شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اندونزی
تجربه جهانی بکارگیری اوراق گام در تأمین مالی زنجیره ارزش (۵)

بکارگیری گواهی اعتبار مولد(گام) در نظام تامین مالی اندونزی

اندونزی مدتی است که در سازوکارهای ارائه وام در بانکداری اسلامی خود به استفاده از اعتبارات مولد پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بهره گیری از گواهی اعتبار مولد (اوراق گام) به عنوان رویکردی بهینه در نظام‌های بانکی و اعتباری بین الملل در حوزه تامین مالی زنجیره ارزش در سال‌های اخیر کمی رونق گرفته است. کشور‌هایی نظیر اندونزی مدت زمانی است که در سازوکار‌های حوزه تسهیلات و ارائه وام در بانکداری اسلامی خود به استفاده از اعتبارات مولد و به نوعی، بکارگیری اوراق گام پرداخته‌اند. آنچه که در این مقاله ملاحظه می‌کنید، بررسی عملکرد موسسه مالی و اعتباری BFI Finance، یکی از نهاد‌های مالی پیشرو در ارائه تسهیلات گواهی اعتبار مولد در اندونزی و جهان، است که سالانه بخشی از سرمایه‌های بانکی حوزه تسهیلات را در قالب اوراق گام به اشخاص حقیقی و حقوقی در اندونزی ارائه می‌دهد.  این موسسه مالی قسمت اعظمی از این اعتبارات مولد را در قالب "گواهی اعتبار مولد مالکیت مسکن" به متقاضیان ارائه می‌کند. با عنایت به اینکه حجم هر فقره از تسهیلات قابل ارائه در قالب اوراق گام میزان قابل توجهی است و تعداد اقساط، سنگینی هر قسط و مدت زمان بازگشت این اعتبار شرایط مناسبی دارد،  در بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ حجم درخواست و اخذ این تسهیلات در نهاد مالی BFI Finance، به طرز قابل توجهی افزایش داشته است که این امر موجب بهبود فضای کسب و کار، افزایش درآمد و سودآوری عملکرد‌های تجاری و  بالا رفتن میزان مالکیت کالا‌های سرمایه‌ای برای افراد و سازمان‌های فعال در مالزی شده است.

این بخش از مجموعه مقالات " تجربه جهانی بکارگیری اوراق گام در تأمین مالی زنجیره ارزش" به تبیین عملکرد موسسه مالی BFI Finance  در زمینه ارائه تسهیلات گواهی اعتبار مولد (گام) پرداخته می‌شود.

نهاد مالی BFI Finance؛ پیشرو در گواهی اعتبار مولد در بانکداری اسلامی

نهاد مالی Finance BFI  (PT BFI Finance Indonesia Tbk) در سال ۱۹۸۲ در قالب یک سرمایه گذاری مشترک بین کمپانی آمریکایی لیزینگ سازندگان هانوفر (PT Manufacturers Hanover Leasing Indonesia) و شرکای محلی در اندونزی تاسیس شد. این موسسه مالی و اعتباری یکی از قدیمی‌ترین هلدینگ‌های چند عملکردی در حوزه مالی در اندونزی و همچنین اولین شرکت چند عملکردی حاضر در بورس جاکارتا و بورس اوراق بهادار سورابایا (که در حال حاضر به عنوان بورس اندونزی یا IDX شناخته می‌شود) فهرست شده است. امروز، ۴۸.۱۵% از سهام این شرکت متعلق به کنسرسیوم تیرونوگرا‌ها کاپیتال (شامل TPG و Northstar Group) است. باقی مانده سهام در اختیار سهامداران نهادی داخلی و خارجی و همچنین سهامداران خرد در اندونزی است.

BFI Finance دارای بزرگترین شبکه بازاریابی در مجمع الجزایر اندونزی است در ۲۱۷ شاخه اقدامات و فعالیت‌های بانکی در ۵۷ شعبه موجود در ۳۳ استان از ۳۴ استان اندونزی گسترش یافته و توسط بیش از ۹۰۰۰ کارمند پشتیبانی می‌شوند.

