شهرخبر

جهانی: به خبرنگار هلندی گفتم به جای یک چاه نفت، دو چاه داریم/ پروین گفت محمد بوقی معروف‌تر از ما شده!

جهانی: به خبرنگار هلندی گفتم به جای یک چاه نفت، دو چاه داریم/ پروین گفت محمد بوقی معروف‌تر از ما شده!

پیشکسوت فوتبال کشورمان روایت جالبی از گزارش رسانه‌های هلندی و آرژانتینی درباره تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، غفور جهانی نامی آشنا برای اهالی فوتبال و به خصوص مردم انزلی است. او سال‌ها با پیراهن ملوان بازی کرد و همراه تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین حضور داشت. به بهانه نزدیک شدن به جام جهانی 2022 قطر گفت‌وگویی با غفور جهانی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید:

* تسنیم: مدت زیادی است که کمتر در جمع اهالی فوتبال حضور دارید.

متأسفانه به دلیل زدن واکسن کرونا بینایی‌ام ضعیف شد و کمتر فوتبال نگاه می‌کنم. در واقع فوتبال را کنار گذاشته‌ام و نه دنبالش می‌روم و نه نگاه می‌کنم.

* تسنیم: تنها دلیل این موضوع مشکل بینایی‌تان هست یا گلایه‌هایی دارید؟

از چه کسی باید گلایه کنم؟ از خودم باید گلایه کنم که فوتبال را کنار گذاشتم.

* تسنیم: از وضعیت ملوان خبر دارید؟

فقط متوجه می‌شوم بازی‌اش را برده یا باخته است. مدت‌هاست مصاحبه‌ای انجام نداده‌ام چون وقتی بازی‌ها را نمی‌بینم چطور می‌توانم درباره نقطه ضعف یا قوت تیمی صحبت کنم.

* تسنیم: ملوان خیلی اوضاع خوبی در جدول ندارد اما با پیروزی 3 بر یک مقابل فولاد خوزستان در بازی معوقه لیگ برتر به وضعیت خودش سر و سامان داد.

آنطور که شنیده‌ام ملوان بازی‌های خوبی انجام داده ولی نتیجه نگرفته است. ملوان تیم جوانی دارد و خوشبختانه امسال به لحاظ مالی خیلی مشکل ندارد. خدا پدر آقای پوررشید را بیامرزد که تیم را حمایت می‌کند. پنجاه درصد دلیل صعود سال گذشته ملوان به لیگ برتر حمایت‌های ایشان بود.

* تسنیم: شما جزو بازیکنانی بودید که در جام جهانی 1978 آرژانتین همراه تیم ملی حضور داشتید.

در این جام از منطقه آسیا و اقیانوسیه تنها یک تیم می‌توانست شرکت کند. امروز را نگاه نکنید که تعداد سهمیه‌ها زیاد شده است. بازی‌های خوبی انجام دادیم و با حداکثر امتیاز به جام جهانی صعود کردیم. اگر چه برابر هلند و پرو شکست خوردیم اما نمایش خوبی داشتیم و خیلی دست و پا بسته نبودیم. فراموش نکنیم که ایران برای نخستین بار بود که در جام جهانی شرکت می‌کرد و نمره قبولی گرفت.

* تسنیم: فوتبال آن موقع بهتر بود یا فوتبال امروز؟

فوتبال روز به روز پیشرفت کرد. در زمان ما فوتبال بیشتر روی تکنیک فردی بود اما الان کارهای تاکتیکی بیشتر دیده می‌شود. کارهای تاکتیکی بهتر از آن موقع شده اما زمان ما تعصب زیادتر بود و امروز کمتر شده است.

* تسنیم: از جام جهانی 1978 ناگفته‌هایی دارید؟

زمانی که به جام جهانی رفتیم، خبرنگار یک رسانه هلندی درباره ایرانی صحبت می‌کرد و می‌گفت چون چاه نفت دارند وضع‌شان خوب است. درباره ما گفتند حشمت مهاجرانی و غفوری جهانی چون دو چاه نفت دارند خیلی پولدارند! به آن خبرنگار گفتم ما دو تا چاه داریم که یکی از آنها منزل مادر همسرم هست و دیگری منزل مادر خودم که البته چاه آب است نه نفت! خاطرات زیادی از آن دوران داریم.

* تسنیم: اگر موضوع جالبی هست، بفرمایید.

بازیکنان صاحب نام زیادی در جام جهانی حضور داشتند. بوقچی‌ تیم ملی خدابیامرز محمد بوقی بود که برای اهالی فوتبال نام آشنا است. او 12 بوق ماشین را در دهانش گرفته بود. تمام رسانه‌های آرژانتینی عکسی از محمد بوقی منتشر کردند که باطری قوی نمی‌تواند چنین صدایی تولید کند ولی او چنان بوق می‌زند که همه متحیر شده‌اند. برای آنها این سؤال پیش آمد محمد بوقی چه حنجره‌ای دارد. علی پروین وقتی دید عکس محمد بوقی منتشر شده به او گفت از ما معروف‌تر شده‌ای!

* تسنیم: از هم دوره‌های‌تان خبر دارید؟

از بیشتر آنها خبر دارم. مسیرمان خیلی دور است ولی چهره‌هایی مثل علی پروین، نصرالله عبداللهی، حسین کازرانی و ... ایران هستند. حشمت خان مهاجرانی هم در خارج از کشور به سر می‌برد. حسن نظری بازیکن خوبی بود و از او مدت‌ها خبری ندارم و امیدوارم هر کجا حضور دارد، سلامت باشد.

* تسنیم: حرف آخر؟

امیدوارم تیم ملی طوری بازی کند که مردم پسند باشد. اگر چه تیم‌های خوبی در گروه ماه حضور دارند و نباید پیش داوری کرد اما ملی‌پوشان سعی کنند بازی‌های خوبی انجام دهند.

انتهای پیام/