شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ورزشگاه#جام‌جهانی#قطر

جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر؛

آشنایی با ورزشگاه فوق مدرن افتتاحیه جام‌جهانی +عکس و فیلم

آشنایی با ورزشگاه البیت میزبان افتتاحیه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر + فیلم

ورزشگاه فوق مدرن و مجلل ۶۰ هزار نفری البیت میزبان افتتاحیه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر بین تیم‌های قطر و اکوادور خواهد بود.

به گزارش مشرق، جام‌جهانی ۲۰۲۲ فوتبال به میزبانی قطر برگزار می‌شود و این کشور با قدرت در حال فراهم کردن شرایط برای برگزاری هر چه بهتر این فستیوال بزرگ بین‌المللی است. این کشور هزینه‌های فراوانی برای برگزار شدن هر چه مجلل‌تر مسابقات انجام داده و در کنار بازسازی و به‌روزرسانی استادیوم‌های قدیمی، ورزشگاه‌های جدید و مُدرنی را نیز ساخته است.

در ادامه این مطلب، به معرفی استادیوم البیت که میزبان افتتاحیه جام‌جهانی ۲۰۲۲ بین تیم‌های قطر و اکوادور پرداخته‌ایم.

ساخت ورزشگاه از سال ۲۰۱۵ شروع شد. این ورزشگاه هواداران را از سراسر جهان با فرهنگ سنتی این کشور آشنا خواهد کرد. طرح البیت یادآور چادر سنتی عربی است و نمادی از مهمان‌نوازی اعراب است.

استادیوم البیت قطر که توسط بنیاد خیریه «اسپایر زون» ساخته شده، گنجایش ۶۰ هزار نفر را خواهد داشت.

آشنایی با ورزشگاه البیت میزبان افتتاحیه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر + فیلم

این استادیوم منحصر به‌فرد قطر، دارای یک سقف جمع شونده پیشرفته و ۴۰۰ هزار متر مربع فضای سبز است.

هوادارانی که وارد این استادیوم ۶۰ هزار نفری می‌شوند، هرگز چیزی شبیه به آن را ندیده‌اند، یک سازه چادری غول‌پیکر که در شهر شمالی الخور به فاصله ۶۰ کیلومتری دوحه قرار داشته و تا مرحله نیمه نهایی، میزبان ۹ مسابقه جام‌جهانی قطر خواهد بود.

جام جهانی ۲۰۲۲ نه تنها اولین جام‌جهانی با میزبانی یک کشور عربی است بلکه فشرده ترین جام‌جهانی تاریخ به شمار می‌رود چرا که هواداران این فرصت را خواهند داشت تا بیش از یک بازی در هر روز را تماشا کنند.

مقامات قطری می‌گویند که ۲۸ هزار صندلی از طبقه فوقانی این ورزشگاه را بعد از پایان مسابقات جام‌جهانی به کشورهای در حال توسعه که زیر ساخت‌های ورزشی نیاز دارند، هدیه خواهند داد.

بر اساس اعلام رسانه‌های قطری، تماشای مراسم افتتاحیه و همچنین دیدار تیم های قطر و اکوادور از شبکه بین اسپورت برای عموم رایگان خواهد بود تا همه بتوانند مراسم افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ را تماشا کنند.

آشنایی با ورزشگاه البیت میزبان افتتاحیه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر + فیلم

با استفاده از بهترین شیوه‌های مصرف انرژی و مصالح ساختمانی، قطری‌ها تلاش کردند که در میزبانی از محیط زیست نیز بهترین عملکرد را داشته باشند. یک فناوری مدرن برای خنک‌سازی استادیوم با استفاده از انرژی خورشیدی در آن پیاده شده است.

