شهر خبر

جولان بساز بندازهای مهندس‌نما در میان اغتشاشات و شلوغی‌های پایتخت/خلازیر نیازمند توجه ویژه مدیریت شهری

جولان بساز بندازهای مهندس‌نما در میان اغتشاشات و شلوغی‌های پایتخت/خلازیر نیازمند توجه ویژه مدیریت شهری

افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در خلازیر غول سیاه اعتیاد در منطقه ۱۹ را به حاشیه رانده و در صدر مهمترین معضلات این محدوده قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، معضل ساخت و سازهای غیرمجاز و ناایمن از آن دست معضلاتی است که سال‌های سال است پیش روی پایتخت قرار دارد.

پرونده سوءاستفاده از حریم و حدود زمین‌های متعلق به بیت المال که به همه مردم تعلق دارد، و همچنین زمین‌های وقفی  توسط گروهی از افرادی که چیزی از مهندسی و ساختمان سازی اصولی و ایمن نمی‌دانند، این روزها قطورتر از گذشته شده است و شلوغی و ناآرامی شهر هم فرصتی مغتنم را برای آن‌ها ایجاد کرده است تا پول بی‌دردسر و فراوانی به جیب بزنند و به خیال خودشان راه صد ساله را یک شبه طی کنند.

بساز-و-بفروش_-ها-780x470

ساختمان‌هایی که در کمتر از چند روز با حداقل مصالح و آن هم از نوع غیر استاندارد ساخته شده و در صورت عدم تخریب مشخص نیست با کدام زلزه ۳ یا ۴ ریشتری پایتخت بر سر ساکنان بی‌خبر از همه جای این ماجرای تلخ آوار شوند و قصه متروپل و صدها ساختمان ناایمن دیگر را تکرار کنند.

هر آدم عادی هم که چیزی از اصول ساخت و ساز واحدهای مسکونی و تجاری نمی‌داند، به سادگی و با یک نگاه گذرا متوجه ساخت ساختمان‌های ناایمن می‌شود اما عده‌ای در آشفته بازار قیمت مسکن و ناتوانی در ادامه اجاره نشینی گول قیمت پایینی که در عرضه و فروش واحدهای غیر مجاز ساخته‌ شده به آن‌ها پیشنهاد می‌شود را خورده و بیخبر از کلاه گشادی که کلاهبرداران بر سرشان می‌گذارند، تمام دارایی خود را تحویل این بساز بندازهای به ظاهر مهندس می‌کنند.

وعده معاون دادستان در تخریب واحدهای غیرمجاز خلازیر کی عملی میشود؟

طی ماههای اخیر ساخت و ساز غیرمجاز واحدهای مسکونی و تجاری در محدوده محله‌ای به نام "خلازیر" واقع در منطقه ۱۹ پایتخت با افزایش روبرو بوده است.

افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در خلازیر  "غول سیاه" اعتیاد در منطقه ۱۹ را به حاشیه رانده و در صدر مهمترین معضلات این محدوده قرار داده است.

محله خلازیر سال‌های سال است که به واسطه آسیب اجتماعی اعتیاد و دیگر جرائم مرتبط با موادمخدر از محلات آسیب خیز شهر تهران به شمار می‌رود.

635246282004603868

در این راستا غلامعباس ترکی معاون دادستان کل کشور هم ضمن هشدار به سازندگان این واحدها از تخریب آن‌ها خبر داده است.

به گفته معاون دادستان کل کشور با افراد متخلف و متجاوز به اراضی ملی در محدوده خلازیر و سازندگان واحدهای مسکونی و تجاری غیرمجاز و ناایمن در چهارچوب قانون برخورد خواهد شد.

ترکی همچنین وعده تخریب و رفع تصاحب از زمین‌هایی که عده‌ای از افراد منفعت طلب با احداث ساختمان به اراضی ملی دست دراز کرده‌اند خبر داده است و بر عدم ادامه این قبیل ساختمان سازی‌ها تاکید کرده است.

