شهرخبر

پذیرش کاستی‌ها نقطه آغازی برای گفت‌وگو است

جواد آرین‌منش گفت: ضرورت دارد به سرعت مطالبات معترضان آنالیز و تحلیل شود.

پذیرش کاستی‌ها نقطه آغازی برای گفت‌وگو است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: وضعیت سیاسی باید آرام شود؛ به این معنی که هم کسانی که در خیابان حضور می‌یابند باید بدانند که مسیر اصلاح امور بسته به آرامش سیاسی و اجتماعی است و هم مسئولان باید بدانند که نیاز است بعد از به وجود آمدن آرامش اجتماعی تلاش برای شنیده صدای معترضانی کنند که قصد آشوب نداشتند.

جواد آرین‌منش، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به سایت «فردا» گفت: «هیچ انسان عاقلی منکر این نیست که عنصر امنیت یک ضرورت و نیاز هر جامعه‌ است؛ یعنی اینکه هیچ جامعه‌ای بدون وجود امنیت و آرامش امکان بقا نخواهد داشت و این مطالبه همه مردم و مسئولان است که آرامش و امنیت در فضای جامعه حاکم شود. اما برابر اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر جمعیتی، گروهی، افرادی حق دارند بتوانند در فضایی سالم و بدون حمل اسلحه اعتراضات خود را بیان کنند. باید قبول کنیم چنین فرصتی را که معترضان بتوانند در فضایی آرام و امن اعتراضات خود را بیان کنند، مهیا نکردیم؛ لذا در این شرایط اعتراضات به اغتشاشات بدل می‌شود و همین دلیل است که مجلس و دولت به فکر افتاده‌اند بستر این امر را فراهم کنند».

او ادامه داد: «ضرورت دارد به سرعت مطالبات معترضان آنالیز و تحلیل شود. ما به هر حال با بررسی خواسته‌ها و مطالبات آنها و توجه به برخی شعارهای مشروعشان که در چارچوب نظام است، لازم است خواسته‌های منطقی آنها را بررسی کنیم و اگر در کوتاه‌مدت هم دولت و حاکمیت قادر نیست به همه مطالبات آنها توجه کند، تلاش کند با اذعان به کاستی‌ها درباره رفع تدریجی آنها سخن بگوید زیرا بدون تردید کاستی‌های فراوانی در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی وجود دارد و مطالباتی انباشه در جامعه دیده می‌شود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «واقعیت این است که مردم در فشار بی‌سابقه اقتصادی هستند و قدرت خریدشان بسیار کاهش یافته است. مسائلی مانند بیکاری، فقر فزاینده، فساد و اختلاف طبقاتی فاحش جزو مواردی است که وجود دارد. در کنار اینها مطالبات سیاسی هم وجود دارد. پذیرش کاستی‌ها نقطه آغازی برای گفت‌وگو است. در گام بعدی ایجاد زمینه گفت‌وگو بین مردم، نخبگان، دانشجویان، احزاب سیاسی ونهادهای مدتی با حاکمیت است. بستر تقویت نهادهای مدنی و احزاب سیاسی را فراهم کنیم تا از این طریق رابطه میان توده‌های مردم با حاکمیت برقرار و باب گفت‌وگو فراهم شود. اگر با مردم صادقانه گفت‌وگو و مشکلات برای نسل جوان مطرح شود و قول داده شود برای رفع آنها تلاش شود».

آرین‌منش در پایان گفت: «اگر تفاوتی میان معترضان و اغتشاش‌گران قائل شویم و باب گفت‌وگو را با معترضان باز کنیم، بخش عمده‌ای از مشکلات حل می‌شود. تا وقتی ما احساس کنیم در یک سو حقِ کامل و در سوی دیگر همه باطل وجود دارد، مشکل حل نمی‌شود».