شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت بهداشت

معاون وزیر بهداشت؛

باید آماده اجرای طرح پزشکی خانواده شویم/ ترمیم کارانه نیروها

باید آماده اجرای طرح پزشکی خانواده شویم/ ترمیم کارانه نیروها

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بعد از گذر از شرایط دشوار بیماری کووید۱۹، سیستم بهداشت کشور باید مورد بازتوانی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی اظهار داشت: برای اجرای پزشکی خانواده، باید ابتدا زیرساخت‌های مورد نیاز و شبکه بهداشت کشور تقویت شوند چراکه تقویت شبکه بهداشت، مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر بهداشت است تا دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات بهداشتی فراهم شود.

وی افزود: مراکز بهداشتی در شهرها و روستاها در طرح پزشکی خانواده، پذیرای بیماران خواهند بود که در این زمینه اقدامات خوبی برای توسعه زیرساخت‌های این حوزه انجام شده و تا پایان سال جاری، بیش از دو هزار پروژه بهداشتی در سطح کشور آماده و تکمیل می‌شوند تا در این طرح مهم، مورد استفاده قرار گیرند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای بازآموزی نیروهای بهداشتی برای ارائه خدمات در طرح پزشکی خانواده، یادآور شد: فرآیند آموزش و بازآموزی نیروهای بهداشتی در این طرح، در دستور کار قرار گرفته است. در حوزه سیاست‌های جمعیتی نیز تغییراتی ایجاد می‌شود که امیدواریم با رویکرد جدید شاهد تحقق سیاست‌های رشد جمعیت باشیم.

فرشیدی تصریح کرد: با اجرای طرح پزشکی خانواده شاهد ارتقای فرهنگ استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی خواهیم بود چون خدمات بهداشتی و درمانی توسط نظام شبکه ارائه می‌شود و با گذشت زمان، ارائه آموزش‌ها و ارتقای فرهنگ سازی به نقطه‌ای می رسیم که خدمات بهینه، به موقع، استاندارد و در قالب نظام شبکه به مردم ارائه شود.

وی ادامه داد: پزشکی خانواده مزیت‌های فراوانی از جمله کاهش تقاضای القایی برای خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی، کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب و کاهش بار مالی هزینه‌های سلامت در سبد هزینه‌های خانوار دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: نیروهای بهداشتی با توجه به حجم کاری و میزان حضور آنها در ساعات کاری، مبالغی تحت عنوان کارانه دریافت خواهند کرد که می‌تواند دریافتی آنها را ترمیم کند. برای سال آینده باید منابع مورد نیاز این طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی و تأمین اعتبار شود.

فرشیدی از شبکه بهداشت کشور به عنوان مهم‌ترین ابزار دیده بانی و رصد سلامت یاد کرد و گفت: شبکه بهداشت و درمان کشور، بیماری‌های مختلف از جمله کووید ۱۹ را رصد و به کنترل این بحران، کمک کرد. رصد، پیشگیری و کنترل اولیه بحران‌های حوزه سلامت می‌تواند توسط شبکه بهداشت، توانمندی نیروهای بهداشتی و در مراکز بهداشتی به ویژه در مرزها و مبادی ورودی کشور، انجام شود و از طرفی نیاز است مناطقی که امکان رصد بیماری‌ها ندارند را تقویت کنیم.