شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سردار سلیمانی

آلمان، شریک جرم ترور شهید سردار سلیمانی

سعید رستمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یولاندا شیت محقق آلمانی در مقاله ای که در سایت verfassungsblog منتشر شد، با استناد به اظهارات اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل که شهادت سپهبد سلیمانی را به احتمال بسیار زیاد غیر قانونی و نقض حقوق بین الملل و حقوق بشر ارزیابی کرده بود، دولت آلمان را به معاونت در این عملیات متهم کرد. چند روز پس از شهادت سپهبد سلیمانی و یارانش در حمله ناجوانمردانه پهپادی آمریکا در حومه فرودگاه بغداد، یک شهروند آلمانی نیز با طرح پرسشی در فضای رسانه ای، از دولت این کشور خواست تا نقش پایگاه هوایی رامشتاین آمریکا در خاک آلمان در هدایت و کنترل پهپادهای عمل کننده در این اقدام تروریستی را توضیح دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پایگاه هوایی رامشتاین به عنوان بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در خارج از مرزهای این کشور، در نزدیکی شهر کایزرس لاوترن در ایالت رایلند فالس آلمان واقع شده است. این پایگاه با 16 هزار نیرو از معدود پایگاه های نظامی امریکا به شمار می رود که از شرایط فنی لازم برای هدایت حملات پهپادی این کشور در آسیای غربی برخوردار است. 

براندن برایانت، هدایتگر سابق هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در خصوص نقش پایگاه هوایی رامشتاین در کنترل و هدایت پهپادهای آمریکایی به روزنامه زوددویچه سایتونگ گفته بود: «هدایت سیستم پهپادها از خاک امریکا و با استفاده از ماهواره بخاطر انحنای کره زمین و بعد مسافت با تأخیر زمانی روبه رو می شود، لذا تمامی اطلاعات به این پایگاه نظامی (رامشتاین) ارسال و از آنجا به پهپادها عمل کننده منتقل می شود.» به نظر وی «بدون آلمان جنگ پهپادهای آمریکا در خاورمیانه غیرممکن است.» 

هفته نامه اشپیگل در خصوص نقش پایگاه هوایی رامشتاین در سازماندهی «جنگ علیه ترور» ارتش آمریکا در خاورمیانه در شماره 17 آوریل 2020 نوشت: دولت آلمان تاکنون همواره تاکید می کرد که هیچ اطلاعات تایید شده ای درباره نقش پایگاه هوایی رامشتاین در حملات مرگبار پهپادهای ارتش آمریکا در اختیار ندارد اما اطلاعات دولت آلمان از عملیات پهپادی فراتر از آن چیزی است که تاکنون اذعان کرده است. زیرا  آمریکا در آوریل 2010 و نوامبر 2011 موضوع بهره گیری از پایگاه رامشتیان برای رله ماهواره ای و هدایت پهپادها را به اطلاع دولت آلمان رسانده و طرف آلمانی هیچ اعتراضی در قبال درخواست های آمریکا نکرده است. 

نقش پایگاه رامشتاین در حمله پهپادی در خاورمیانه 

یولاندا شیت Yolanda Scheytt محقق آلمانی طی مقاله ای که در سایت معتبر آلمانی verfassungsblog.de منتشر شد، ادعا کرد: موفقیت و هدایت بسیاری از حملات پهپادی آمریکا در پاکستان، لیبی، افغانستان، سومالی، یمن و عراق بدون پایگاه نظامی رامشتاین، امکان پذیر نخواهد بود. وی در این رابطه مدعی شد موضوع مسئولیت آلمان در حمله پهپادی به عنوان نقض حقوق بین الملل از مدت ها پیش در دادگاه اداری آلمان در جریان است. این محقق آلمانی به کشته شدن اعضای چند خانواده یمنی طی حمله پهپادی سال 2012 آمریکا اشاره کرد و افزود سه تن از بازماندگان این خانواده ها در سال 2014 نزد محاکم قضایی آلمان (ابتدا در دادگاه اداری کلن و در مرحله بعد در دادگاه اداری مونستر) علیه دولت فدرال آلمان اقامه دعوی کردند. در این پرونده با استناد به نقش پایگاه نظامی رامشتاین به عنوان هماهنگ کننده عملیات پهپادی امریکا در یمن، دولت آلمان  متهم به معاونت در عملیات تروریستی شد. 

