شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#جدید#منابع#رئیس جمهور جدید

تنش های لفظی در جلسه پارلمان لبنان/چرا رئیس جمهور انتخاب نمی‌شود؟

تنش های لفظی در جلسه پارلمان لبنان/چرا رئیس جمهور انتخاب نمی‌شود؟

منابع لبنانی از تنش های لفظی میان برخی نمایندگان لبنانی و نبیه بری رئیس پارلمان این کشور در پنجمین جلسه انتخاب رئیس جمهور جدید خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه العهد، پارلمان لبنان امروز برای پنجمین بار در انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور ناکام ماند.

منابع لبنانی از تنش‌های لفظی میان برخی نمایندگان لبنانی و نبیه بری رئیس پارلمان این کشور در پنجمین جلسه انتخاب رئیس جمهور جدید خبر دادند.

براین اساس، نبیه بری در این جلسه از پارلمان خطاب به «ندیم جمیّل» یکی از نمایندگان پارلمان که انتقاداتی را از وی مطرح کرده بود، گفته است: بحث و جدل با من نتیجه نمی‌دهد، احترام خودت را حفظ کن!

رئیس پارلمان لبنان همچنین به «ملحم خلف» نماینده پارلمان لبنان که خواستار طرح موضوع راه حل های قانون اساسی برای انتخاب رئیس جمهور جدید شده بود، اعتراض وی را وارد ندانست و گفت: در این باره مسأله‌ای لازم نیست مطرح کنید!

پیش از این نیز پارلمان لبنان در چهار جلسه قبلی خود نتوانسته بود رئیس جمهور جدید این کشور را انتخاب کند، البته جلسه امروز پنج شنبه نخستین جلسه پارلمان این کشور پس از پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون بود و با این وجود این تحول نیز در انتخاب رئیس جمهور جدید مؤثر نبود.

پارلمان لبنان در چهار جلسه قبلی به دلیل عدم توافق اکثریت اعضای پارلمان، نتوانسته رئیس جمهور جدید را معرفی کند. در برخی از جلسات رأی گیری مانند امروز حتی شمار رای‌های سفید (ممتنع) بیش از آرای نامزدهای حاضر برای احراز مقام ریاست جمهوری بوده است.

برخی محافل سیاسی علت اصلی عدم توفیق پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور جدید را به کارشکنی‌های حزب قوات به ریاست سمیر جعجع مرتبط می‌دانند. این منابع تاکید دارند که حزب قوات در پی شکست در موضوع انتخاب رئیس پارلمان و تحمیل گزینه مدنظر خود که با انتخاب مجدد نبیه بری همراه شد، تصمیم دارد با مانع تراشی در انتخاب رئیس جمهور جدید از دیگر احزاب سیاسی لبنان انتقام بگیرد.

این در حالی است که در صورت عدم معرفی رئیس جمهور جدید در لبنان، خلأ سیاسی در این کشور تشدید خواهد شد، به ویژه اینکه در پی پایان دوران ریاست جمهوری میشل عون، وی بر مبنای قانون اساسی دولت پیشبرد امور را مستعفی اعلام کرده است.

گفتنی است پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد که جریان اکثریت با داشتن ۶۵ کرسی می‌تواند فراکسیون بزرگ‌تر را جهت تشکیل کابینه در اختیار گیرد. البته برای انتخاب رئیس جمهور گزینه معرفی شده باید دو سوم آرای نمایندگان را بدست آورد، براین اساس آرای لازم برای انتخاب رئیس جمهور لبنان بیش از ۸۶ کرسی است که تاکنون آرای گزینه‌های مطرح شده در انتخابات لبنان به حد ۵۰ رأی نیز نرسیده است!