در سال ۲۰۱۷، BFI Finance واحد هیئت نظارت شرعی خود را به منظور تأمین نیاز‌ها و الزامات اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت تطبیق تامین مالی زنجیره ارزش با احکام شرع و قوانین اسلامی تشکیل داد. این واحد با طراحی، ارائه و پیاده سازی عقود، تسهیلات، قرارداد‌های مشارکتی و سرمایه گذاری مبتنی بر اصول اسلامی، به عنوان یکی از بازو‌های اصلی این نهاد مالی انجام وظیفه می‌کند.

هیئت نظارت شرعی نهاد مالی Finance BFI   در دو سال اخیر، اقدام به طراحی و ارائه تسهیلات گواهی اعتبار مولد (اوراق گام) در بخش‌های تولیدی، خدماتی، صنعتی و تسهیلات برای افراد و متقاضیان حقیقی در قالب ۴ شاخه‌ی اصلی تسهیلات گواهی اعتبار مولد مالکیت مسکن، تسهیلات گواهی اعتبار مولد  "آبزی پروری"، تسهیلات گواهی اعتبار مولد خرید خودرو (BPKB) و تسهیلات گواهی اعتبار مولد خرید موتور سیکلت با استقبال خوبی از طرف افراد و سازمان‌های فعال در اندونزی روبرو شده است.

چشم انداز نهاد مالی BFI Finance

-تبدیل شدن به یک شریک  قابل اعتماد در راه حل‌های مالی در جهت کمک به ارتقای زیست مالی عموم مردم اندونزی

-ارائه تسهیلات بهینه به فعالان مشارکت‌های ملی در اندونزی

-ارائه تسهیلات جذاب و کارا در قالب عقود اسلامی برای پیشبرد اهداف بانکداری اسلامی در اندونزی

-کمک به تامین مالی زنجیره ارزش از طریق تسهیلاتی نظیر گواهی اعتبار مولد

انواع رویکرد‌های تامین مالی زنجیره ارزش در BFI Finance

رویکرد‌های BFI Finance در تامین مالی زنجیره ارزش عمدتاً شامل سه بخش است:

اول، سرمایه در گردش، سرمایه گذاری و تامین مالی چند منظوره برای ملزومات تولیدی مانند سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار‌ها و همچنین برای نیاز‌های مصرفی اشخاص حقیقی مانند ازدواج، نوسازی ملک و ....

دوم، تامین مالی خدمات خرید در حوزه‌های تولیدی و صنعتی نظیر خرید تجهیزات نو و دست دوم برای حمایت از بهره وری کسب و کارها، خرید تجهیزات سنگین صنعتی مانند بیل مکانیکی، بولدوزر، جرثقیل، لیفتراک، انواع کامیون، ماشین چاپ، ماشین آلات صنعتی تا تجهیزات پزشکی ارائه می‌شود.

سوم، تامین مالی چند منظوره بدون وثیقه برای اشخاص حقیقی نظیر تامین مالی دوره‌های آموزشی، سفر، تعطیلات و توسعه کسب و کار‌های کوچک و متوسط (MSMEs).

الزامات عمومی ارائه تسهیلات گواهی اعتبار مولد در BFI Finance

-متقاضی تسهیلات می‌بایست شهروند اندونزی بوده و در این کشور اقامت و فعالیت داشته باشد.

-سن متقاضیات تسهیلات از ۲۱ تا ۶۵ سال است.

-متقاضی می‌بایست شاغل بوده و دارای حداقل درآمد سرانه‌ی کشور اندونزی باشد.

-محل اشتغال و محل سکونت متقاضی تسهیلات می‌بایست در اداره شهروندان اندونزی ثبت و مشخص باشد.

-در صورت تاهل، اطلاعات محل اشتغال و محل سکونت همسر متقاضی تسهیلات نیز می‌بایست در اداره شهروندان اندونزی ثبت و مشخص باشد.

-متقاضی تسهیلات نباید پرونده مبهم و مخدوشی در اداره مالیات کشور اندونزی داشته باشد.

-متقاضی ارواق گام نباید مجموع پرداختی‌های اقساط وام‌های ماهانه اش (قبل از اخذ تسهیلات گام) بیش از ۲۷ درصد از درآمد ماهانه اش باشد.