در سال 2019 دادگاه عالی اداری مونستر در مواردی به شاکیان یمنی پرونده حق داده است. در این حکم تاکید شد آلمان از دیدگاه قانون اساسی وظیفه حفاظت از قربانیان بالقوه حمله پهپادی را بر عهده دارد. در این رأی آمده است در برخی از موارد در رامشتاین حقوق بین الملل نقض شد. اما رأی دادگاه عالی مونستر  با اعتراض دولت آلمان روبه رو و برای رسیدگی مجدد به دادگاه اداری فدرال ارجاع شد.  

آندره آس شولر، مدیر برنامه بین المللی جرم و پاسخگویی در مرکز قانون اساسی و حقوق بشر اروپایی مستقر در برلین در خصوص این پرونده گفت: حتی اگر در این فرآیند موفقیتی حاصل نشود، خوب است دولت آلمان تحرکات آمریکائی ها در پایگاه رامشتاین را دقیق تر رصد کند. وی تاکید کرد هربار که حمله با پهپادهای امریکایی در خاورمیانه انجام می شود، 80 تا 90 درصد باید اطمینان داشت که رامشتاین در آن نقش داشته است.

پائولینا استارسکی، پژوهشگر ارشد موسسه حقوق عمومی و بین المللی مکس پلانک در هایدلبرگ در این خصوص معتقد است فارغ از نتیجه حکم دادگاه مونستر، دولت (آلمان) را نمی توان رها کرد. آلمان باید در مورد آنچه در رامشتاین اتفاق می افتد، تحقیق کند و پاسخگو باشد. 

نقش رامشتیان در شهادت سپهبد سلیمانی و المهندس

در سحرگاه روز 14 دی ماه 1398 برابر با سوم ژانویه 2020، سه فروند پهپاد آمریکایی از نوع MQ9 ریپر در حومه فرودگاه بین المللی بغداد، طی یک رشته عملیات هوشمند، دو خودروی حامل افسران ارشد ایرانی و عراقی را مورد هدف قرار دادند. در این حمله که از طریق شلیک چهار فروند موشک Hellfire صورت گرفت، ده نفر از جمله سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به شهادت رسیدند. 

یولاندا شیت Yolanda Scheytt محقق آلمانی در بخش دیگری از مقاله که در سایت verfassungsblog منتشر شد، با استناد به اظهارات اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل که شهادت سپهبد سلیمانی را به احتمال بسیار زیاد غیر قانونی و نقض حقوق بین الملل و حقوق بشر ارزیابی کرده بود، دولت آلمان را به معاونت در این عملیات متهم کرد.  

چند روز پس از شهادت سپهبد سلیمانی و یارانش در حمله ناجوانمردانه پهپادی آمریکا در حومه فرودگاه بغداد، یک شهروند آلمانی نیز با طرح پرسشی در فضای رسانه ای، از دولت این کشور خواست تا نقش پایگاه هوایی رامشتاین آمریکا در خاک آلمان در هدایت و کنترل پهپادهای عمل کننده در این اقدام تروریستی را توضیح دهد. این پرسش بلافاصله مورد توجه محافل سیاسی، رسانه ای و اندیشکده های مطالعاتی آلمانی نیز قرار گرفت و در همین خصوص هشت تن از اعضای حزب چپ های آلمان (در پارلمان قبلی) توجه ویژه ای به این موضوع نشان دادند. 

در اواخر ماه فوریه 2020، نمایندگان احزاب چپ آلمان موضوع «نقش پایگاه رامشتاین در حمله تروریستی به کاروان حامل عالی ترین مقام نظامی ایران» را به دادستانی آلمان ارجاع دادند. آنها در این دادخواست خواستار تحقیقات درباره نقش صدراعظم وقت انگلا مرکل و وزرای کلیدی کابینه وقت دولت فدرال به اتهام معاونت در عملیات پهپادی آمریکا شده بودند. 

