شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#وزیر اقتصاد

خاندوزی در صحن مجلس:

سیاست دولت فاصله گفتن از پول‌پاشی کور است

سیاست دولت فاصله گفتن از پول‌پاشی کور است

وزیر اقتصاد و امور دارایی کشور گفت: سیاست دولت در اجرای برنامه اشتغالزایی فاصله گرفتن از پولپاشی کور است؛ باید تسهیلات را به کارآفرینانی که ایجاد شغل می‌کنند اختصاص داد و تحقق آن را رصد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی کشور صبح امروز (سه شنبه ۱۷ آبان ماه) در صحن علنی مجلس گفت: تبصره (۱۸) چه زمانی که در کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی بود و چه در سال گذشته که کمیسیون حمایت ویژه برای پیشنهاد تغییر آن اقدام کرد و سال‌های سال طبق گزارش رسمی دیوان محاسبات میزان عملکرد آن طی سال ۹۶ تا ۹۹، ۸ درصد گزارش می‌شد.

خاندوزی با بیان اینکه در قوانین وعده‌هایی به مردم برای ارائه تسهیلات اشتغالزایی داده‌ایم؛ بیان کرد: متأسفانه تسهیلات به طور کامل پرداخت نمی‌شد. آن بخشی هم که پرداخت می‌شد به هدف اصابت نمی‌کرد. از سمت دیگر عده خاصی به این تسهیلات دسترسی داشتند و در وزارتخانه‌های اقتصادی بهره‌مندی می‌شدند و وقتی خروجی اشتغال کشور را نگاه می‌کردیم، شاهد بودیم که اتفاقی رخ نداده است.

وی با اشاره به تلاش مجلس برای بهبود وضع مذکور بیان کرد: مجلس سال ۱۴۰۰ ریل را تغییر داد و ما امروز شاهد یک تقسیم کار ملی هستیم. در تبصره ۱۸ اولاً وزارت اقتصاد به عنوان سیاست‌گذار و هماهنگ‌کننده دستگاه‌ها ورود کرده و دستورالعمل را تدوین می‌کند و دوم سازمان برنامه و بودجه برای منابعی که لازم است اقدام می‌کند و در ادامه تمام وزارتخانه‌های مرتبط با وزارت اشتغال به علاوه استان‌ها بدون دخالت مرکز اقدام می‌کنند و نظارت آن را وزارت کار برعهده دارد و این تقسیم کار موجب شد فقط در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ تا ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ عملکرد تبصره ۱۸ از ۱۰ درصد سال‌های قبل به ۱۰۲ درصد افزایش پیدا کند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: سیاست دولت سیزدهم در اجرای برنامه اشتغالزایی مجلس این است که از پولپاشی کور در حوزه اشتغال فاصله بگیریم. باید تسهیلات اشتغال را به کارآفرینانی که ایجاد شغل می‌کنند اختصاص دهیم و سپس رصد کنیم چگونه این تسهیلات تحقق پیدا می‌کنند.

خاندوزی ادامه داد: با سامانه‌ای که چند ماه قبل از آن رونمایی کردیم می‌توانیم به لحظه رصد کنیم که تسهیلات طرح اشتغالزایی هر مجموعه در هر استان و شهر در چه مرحله‌ای است. این سامانه نظارتی برای اولین بار در وزارت اقتصاد راه‌اندازی شد.

وی عنوان کرد: ۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در سال ۱۴۰۰ و نیمه ۱۴۰۱ اختصاص دادیم و این به معنای آن است که برای اولین بار دولت‌ها نه تنها فقط با منابع خودشان بلکه با اهرم کردن منابع بانک‌ها در مسیر اشتغال حرکت کرده‌اند.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: می‌توان گفت دولت در یکی از مصوبات مجلس بیش از صد درصد عملکرد داشته و آن هم موضوع حمایت از تولید اشتغال‌زا و دانش‌بنیان است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کردند و فرمودند امسال سال ویژه‌ای است. از مجموع ۴۳ هزار طرح که موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اقداماتی صورت گرفته است. همچنین با استفاده از شبکه مویرگی کمیته امداد امام (ره) خواستیم که دولت تنها نقش پرداخت‌کننده را نداشته باشد و وضعیت پیشرفت اقدامات را رصد کنیم.

خاندوزی عنوان کرد: بنابراین سامانه وزارت کار در نظارت و سامانه کمیته امداد و سامانه ستاد اجرایی نیز در این زمینه به صورت آنلاین به ما کمک می‌کند. در خواست من از شما بزرگواران این است که مجلس به ما کمک کند تا در مسیر تخصیص تبصره ۱۸ به ما کمک کند چرا که اگر تخصیص کافی را نداشته باشیم این فرآیند ابتر می‌ماند.

در حال تکمیل…

سیاست دولت سیزدهم در اجرای برنامه اشتغالزایی این است که از پولپاشی کور در حوزه اشتغال فاصله بگیریم. تسهیلات اشتغال را باید به کارآفرینانی که ایجاد شغل