الزامات حقوقی و اسنادی تامین مالی گواهی اعتیار مولد( گام) در BFI Finance

الزامات حقوقی و اسنادی متقاضیان تسهیلات گام در اندونزی به تفکیک در جدول زیر قابل مشاهده است:

هویت حقوقی

 

مدارک مورد نیاز

کارمند ساده/کارگران

مدیران/ سرپرستان سازمانی

افراد خود اشتغال

مدارک شناسایی و هویت شخصی متقاضی تسهیلات

*

*

*

مدارک شغلی متقاضی تسهیلات شامل فیش حقوقی، عنوان شغلی، سابقه کار و آدرس محل اشتغال

(به غیر افراد خود اشتغال)

 

 

 

*

 

 

*

 

 

-

مدارک شغلی افراد خود اشتغال شامل گواهی میزان درآمد ماهانه، اجازه ی فعالیت یا جواز کسب از اداره ی کسب و کار مالزی، آدرس محل کسب متقاضی تسهیلات

(به غیر افراد خود اشتغال)

 

 

 

-

 

 

 

-

 

 

 

*

مدارک شناسایی و هویتی همسر متقاضی تسهیلات در صورت تاهل ( اطلاعات شخصی و هویتی/ سند ازدواج / سند طلاق / فوت و.... )

 

*

 

*

 

*

تاریخچه تراکنش حساب های شخصی متقاضی در 6 ماه گذشته

*

*

-

گزارش مالیات بر دارایی حساب های حقوقی متقاضی در 2 سال گذشته

*

*

-

گزارش مالیات بر دارایی حساب های حقوقی متقاضی در 4 سال گذشته

 

-

 

-

 

*

قبوض محل سکونت متقاضی در 6 ماه گذشته ( برای تایید محل سکونت متقاضی)

*

*

*

اسناد ضمانتی متناسب

*

*

*

 

چارچوب عملیاتی و  مالی ارائه گواهی اعتبار مولد ( گام) در BFI Finance

۱. . تسهیلات گواهی اعتبار مولد مالکیت مسکن

بیشترین میزان ارائه تسهیلات گام در BFI Finance به بخش مسکن تعلق دارد. متقاضیان مالکیت املاک و مستغلات نظیر خانه‌های آپارتمانی، خانه‌های مستقل، خرید مستغلات تجاری و اداری نظیر واحد‌های اداری، واحد‌های تجاری، فروشگاه‌ها و مغازه‌های موجود در مناطق شهری و مراکز خرید می‌باشند. در سال ۲۰۲۱، بیش از ۵۰ درصد از تسهیلات گواهی اعتبار مولد در نهاد مالی BFI Finance به تسهیلات مسکن و مستغلات تعلق گرفته است که این میزان نسبت به سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، با افزایش ۲۲ درصدی روبرو بوده است.

۱.۱. چارچوب مالی تسهیلات گواهی اعتبار مولد مالکیت مسکن

--میزان تسهیلات: از ۱۰۰ میلیون روپیه اندونزی شروع می‌شود.

--کارمزد تسهیلات گام: از ۱.۳ ٪ ثابت در ماه شروع می‌شود (بسته به حجم تسهیلات، مدت زمان اقساط و حجم اقساط می‌تواند افزایش یابد)

--مدت وام اقساط تسهیلات: بلندمدت ۱۲ تا ۸۴ ماه

--نرخ سود مشارکت گام: از ۱۸% در سال شروع می‌شود (بستگی به وضعیت دارایی‌ها و اسناد ضمانتی ارائه شده توسط متقاضی)

--فرآیند زمانی دریافت وام:  ۱۱  تا ۱۴ روز کاری

تسهیلات گواهی اعتبار مولد خرید خودرو (BPKB)

پس تسهیلات گام مالکیت خانه، بیشترین میزان مراجعه، درخواست و ارائه تسهیلات گواهی اعتبار مولد، به خرید خودرو تعلق دارد و این تسهیلات با حدود ۲۲ درصد در رتبه دوم قرار دارد. شهروندان کشور اندونزی می‌توانند برای دریافت اوراق گام خرید خودرو،  ۶۰-۸۰ ٪ از ارزش خودرویی که امروز در اختیار دارند را به عنوان ضمانت وام به این نهاد مالی ارائه دهند. این سند ضمانت می‌بایست دو ویژگی داشته باشد:

۱. سال تولید خودرو می‌بایست از سال ۲۰۰۱ به بعد باشد

۲. هر ۶ ماه یکبار، ارزش خودرو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت کاهش ارزش، در میزان حجم و تعداد اقساط تغییرات صورت می‌پذیرد.

