شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#فوتبال#فوتبال ایران

تحلیل وضعیت تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲

کارشناس فوتبال ایران گفت: دلم می‌گویم صعود می‌کنیم. یعنی دوست دارم صعود کنیم، اما باید سخت کار کنیم و منتظر اتفاقات باشیم.

تحلیل وضعیت تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲

وقایع روز ـ سرویس ورزشی؛

جلال چراغپور یکی از کارشناسان قدیمی فوتبال است که تحلیل‌های متفاوتی را درباره مسائل این رشته ورزشی ارائه می‌کند. چراغپور به تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی قطر امیدوار است، اما اعتقاد دارد جایگاه واقعی ایران همان رتبه بیستم فوتبال دنیاست و اتفاقات فوتبالی می‌تواند ما را به دور دوم جام‌جهانی برساند.

او صحبت‌های خود را اینطور آغاز کرد: «وقتی همیشه قبل از جام‌جهانی ما به یک امیدواری که شاید واهی باشد می‌رسیم؛ اینکه مثلا فلان تیم را می‌بریم و با دو تیم دیگر مساوی می‌کنیم و به دور بعد می‌رسیم. واقعیت فوتبال اما جز این است. اینکه شما هدف داشته باشید، خیلی خوب است، اما حقیقت‌ها را باید در نظر بگیریم. الان هم شاید خیلی‌ها اینطور تصور کنند که ما از بین آمریکا و ولز یکی را می‌بریم و با یکی مساوی می‌کنیم. انگلیس را هم با تساوی متوقف می‌کنیم و با پنج امتیاز به دور بعد می‌رسیم. اما این پیش‌بینی فقط زیباست و ماهیت علمی و منطقی ندارد.»

چراغپور در ادامه تاکید کرد: «من هم دوست دارم این اتفاقات بیفتد و تیم‌ملی صعود کند، اما حقیقت فوتبال را از یاد نمی‌برم. درباره تیم‌ملی ایران حقیقت همان چیزی است که رنکینگ فیفا نشان می‌دهد. ما تیم بیستم دنیا هستیم و براساس این منطق باید در دور گروهی سه بازی انجام بدهیم و جام را ترک کنیم. اگرچه فوتبال این منطق‌ها را سرش نمی‌شود؛ حرفم این است که اگر حتی تیم ایران هر سه بازی خود را هم باخت، نباید انتقادهای زیادی انجام بدهیم.»

این کارشناس باتجربه صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: «ما در بازی نخست باید با تیم پنجم دنیا بازی کنیم. می‌شنوم که برخی می‌گویند انگلیس ضعیف شده و حداقل یک مساوی از آنها می‌گیریم. ان‌شاءالله که یک امتیاز بگیریم، اما این تیم از نظر من فوق‌العاده قدرتمند است و هرگز ضعیف نشده است. فوتبال انگلیس بسیار مرموز و بر پایه آنچه ما فکر می‌کنیم نیست. از طرفی بازی اول‌مان با انگلیس است. پس این بازی می‌شود کلید صعود ما به دور بعدی. من هم می‌دانم که در بازی با آمریکا و ولز کارمان به اندازه دیدار با انگلیس سخت نیست. ولی اگر می‌خواهیم در آن دو بازی خوب ظاهر شویم، باید اول از انگلیس امتیاز بگیریم. آیا می‌توانیم؟ من می‌گویم می‌توانیم. ولی راه دارد، تجربه می‌خواهد و البته تاکتیک مناسب. اگر همه اینها هم به‌درستی اجرا شود، باید براساس حوادث فوتبال از آنها امتیاز بگیریم. حتی شاید بازی را ببریم، اما روی اتفاقات است، روی منطق نیست.»

از چراغپور پرسیدیم که «آیا منطق فوتبالی خودش می‌گوید ایران از گروه خود صعود می‌کند؟» او پاسخ داد: «منطق نه، دلم می‌گویم صعود می‌کنیم. یعنی دوست دارم صعود کنیم، اما باید سخت کار کنیم و منتظر اتفاقات باشیم. کی‌روش یک استراتژیست باهوش است که از مهره‌های خود به بهترین شکل بازی می‌گیرد. همین مسأله هم رمز موفقیت ما است. او برای لحظه‌لحظه بازی پلن دارد و شما می‌بینید که از زمان بازگشت کی‌روش رسانه‌های انگلیسی چقدر از ایران ترسیده‌ و جنگ روانی را شروع کرده‌اند. این شناخت از کی‌روش هست که نگرانی را به اردوی انگلیس برده است. از طرفی اگر مقابل انگلیس آنچه همه دنبالش هستیم، رخ بدهد و بازنده نباشیم، شانس صعودمان زیاد می‌شود. آن‌وقت حتی می‌توانیم به بردن آمریکا و ولز هم فکر کنیم. خدا را چه دیدید، شاید اصلا با هفت امتیاز صعود کردیم.»