بر اساس چادرهایی که عشایر قرن‌ها برای محافظت از خود برابر گرمای بیابان استفاده می‌کردند، طراحی ورزشگاه البیت نیز میزان انرژی مورد نیاز برای خنک نگه داشتن هواداران و بازیکنان فوتبال را به حداقل می‌رساند. سایبان‌های سبک‌وزن سازه چادر از هر طرف به سمت زمین کشیده شده و سایه زیادی برای تکمیل فناوری‌های خنک‌کننده هوا ایجاد می‌کند.

پس از برگزاری و حتی در حین انجام مسابقات، محوطه فوقانی ورزشگاه به هتل ۵ ستاره تبدیل خواهد شد که سوئیت‌ها و اتاق‌های آن امکان تماشای زمین بازی فوتبال را دارد. یک مرکز خرید، فودکورت، سالن بدنسازی و سالن چند منظوره نیز در این مکان تعبیه شده است که امکانات مختلفی را برای بازدیدکنندگان و تماشاگران فراهم می‌کند. 

آشنایی با ورزشگاه البیت میزبان افتتاحیه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر + فیلم

آشنایی با ورزشگاه البیت میزبان افتتاحیه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر + فیلم امکانات جالب و جدید ورزشگاه البیت

این ورزشگاه از نوعی سیستم خنک‌کننده که قدرت خود را انرژی خورشیدی تامین می‌کند بهره می‌برد. همچنین سوئیت‌های مجللی در ورزشگاه البیت ساخته شده که منظره‌ای از زمین فوتبال را در اختیار مهمانان خود قرار خواهد داد.

ورزشگاه البیت با در اختیار داشتن پارکینگی به ظرفیت ۶ هزار خودرو، ۱۰۰۰ تاکسی و ۳۵۰ اتوبوس، از این نظر نیز به میزان مناسبی خیال حاضرین در ورزشگاه را راحت خواهد کرد.

سقف جمع‌شونده ورزشگاه البیت، یکی دیگر از امکانات جالب این استادیوم بوده که قابلیت آن را دارد تا تمام تماشاگران را در محیطی سرپوشیده قرار دهد.

میراث زندگی سالم ورزشگاه، در خارج از دیوارهای چادر نیز ادامه خواهد داشت. مسیرهای دویدن، دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری به همراه پارک‌ها و مناطق بازی در کنار رستوران‌ها، برای گردش‌های خانوادگی فراهم آورده شده است.

جیانی اینفانتینو رئیس فیفا در اکتبر ۲۰۲۱ از ورزشگاه البیت بازدید کرد. او حتی با توپ به زمین بازی رفت و گفت: ورزشگاه البیت باورنکردنی است. این یک حس واقعی فوتبال در کنار لمس فرهنگ بومی قطر را منتقل می‌کند.

این ورزشگاه میزبان افتتاحیه و فینال عرب کاپ در سال ۲۰۲۱ نیز بود که در آن دیدار الجزایر توانست با پیروزی ۲ بر صفر مقابل تونس، به عنوان قهرمانی دست یابد.

آشنایی با ورزشگاه البیت میزبان افتتاحیه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر + فیلم

کدام بازی های جام‌جهانی ۲۰۲۲ در استادیوم البیت برگزار می‌شود؟

ورزشگاه البیت، مجموعا از ۹ بازی جام‌جهانی قطر میزبانی خواهد کرد که ۶ دیدار آن در مرحله گروهی و ۳ مسابقه در مراحل حذفی برگزار می‌شود.

دیدار افتتاحیه جام جهانی بین قطر و اکوادور از گروه A

تقابل مراکش برابر کرواسی از گروه F جام جهانی ۲۰۲۲

مسابقه انگلیس و ایالات متحده آمریکا از گروه B جام جهانی

بازی اسپانیا برابر آلمان از گروه E

دیدار قطر برابر هلند از گروه A

تقابل کاستاریکا برابر تیم ملی آلمان از گروه E

دیدار مرحله یک هشتم نهایی بین تیم اول گروه B و تیم دوم گروه A

یکی از دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی

یکی از دیدارهای نیمه نهایی

منبع: ایرنا