شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#ترکیه#آنکارا#وزیر خارجه#دمشق

چهار شرط آنکارا برای احیای روابط دیپلماتیک با سوریه

چهار شرط آنکارا برای احیای روابط دیپلماتیک با سوریه

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به چهار شرطی که باید برای احیای روابط با سوریه محقق شود، گفت در صورت وجود شرایط مناسب، آنکارا برقراری تماس‌های دیپلماتیک با دمشق را ارزیابی می‌کند.

به گزارش مشرق، بعد از شکست خوردن توطئه کشورهای غربی و برخی دولت‌های منطقه‌ای برای براندازی دولت مشروع سوریه و عقب‌نشینی ترکیه از درخواست برای کنار رفتن «بشار اسد» از قدرت، آنکارا این بار چهار شرط برای احیای روابط دیپلماتیک با دمشق گذاشت.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) گفت آنکارا در صورت وجود شرایط مناسب، برقراری تماس‌های دیپلماتیک با سوریه را بررسی خواهد کرد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، چاووش‌اوغلو در این‌باره توضیح داد: «در مورد سوریه ما مواضع اصولی خود را بر اساس چهار هدف راهبردی حفظ می‌کنیم؛ حفظ وحدت و تمامیت ارضی این کشور، ثبات پایدار آن بر اساس یک تصمیم سیاسی، از بین بردن تهدید تروریسم در مرزهایمان و بازگشت امن سوری‌ها به وطن‌شان».

وی در ادامه مدعی شد که تلاش‌های ترکیه برای تضمین ثبات در سوریه باعث شده تا حدود ۵۳۰ هزار سوری تاکنون به کشور خود بازگردند.

وزیر خارجه همچنین ترکیه اظهار داشت: «اگر شرایط مناسبی برای گسترش تماس‌های موجود بین سرویس‌های ویژه به سطح دیپلماتیک فراهم شود، این موضوع را نیز ارزیابی خواهیم کرد».

در ماه‌های گذشته بارها محافل مختلف از عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه سخن گفته‌اند و رسانه‌ها از دیدارهای مختلف در سطوح مختلف نوشته‌اند؛ هرچند به شکل رسمی از سوی دمشق تأیید نشده است.

پیش از این نیز وزیر خارجه ترکیه گفته بود که این کشور با دولت سوریه روابط امنیتی دارد و هنوز برای برقراری روابط دیپلماتیک تصمیمی نگرفته است. سخنگوی دولت گفت: دولت می‌خواهد در ازای بدهی‌هایی که در بخش‌های مختلف دارد، طرح‌های نیمه تمام یا در حال ساخت را به طلبکاران واگذار کند تا هم این طرحها تکمیل شوند و هم بدهی های دولت تسویه شود.

منبع: فارس