۱.۲. چارچوب مالی تسهیلات گواهی اعتبار مولد خرید خودرو (BPKB)

--میزان تسهیلات: از ۱۰ میلیون روپیه اندونزی شروع می‌شود.

--کارمزد تسهیلات گام: از ۰.۹۵ ٪ثابت در ماه شروع می‌شود (بسته به حجم تسهیلات، مدت زمان اقساط و حجم اقساط می‌تواند افزایش یابد)

--مدت وام اقساط تسهیلات: میان مدت ۱۲ تا ۲۴ ماه

--نرخ سود مشارکت گام: از ۱۱.۵% در سال شروع می‌شود (بستگی به وضعیت دارایی‌ها و اسناد ضمانتی ارائه شده توسط متقاضی)

--فرآیند زمانی دریافت وام:  ۲ تا ۴ روز کاری

۳. تسهیلات گواهی اعتبار مولد خرید موتور سیکلت

یکی از تسهیلات بسیار مناسب برای خرید موتور سیکلت در کشور اندونزی، اوراق گام موتور سیکلت ارائه شده در BFI Finance است که از سال ۲۰۲۰ و با شروع ارائه تسهیلات، بسیار مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت.

مهم‌ترین نکته در این نوع تسهیلات، اطلاعات شناسایی شماست. در اخذ تسهیلات گواهی اعتبار مولد خرید موتور سیکلت، اگر هویت شما نامشخص باشد یا از نام دیگری استفاده کنید، درخواست تسهیلات شما رد خواهد شد. همچنین اگر برای دریافت تسهیلات، مبلغی بالاتر از ارزش موتور سیکلت خریداری شده به این نهاد مالی ارائه دهید، قطعاً وام شما رد می‌شود.

۱.۳. چارچوب مالی تسهیلات گواهی اعتبار مولد خرید موتور سیکلت

--میزان تسهیلات: از ۱ میلیون روپیه اندونزی شروع می‌شود.

--کارمزد تسهیلات گام: از ۲.۲۵% ثابت در ماه شروع می‌شود (بسته به حجم تسهیلات، مدت زمان اقساط و حجم اقساط می‌تواند افزایش یابد)

--مدت وام اقساط تسهیلات: میان مدت ۱۰ تا ۱۸ ماه

--نرخ سود مشارکت گام: از ۲۲.۵% در سال شروع می‌شود (بستگی به وضعیت دارایی‌ها و اسناد ضمانتی ارائه شده توسط متقاضی)

--فرآیند زمانی دریافت وام:  ۲ روز کاری

۴. تسهیلات گواهی اعتبار مولد خرید پرورش آبزیان

پرورش انواع آبزیان (بویژه ماهی تیلاپیا) یکی از مشاغلی است که به دلیل مصرف سرانه‌ی بالای ماهی، میگو و خرچنگ، هشت پا و... در اندونزی، رونق زیادی دارد. علاوه بر این، پرورش ماهی تیلاپیا نیز نسبتاً آسان است، زیرا این نوع ماهی یک ماهی مقاوم با روند رشد و تکثیر بسیار سریع است؛ لذا تقاضا برای دریافت تسهیلات مرتبط با پرورش آبزیان در اندونزی همیشه در حد بالایی قرار دارد؛ لذا یکی از پر تقاضا‌ترین تسهیلات گام نهاد مالی BFI Finance در سال‌های اخیر، تسهیلات گواهی اعتبار مولد خرید پرورش آبزیان بوده است. حجم بالای تسهیلات قابل ارائه، اقساط کم حجم و مدت زمان بازپرداخت طولانی، از دلایل جذابیت این تسهیلات در BFI Finance است

۱.۴. چارچوب مالی تسهیلات گواهی اعتبار مولد خرید پرورش آبزیان

--میزان تسهیلات: از ۷۵ میلیون روپیه اندونزی شروع می‌شود.

