شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روستای#کتاب#وزارت#فرهنگ#فرهنگ و ارشاد

«شاهنجرین» به‌عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب شد

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال روستای شاهنجرین به‌عنوان روستای برگزیده دوستدار کتاب در ادوار گذشته انتخاب شده است.

جشنواره عشایر و دوستدار کتاببه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هشتمین جشنواره عشایر و دوستدار کتاب، روز گذشته، 17 آبان‌ماه در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب در روستای شاهنجرین شهرستان درگزین، اظهار کرد: آیین اختتامیه این جشنواره را در جمع مردم برگزار کردیم تا مردم اشراف کامل بر موضوعات مربوط به رویداد جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب داشته باشند. از این پس حمایت و رفت‌وآمد ما به روستا شروع خواهد شد و در برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه کتاب و کتابخوانی در کنار مردم و مسئولان روستا، شهرستان و استان خواهیم بود.

وی افزود: امسال روستای شاهنجرین به‌عنوان روستای برگزیده دوستدار کتاب در ادوار گذشته انتخاب شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول ماه‌های آینده به تناوب مبلغ 300 میلیون ریال برای خرید کتاب به روستا اهدا خواهد کرد. 300 میلیون ریال هم به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تعلق می‌گیرد تا فعالیت کتابخوانی را تقویت کند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور 150 میلیون ریال برای کتابخانه روستا اختصاص می‌دهد. کانون فرهنگی و هنری مساجد هم 100 میلیون ریال برای روستا در نظر گرفته است. سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور هم 150 میلیون ریال به حساب دهیاری واریز می‌کند که در مجموع یک میلیارد ریال خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت با وجود همه تحریم‌ها و تهدیدها اقدامات زیربنایی را انجام می‌دهد. نظام مقدس جمهوری اسلامی کار را به جایی رسانده که امروز در یک روستا جمع می‌شویم و درباره کتاب صحبت می‌کنیم. کتابخانه آیت‌الله ربانی شاهنجرین از سال 89 فعالیت خود را آغاز کرده است.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این مراسم اظهار کرد: ما امروز به‌مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار گردهم جمع شدیم تا کسب رتبه برتر روستای شاهنجرین را در بخش استمرار هشتمین دوره جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب را به مردم تبرک بگوییم. در این راستا کتابخانه عمومی این روستا نقش مهمی را بر عهده دارد. کتابخانه آیت‌الله میرزاطاهر ربانی شاهنجرینی در سال 1389 با زیربنای 420 متر مربع افتتاح شد. در حال حاضر با 417 عضو فعال و بیش از 10 هزار منابع اطلاعاتی در حال خدمت‌رسانی به مردم روستاست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: روستای شاهنجرین در دومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال 1394 نیز به‌عنوان روستای برگزیده انتخاب شد و در هشتمین دوره نیز بیش از 280 فعالیت فرهنگی را برای دبیرخانه ارسال کرد و در جمع روستاهای برتر کشور قرار گرفت. انتخاب این عنوان قطعاً نشان‌دهنده فرهنگ بالای کتاب و کتابخوانی اهالی روستا به‌ویژه کودکان و نوجوانان است. تنها وجود کتابخانه و کتاب برای رونق مطالعه کافی نیست و باید از زحمات کتابدار متخصص و کارشناسان فعال و پویا فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همه ارکان روستا و مسئولان شهرستانی نیز قدردانی کرد.

مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه یکی از دلایلی که باعث اغتشاشات اخیر در کشور و مایه ناراحتی مردم شد، به‌خاطر دوری از کتاب بود، گفت: گوشی‌های هوشمند با تمام امکاناتی که دارند مردم را مورد بمباران اطلاعاتی که عمق ندارد، قرار می‌دهند. منابع اطلاعاتی ما از کتاب به سمت فضای مجازی رفته است. یکی از راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات ترویج فرهنگ کتابخوانی است. تأثیرگذاری کتاب به دلیل این است که همه حواس انسان را درگیر می‌کند.

وی افزود: چند سالی است که اتفاق زیبایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب در حال رخ دادن است. یکی از رویکردهای دولت عدالت فرهنگی بوده که همین جشنواره یکی از ابزارهای تحقق این عدالت است. ما افتخار می‌کنیم در استانی زندگی می‌کنیم که سه روستا به‌عنوان روستای برگزیده دوستدار کتاب انتخاب شدند.

کمیل خواستان، فرماندار شهرستان درگزین با بیان اینکه این موفقیت بزرگ را باید به مردم شاهنجرین تبریک گفت و از آنها تقدیر کرد، اظهار کرد: کتابدار کتابخانه آیت‌الله ربانی شاهنجرین یکه و تنها در این روستا در حال انجام کار و فعالیت در حوزه کتاب است. سالن کتابخانه عمومی نیاز به تجهیز دارد و فرمانداری دو میلیارد ریال برای این امر اختصاص می‌دهد. از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تقاضای کمک داریم تا صندلی، سیستم صوت و تصویر این سالن تأمین و نصب شود.

وی با بیان اینکه ساخت کتابخانه استاندارد شهر قروه هم در دست انجام است، ادامه داد: ساخت هفت مدرسه در سطح شهرستان برنامه‌ریزی شده که چهار مدرسه شروع شده و سه مورد دیگر نیز به‌زودی علمیات اجرایی آنها آغاز می‌شود. 90 درصد اعتبارات سال جاری شهرستان برای تقویت فرهنگ در نظر گرفته شده است. امیدواریم در همه روستاها کتابخانه بنا کنیم.

یادآور می‌شود، در این آیین حنانه نعمتی، ریحانه قاسمی و بهار ترابی از اعضای کتابخانه به خوانش متن ادبی درباره روستای شاهنجرین و شهدای این خطه پرداختند. محمدرضا رضاییان افروز، ایرج قادری و محمدحسین سریر به اجرای موسیقی سنتی پرداختند. مهدی داوری از شاعران روستا به شعرخوانی پرداخت و کیمیا احمدی از اعضای کتابخانه نقالی کرد.

انتهای پیام