین وزیر برنامه و بودجه کابینه شهید رجایی درگذشت | گفتگو با رسول توکلی

مهندس موسی خیر حبیب‌اللهی، اولین وزیر برنامه و بودجه‌ی کابینه‌ی شهید رجایی درگذشت.

در این خصوص گفتگویی داشتیم با جناب آقای رسول توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون و متخصص حوزه‌ی اسکله‌سازی و بندرسازی که از دوستان ‌وهمکاران قدیمی مرحوم خیر حبیب‌اللهی بوده‌اند. 

شرح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ۵۵آنلاین، به نقل از رسول توکلی:

f8f0e392-d41f-4059-82f6-3bb6fb4d1014

مهندس موسی خیر حبیب‌اللهی، اولین وزیر برنامه و بودجه‌ی کابینه‌ی شهید رجایی بودند، بعد هم قائم مقام وزیر نفت و رئیس دفتر مشترک همکاری با نیروها.

ایشان ابتدا در سازمان برنامه و بودجه بودند، و بعد دعوت شدند به وزارت نفت. در زمانی که وارد وزارت نفت شدند، با پنج هزار دعوای بین‌المللی که شرکتهای قبل از انقلاب پایه‌گذاری کرده بودند، مواجه شدند. که با پشتکاری که داشتند و با کمک خود اهالی حوزه‌ی نفت، تمامی این مشکلات حل شد. در آن زمان صادرات نفت با مشکلات بسیاری مواجه بود. همچنین در زمینه‌ی شناورهایی که می‌خواستند نفت را از طریق خلیج‌فارس منتقل کنند، محدودیت‌ها و مشکلات بسیاری وجود داشت. ایشان با طرح‌های نوآورانه و پشتکار بسیار، از پس تمام این مشکلات برآمدند. مرحوم حبیب‌اللهی، همزمان مباحث جنگ را نیز پیگیری می‌کردند. یکی از آثار پشتیبانی ایشان اسکله‌ی نفتی قشم بود که طراحی و اجرا شد و امروز می‌بینیم که با گذشت سالیان سال از اجرای این پروژه، همچنان پابرجا و مستحکم و درحال خدمت‌رسانی است. (گزارش ۵۵آنلاین از اسکله‌ی نفتی قشم و گفتگوی قبلی با جناب آقای توکلی را اینجا بخوانید)

قدیمی‌ها به خاطر دارند که آقای مهندس حبیب‌اللهی با حفظ سمت، با مصوبه مجلس شورای اسلامی در مسیر خدمات‌رسانی به سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی کوشا بودند. در آن زمان خیلی از هلی‌کوپترها یا بخش‌های دفاعی ما با مشکل روبرو بودند. وقتی صدام می‌گفت امروز ده شهر را می‌زنم، می‌آمد پانزده تا بیست شهر را می‌زد، چون مشکلات دفاعی وجود داشت و تامین قطعات مشکل بود. دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری بود و از طریق مجلس، موسی خیر حبیب‌اللهی به سمت ریاست دفتر مشترک همکاری با نیروها، و تامین قطعات لازم پرنده‌ها، شناورها و غیره منصوب شد و به لطف خدا ایشان آنقدر عملکرد خوبی داشت که تمام قطعات هلیکوپترها و هواپیماهای از کار افتاده تامین شد و تمام این وسایل دوباره به کار افتادند و به مردم خدمات‌رسانی کردند. 

ایشان فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران بودند، و در طول عمر پربرکتشان، بسیار بسیار اثربخش بودند و آثار بدیعی از خودشان به جای گذاشتند.

متاسفانه قدر ایشان آن‌طور که باید دانسته نشد، و ایشان دوسال پیش دچار عارضه‌ی سرطان شدند و دو سال با این بیماری دست و پنجه نرم کردند. البته این اواخر با دستور آقای اوجی وزیر نفت، ترتیبی اتخاذ شد تا با ایشان گفتگوی جامعی صورت بگیرد. البته ایشان این اواخر به سختی تکلم می‌کردند، اما به هر ترتیبی بود این گفتگو صورت گرفت و تجربیات ایشان ضبط شد تا در فرصت مقتضی از آن استفاده شود. امیدوارم مسئولین گرامی پیش از آن که دیر شود از تجربیات متخصصان گران‌قدری چون مرحوم حبیب‌اللهی و سایر پیشکسوتان حوزه‌های مختلف کشور بهره‌مند شوند و کشور را از بحران نجات دهند.

مراسم ترحیم مرحوم موسی خیر حبیب‌اللهی فردا جمعه ۲۰ آبان ساعت ۹/۳۰ در قطعه ۴۹ و مراسم سومین روز درگذشت ایشان یکشنبه ساعت ۵ الی ۶/۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌گردد.

منبع: ۵۵ آنلاین