--کارمزد تسهیلات گام: از ۱.۹% ثابت در ماه شروع می‌شود (بسته به حجم تسهیلات، مدت زمان اقساط و حجم اقساط می‌تواند افزایش یابد)

--مدت وام اقساط تسهیلات: بلندمدت ۱۲ تا ۶۶ ماه

--نرخ سود مشارکت گام: از ۱۶.۵% در سال شروع می‌شود (بستگی به وضعیت دارایی‌ها و اسناد ضمانتی ارائه شده توسط متقاضی)

--فرآیند زمانی دریافت وام:  ۷ تا ۱۲ روز کاری ب

ادامه دارد...

منابع

میثمی، حسین و زمان زاده، حمید (۱۳۹۹)، " تأمین مالی زنجیره ارزش با استفاده از اوراق گام: ماهیت، کارکرد و راهکار‌های شرعی"، دوفصلنامه تحقیقات مالی اسلامی، سال نهم، شماره ۲ (پیاپی ۱۸)، صص: ۵۰۷-۵۴۰
A group of Writers. (۲۰۲۱) ,” VALUE CHAIN FINANCE: Beyond microfinance for rural entrepreneurs”, This publication is jointly produced by Royal Tropical Institute (KIT) , Amsterdam, The Netherlands & International Institute of Rural Reconstruction (IIRR) , Africa Regional Centre, Nairobi, Kenya.
Aparicio, Gabriela , De Olloqui, Fernando; Fernández Díez, María Carmen; Gerardino, María Paula , Mitnik, Oscar A. (۲۰۲۱) , “Measuring the Effects of Productive Credit through Public Development Banks in Rural Mexico”, working paper from Inter-American Development Bank, MEXICO
Deng, S. , Gu, C. , Cai, G. , & Li, Y. (۲۰۱۸) ,” Financing Multiple Heterogeneous Suppliers in Assembly Systems: Buyer Finance vs. Bank Finance”, Manufacturing & Service Operations Management, ۲۰ (۱) , pp:۵۳-۶۹.
Devalkar, S. K. , & Krishnan, H. (۲۰۱۹) ,” The Impact of Working Capital Financing Costs on the Efficiency of Trade Credit,” Production and Operations Management, ۲۸ (۴) , pp:۸۷۸-۸۸۹.
Fabozzi, F. J. , & Jones, F. J. (۲۰۱۹) ,”Foundations of Global Financial Markets and Institutions,” Hand Book in MIT Press: Vol (۲).
Hofmann, E. , Strewe, U. M. , & Bosia, N. (۲۰۱۷) ,” Supply Chain Finance and Blockchain Technology: the Case of Reverse Securitisation”, Springer Press: Vol (۴).
Nusron ,Wahid , Priyarsono, D.S. , Harianto (۲۰۲۱) , “The Role of Productive Credit for Micro, Small and Medium Enterprise in Indonesia Economic: Macro and Micro Approaches”, working paper from Indonesia DSpace Group ,IPB University Scientific Repository, UIN Syarif Hidayatullah Institutional Repository.
Paul Ojo, Mathew &  Babatunde Ayanwale, Adeolu (۲۰۱۹) , “Value chain financing and plantain production in Nigeria: an ex-ante approach”, Financial Innovation: Publish in Springer, ۵) ۱۸) , PP: ۲-۱۵.
Tate, W. , Bals, L. , & Ellram, L. (Eds.). (۲۰۱۸) ,” Supply Chain Finance: Risk Management, Resilience and Supplier Management”, Kogan Page Publishers: ۴۵ (۴) , pp:۳۴-۴۹.
Wuttke, D. A. , Rosenzweig, E. D. , & Heese, H. S. (۲۰۱۹) ,” An Empirical Analysis of Supply Chain Finance Adoption”, Journal of Operations Management, ۶۵ (۳) , pp:۲۴۲-۲۶۱

نویسنده: سیدمهدی میرحسینی