شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#میلیارد دلار#بنزین#یورو#استاندارد#سوخت

۱۵ میلیارد دلار هزینه ارتقای سوخت کشور/ اکتان ۹۱ بخش عمده بنزین تولیدی و استاندارد یورو ۴ نیمی از گازوئیل ها

15 میلیارد دلار هزینه ارتقای سوخت کشور/ اکتان 91 بخش عمده بنزین تولیدی و استاندارد یورو 4 نیمی از گازوئیل ها

بیش از 15 میلیارد دلار صرف اجرای پروژه‌های ارتقای کیفی سوخت مصرفی کشور، از جمله بنزین، نفت‌گاز (گازوئیل) و نفت کوره در پالایشگاه‌های کشور تعریف شد و به مرحله نهایی رسید.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، از مهم‌ترین چالش‌هایی که دولت درگیر آن بوده، تولید بنزین و گازوئیل استاندارد است. در این گزارش سعی شده نگاهی به اقدامات انجام شده در راستای ارتقای تولید کیفی گازوئیل ایران از دهه 80 تا کنون شود.

در همین راستا بیش از 15 میلیارد دلار صرف اجرای پروژه‌های ارتقای کیفی سوخت مصرفی کشور، از جمله بنزین، نفت‌گاز (گازوئیل) و نفت کوره در پالایشگاه‌های کشور تعریف شد و به مرحله نهایی رسید.

در سال‌های آتی نیز برخی طرح‌های ارتقاء کیفیت محصولات در پالایشگاه‌های موجود به بهره‌برداری می‌رسند به علاوه اینکه پالایشگاه‌های جدید نیز به چرخه تولید اضافه خواهند شد. شایان ذکر است 20 میلیارد دلار برای اتمام طرح‌های مذکور پیش بینی شده است.

پالایشگاه

لازم به ذکر است طبق گزارش منتشر شده شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با عنوان «ارتقاء استاندارهای سوخت»، میزان آلاینده گوگرد در بنزین کشور از PPM 1000 (حداکثر) به کمتر از PPM 50 کاهش یافته و عدد اکتان بخش عمده‌ای از بنزین تولیدی کشور از 87 به 91 افزایش داده شده و آلاینده‌های بنزن و آروماتیک نیز به استاندارد یورو 4 ارتقاء یافته است. لذا موارد مذکور را می‌توان نتیجه اجرای طرح‌های کیفی سازی پالایشگاه‌ها در ارتقاء استاندارد سوخت مصرفی کشور دانست.

در این گزارش آمده که: در مورد نفت‌گاز (گازوئیل) نیز نزدیک به 50 درصد از گازوئیل مصرفی کشور با استاندارد یورو 4 تولید می‌شود و میزان گوگرد آن از PPM 10000 (حداکثر) به کمتر از PPM 50 رسیده است، با تکمیل و اجرای کامل طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقاء کیفی فرآورده‌ها، در آینده سوخت بنزین و نفت‌گاز کشور به طور کامل با استاندارد یورو 4 تولید خواهد شد.

پالایشگاه

همچنین در حال حاضر طبق آمار رسمی، 35 میلیون لیتر بنزین دارای استاندارد یورو 4 و 5 در روز در کشور تولید می‌شود و آمار کل تولید بنزین در روز در کشور برابر با 98 لیتر است.

ناگفته نماند که واحد کوره زدایی نفت کوره (RCD) در پالایشگاه امام خمینی شازند به بهره‌برداری رسیده و سوخت گوگرد مورد نیاز کشتی را تامین می‌کند. علاوه بر این با راه‌اندازی واحد گوگرد زدایی شرکت پالایش نفت اصفهان (RHU) در سال‌های آینده نفت کوره ارسالی به نیروگاه‌ها نیز با استاندارد جدید عرضه خواهد شد. همچنین میزان گوگرد نفت کوره در استاندارد فعلی 3.5 درصد است که با اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی، نفتکوره تولیدی به کمتر از 0.5 درصد کاهش خواهد یافت.

طرح‌های ارتقاء سوخت

چهار طرح ارتقاء سوخت در پالایشگاه‌های کشور در حال راه‌اندازی بوده که به شرح زیر است: 

1-شرکت پالایش نفت اصفهان: این طرح شامل احداث واحدهای تصفیه گازوئیل و یوتیلیتی و آفسایت جهت ارتقاء کیفیت محصولات پالایشگاه در سطح استانداردهای جهانی با رعایت ضوابط زیست‌محیطی با هدف کاهش ترکیبات گوگردی از نفت‌گاز تولیدی تا میزان PPM 10 مطابق با استاندارد یورو 5 با ظرفیت 100 هزار بشکه در روز است. راه‌اندازی واحدها تا پایان مهر‌ 1401 شامل واحدهای سولفور زدائی، آب ترش، آمین، گوگردسازی و هیدروژن انجام می‌شود.

2-شرکت پالایش نفت آبادان: طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه (فاز 2) شرکت پالایش نفت آبادان با هدف تثبیت ظرفیت پالایشی در 360 هزار بشکه در روز (با جایگزینی واحد تقطیر جدید 210 هزار بشکه‌ای به جای تقطیرهای قدیمی) و تولید محصولات مطابق با استاندارد یورو 5، کاهش آلاینده‎های زیست محیطی، افزایش درصد تولید نفت‌گاز/بنزین با بهبود تکنولوژی تولید، کاهش تولید نفت کوره از حدود 45 درصد به حدود 26 درصد، در سال 1396 شروع شد و بخشی از آن تا پایان سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد.

پالایشگاه لاوان

با تکمیل این طرح، بیش از 10 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 5، 7 میلیون لیتر نفت سفید، یک میلیون لیتر سوخت هواپیما و 11 میلیون لیتر گازوئیل مطابق استاندارد یورو 5 و 460 تن گوگرد در روز تولید خواهد شد.

۳- شرکت پالایش نفت تبریز: طرح توسعه و افزایش ظرفیت نفت گاز یورو 5 (واحد گوگردزدایی نفت‌گاز) که با تکمیل و راه‌اندازی واحدهای بالادستی و پایین‌دستی واحدهای تصفیه هیدروژن PSA (با 98 درصد پیشرفت)، گوگردسازی TGT (با 92 درصد پیشرفت) و SRP (94.5 درصد پیشرفت)، ظرفیت تولید نفت گاز یورو 5 از 15000 بشکه به 30000 بشکه در روز خواهد رسید.

۴-پالایشگاه ستاره خلیج فارس: در سرویس قرار گرفتن واحد گوگردزدایی نفت‌گاز (GHT) پالایشگاه تا پایان سال 1401 با هدف ارتقاء استاندارد نفت گاز به یورو 5 محقق خواهد شد.

 

با این حال امید است سیاستگذاران به این موضوع که دارای ابعاد سیاسی، زیست محیطی و امنیتی بوده، توجه ویژه‌ای داشته و با در نظر گرفتن اقتضائات کشور و برنامه‌ریزی‌های مناسب، فعالیت‌های مربوطه را به سرانجام برسانند.

انتهای پیام