شهر خبر

پیشنهاد مشارکت مالی خیرین برای ایجاد صلح و سازش

پیشنهاد مشارکت مالی خیرین برای ایجاد صلح و سازش

همایش "سفیران صلح" برگزار شد و در آن موارد مختلفی نظیر پیشنهاد مشارکت مالی خیرین برای ایجاد صلح و سازش مطرح شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف امروز (چهارشنبه 18 آبان) هم‌زمان با سالگرد تاسیس شورای حل اختلاف برگزار شد. حجت‌الاسلام صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور با بیان سخنانی در این همایش با اشاره به مدل طراحی شده در این مرکز برای گسترش و بسط امر مصالحه و میانجی‌گری و داوری با عنوان "مدل تعالی و صلح‌یار" اظهار کرد: در مدل طراحی شده در مرکز توسعه حل اختلاف، 10 معیار در دو مبحث "توانمندسازان" و "دستاوردها" لحاظ و 170 شاخص نیز تعیین شده است.

وی با بیان اینکه استان‌های فارس، خراسان رضوی و ایلام به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم در امر توسعه حل اختلاف و به صلح و سازش کشاندن پرونده‌ها بر مبنای مدل فوق‌الذکر شده‌اند، گفت: صلح‌یاران ما با اعتبارهای اجتماعی، قومی، مذهبی و صنفی خود در پیشبرد احقاق حق و اجرای عدالت و تحقق صلح و سازش بین مردم مشارکت دارند.

"ایجاد شفافیت تمام‌عیار"، "تعیین مسیرها و شاخص‌های تحقق صلح و سازش" و "ویرایش و ارتقای سالانه" از جمله ویژگی‌های مدل طراحی شده در مرکز توسعه حل اختلاف در راستای گسترش و بسط امر مصالحه و میانجی‌گری و داوری است که مورد اشاره رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه قرار گرفت.

افزایش آمار صلح و سازش با وجود کاهش نیروهای شوراهای حل اختلاف

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور در ادامه با اشاره به افزایش بهره‌وری در این مرکز تصریح کرد: ظرف دو سال اخیر در مجموع، یک میلیون افزایش رسیدگی در شعب حل اختلاف سراسر کشور صورت گرفته و این مهم با وجود کاهش 2 هزار و 200 نیرو تحقق یافته است.

وی به ارائه آماری از توفیقات مرکز توسعه حل اختلاف در سال 1400 نیز پرداخت و گفت: در سال گذشته، شعب حل اختلاف، بیش از 9 درصد افزایش رسیدگی پرونده مختومه داشته‌اند و میزان صلح و سازش‌ها نیز از 32 درصد پرونده‌های قابل مصالحه در سال 99 به 40 درصد در سال 1400 رسیده‌اند.

صادقی این را هم گفت که مطابق نظرسنجی‌ها، میزان رضایت مردم از شعب حل اختلاف کشور حدود 70 درصد است.

اعلام یافتن راهکارهای حل معضل آب در کشور

همچنین در جریان همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف، تعدادی از صلح‌یاران به بیان نقطه نظرات خود پرداختند؛ از جمله نورایی، صلح‌یار در حوزه صنعت، به معضلات موجود در بخش آب در کشور اشاره کرد و گفت: امروز به نمایندگی از 50 شرکت دانش‌بنیان اعلام می‌کنم که ما با همکاری نخبگان حوزه صنعت برای رفع معضل چندوجهی آب در کشور راهکارهایی را یافته‌ایم.

حل و فصل شدن پرونده‌های 30 ساله با صلح و سازش

امام جمعه اهل سنت ارومیه نیز در این همایش بیان کرد: با تلاش‌ها و همیاری‌های صورت گرفته میان صلح‌یاران استان آذربایجان غربی، طی یک سال اخیر بسیاری از پرونده‌های قدیمی و طویل‌المدت که زمان مفتوح شدن آنها بعضاً به بیش از 30 سال پیش بازمی‌گردد، حل و فصل شدند؛ همچنین پرونده‌ای نیز بین دو خانواده شیعه و سنی در استان رفع شد.

پیشنهاد راه‌اندازی صندوق ملی صلح و سازش با مشارکت خیرین

علیمرادی، از کارکنان شورای حل اختلاف و از صلح‌یاران استان ایلام نیز در این همایش گفت: صلح‌یاران در سراسر کشور از گروه‌های مختلف مردمی در هر کوی و برزن به سراغ مردم می‌روند تا مسائل آنها را حل و فصل کنند اما در مواردی به ویژه در استان‌های کم‌برخوردار، تلاش‌های مجاهدانه صلح‌یاران برای تحقق صلح و سازش به سبب عدم دسترسی به منابع مالی به نتیجه منتهی نمی‌شود؛ بر این اساس پیشنهاد تأسیس صندوق ملی صلح و سازش به همت خیّرین را با اولویت بهره‌مندی استان‌های کم‌برخوردار داریم.

درخواست برای به سرانجام رسیدن لایحه شوراهای حل اختلاف

قربانی، نماینده کارکنان شوراهای حل اختلاف نیز در این مراسم به بیان برخی از مشکلات معیشتی کارکنان این شورا پرداخت و درخواست به سرانجام رسیدن لایحه شوراهای حل اختلاف و تعیین تکلیف وضعیت معیشتی و شغلی کارکنان این نهاد را مطرح کرد و گفت: کارکنان شوراهای حل اختلاف علی‌رغم مشکلات موجود، با دلسوزی هر چه بیشتر امور مردم و مراجعان را پیش خواهند برد.

صلح و سازش 56 درصد پرونده‌های وارده به شعب حل اختلاف خراسان رضوی

در ادامه رفسنجانی، رئیس توسعه حل اختلاف خراسان رضوی نیز گفت: 56 درصد از پرونده‌های وارده به شعب حل اختلاف استان خراسان رضوی منجر به صلح و سازش شده‌اند و از ورود آنها به دادگستری جلوگیری به عمل آمده است.

وی بیان کرد: در شهر مشهد نیز با راه‌اندازی شعب همیاران صلح روستایی، شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دادسرا بوده‌ایم.

صلح و سازش در استان فارس پیش از گشودن پرونده در شورای حل اختلاف

حجت‌الاسلام موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این همایش ضمن ارائه پیشنهاداتی برای گسترش و بسط صلح و سازش در دعاوی اظهار کرد: در استان فارس با اتخاذ راهکاری، حتی از مفتوح شدن پرونده‌ها در شعب حل اختلاف نیز پیشگیری می‌کنیم و در همان وهله پیش پرونده، موضوع را به صلح و سازش می‌کشانیم.

وی همچنین گفت: در سال 1400 بالغ بر 87 فقره مصالحه در پرونده‌های قتل در استان فارس انجام گرفت.

شایان ذکر است؛ در پایان همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف با حضور رئیس قوه قضاییه از رؤسای کل دادگستری استان‌های فارس، خراسان رضوی و ایلام به عنوان برگزیدگان در اجرای "مدل تعالی و صلح یار" تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/