ابراز آمادگی مسکو برای میانجیگری در روابط ایران-عربستان

«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) از آمادگی مسکو برای میانجیگری میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی خبر داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، بوگدانوف ضمن اعلام این که تماس‌هایی با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان داشته گفت که مسکو آمادگی دارد تا در روابط میان ریاض و تهران برای حل تناقضات میانجیگری کند.

معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد که مسکو در تماس با عربستان و ایران است و از آن‌ها می‌خواهد که تمامی اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در این خصوص گزارش کرد، بوگدانوف که نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور غرب آسیا و آفریقا نیز هست در پاسخ به خبرنگاران در این خصوص گفت: «ما با دوستان خود در ایران و عربستان در تماس هستیم. ما معتقدیم که تمام تناقضات و سوء تفاهم‌های موجود در میز مذاکره از طریق یک گفت‌وگوی سازنده حل شود».

بوگدانوف در حالی این پیشنهاد را مطرح کرده است که روز شنبه هفته جاری،‌ «عبد الرحمن الجمعة» نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل اذعان کرد که دست عربستان به سوی تهران دراز است تا به توافق دست پیدا کنند تا بر اساس آن، آنچه بی‌ثبات‌سازی کشورهای عربی نامیده می‌شود، متوقف شود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، به دنبال عدم موفقیت عربستان در دستیابی به هدف تسلط هژمونیک بر منطقه نفت‌خیز خلیج‌فارس و دریای عمان، آل سعود عامل این شکست‌ها را ایران می‌داند، لذا جنگ پنهان و آشکاری را علیه ایران به راه انداخته است. لذا ریاض وظیفه جنگ دیپلماتیک نیابتی از طرف آمریکا علیه عمق راهبردی  ایران را به عهده دارد.

ابراز آمادگی مسکو برای میانجیگری در روابط ایران-عربستان

بی‌ثبات‌سازی کشورهای عربی در حالی از سوری نماینده سعودی مطرح شده است که این کشور از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. کما اینکه این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.