برخورد با سازندگان غیرمجاز ساختمان‌هایی که بدون شک کمترین نکات ایمنی در ساخت آن‌ها رعایت نمی‌شود، اقدام به جا و درستی است که باید با جدیت از طرف نهادهای مسئول تا پایان کار دنبال شود اما به طور همزمان باید به مردمی که کلاهبرداران حوزه ساخت و ساز غیرقانونی از سادگی آن‌‌ها و آشفتگی و هرج و مرج بازار مسکن سوءاستفاده می‌کنند هم آگاهی لازم را ارائه کرد.

بدمسکنی و بی‌مسکنی دو مشکل عمده تهرانی‌ها در تامین سرپناه!

علیرضا زاکانی شهردار تهران بارها در سخنان خود مشکل بدمسکنی و بی‌مسکنی را یکی از مهمترین و عمده‌ترین مشکلات و معضلات مردم پایتخت معرفی کرده است و از ابتدای شروع به کار خود در شهرداری تامین مسکن مناسب برای شهروندان تهرانی را جزو اولویت‌های خود و برنامه‌های این نهاد معرفی کرده است.

حداقل-سرمایه-بساز-بفروشی

در شرایطی که شهرداری هم پای کار تامین مسکن مردم تهران آمده است باید به طور همزمان با همکاری سایر نهادها مثل نیروی انتظامی، قوه قضائیه و ... برای متجاوزان به اراضی ملی و بازپس گیری این زمین‌ها و اطلاع رسانی درست و به موقع به مردم در جهت عدم اعتماد به فروشندگانی واحدهای مسکونی را ارزان‌تر از قیمت واقعی آن عرضه می‌کنند هم چاره اندیشی شود.

طمع زمینخواران با بلاتکلیفی زمینهای اوقافی!

داود گودرزی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران طی بازدیدی که حدود یکسال پیش از محله خلازیر داشت، در خصوص املاک اوقافی و عدم تمایل ذینفعان جهت همکاری با شهرداری به دلیل پرداخت هزینه های مختلف به اوقاف و انجام تخلفات ساختمانی در اراضی و املاک اوقافی که فاقد کد نوسازی هستند و قابلیت ارسال به ماده صد را ندارند، هشدار داده و مقرر شده بود تا رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار گیرد اما با توجه به وضعیت ساخت و سازهای فعلی در خلازیر ظاهرا هنوز اقدامات موثری انجام نشده است.

به گفته تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹ شهرداری تهران بخشی از اراضی تصرف شده توسط بساز بندازهای کلاهبردار در گذشته کاربری کشاورزی داشته و اکنون توسط این افراد تصرف شده است و همچنین ۴۰ هکتار از بوستان ایرانیان هم توسط عده‌ای دیگر از این متخلفان تصاحب و دیوارکشی شده بود که طی ۳ مرحله پاکسازی شده است.

61811675

فرهادی با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ هکتار از اراضی تصرف شده جزو زمین‌های اوقافی هستند که متأسفانه به مردم فروخته شده‌اند گفت: زمین‌خواران با این اقدام مردم و مدیریت شهری را روبروی هم قرار داده و این زمین‌ها به طور قولنامه‌ای به فروش رفته‌اند.

ضرورت برخورد قاطع با سازندگان ساختمانهای غیرمجاز و ناایمن!

شهرداری تهران باید در شناسایی و بازپس‌گیری اراضی ملی با دقت کامل عمل کرده و با متخلفان برخوردی قاطع و بازدارنده صورت گیرد و از ادامه ساخت و سازهای غیرمجاز در سایر مناطق و محلات پایتخت جلوگیری به عمل بیاورد و راه دست درازی افراد سودجو و کلاهبردار در حوزه ساخت و ساز مسکن و همچنین واحدهای تجاری را از این بازار قطع کند.

تخریب واحدهای مسکونی که در محدوده خلازیر به طور ناایمن، غیرمجاز و برخلاف قانون ساخته شده‌اند هم باید در چهارچوب قانون و رعایت حقوق شهروندانی صورت بگیرد که بی‌خبر از همه جا بابت خرید این واحدها پول پرداخت کرده‌ و این موضوع مسئولیت نهادهای مسئول در بازپس گیری حق مردم را اگرچه غیر ممکن نیست اما سخت و دشوار ساخته است.

انتهای پیام/