خواست نمایندگان احزاب چپ آلمان در برگیرنده طیف وسیعی از مسائل سیاسی و حقوقی از جمله چرایی بهره گیری از پایگاه هوایی آمریکا در رامشتاین در یک اقدام تروریستی، نادیده گرفته شدن تعهد و وظیفه آلمان برای جلوگیری از نقض حقوق بین الملل، کمک به کشتن یک نظامی ارشد ایرانی و همراهان او و نهایتا مسئولیت کیفری دولت آلمان بر اساس بخش 8 و 13 قانون کیفری و بخش 27 و 13 قانون جنایت علیه حقوق بین الملل آلمان است. 

دادستان آلمان بدون توجه به خواست نمایندگان پارلمان، افکار عمومی و مستنداتی که در رسانه های آلمانی منتشر شد، اتهامات وارده را نپذیرفت و طی نامه ای که در وب سایت آلکساندر نوی منتشر شد، ادعا کرد حتی اگر در پایگاه رامشتاین اقدامی صورت گرفته باشد، دولت فدرال هیچ گونه تعهدی در قبال آن ندارد و آلمان مسئول قتل های غیرقانونی در خارج از خاک این کشور نیست. دادستانی آلمان همچنین معتقد است این پرونده سئوالات ناخوشایندی را برای دولت آلمان ایجاد خواهد کرد و لازم است از دستورکار دادستانی خارج شود.

دولت آلمان بواسطه همکاری با اقدامات تروریستی آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی نه تنها قوانین و حقوق بین الملل را نقض کرد، بلکه به قوانین و مقررات داخلی آلمان نیز بی توجهی کرد. زیرا دولت آلمان بر اساس حکم BVR213.1371  دادگاه قانون اساسی فدرال موظف است از مقررات حقوق بین الملل تبعیت و از نقض آن خودداری کند. لذا دولت آلمان باید نسبت به عدم نقض حقوق بین الملل در خاک آن کشور اطمینان حاصل کند. 

آنچه مسلم است دولت آلمان حداقل در سه مورد باید به دولت و ملت ایران پاسخگو باشد: 

1- ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی در چارچوب قواعد و مقررات زمان صلح و با رعایت تضمین های حقوق بشری غیرقابل توجیه است و دولت آلمان در اقدام غیرقانونی و نامشروع آمریکا شریک است.

2- آلمان همچنین با حمایت از رژیم صدام در زمان جنگ تحمیلی و با ارسال سلاح ها و تجهیزات نظامی بویژه سلاح های شیمیایی، مسئول شهادت هزاران نفر از مردم ایران و عراق بویژه مردم بی دفاع سردشت و حلبچه است. هنوز هزاران تن از جانبازان شیمیایی در دو کشور ایران و عراق بخاطر بکارگیری بمب های شیمیایی ساخت آلمان که در اختیار رژیم صدام قرار گرفته بود، در عذاب هستند. هنوز خرابی های ناشی از بهره گیری رژیم صدام از تسلیحات آلمانی علیه شهرها و تاسیسات ایرانی بطور کامل ترمیم نشده است.

 3- آلمان به عنوان یکی از کشورهای امضاء کننده برجام، پس از خروج آمریکا از آن، با بی عملی و تسلیم محض در مقابل خواسته های غیرقانونی ترامپ و بعدها بایدن، از تحریم های یکجانبه و غیرانسانی آمریکا بطور کامل تبعیت و بدون احساس کوچکترین مسئولیتی در قبال تعهداتی که در فرآیند مذاکرات برجام پذیرفته بود، انبوهی از مشکلات و  درد و رنج  فراوانی را طی چهار سال گذشته به مردم ایران بویژه بیماران صعب العلاج تحمیل کرده است. 

دستگاه دیپلماسی کشور موظف است در تنظیم روابط با چنین کشوری با کارنامه وحشتناک حقوق بشری، اقدامات خصمانه آن را در نظر بگیرد و همچنین در اسرع وقت فرآیند حقوقی برای پاسخگو کردن این کشور در معاونت در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی و یاران باوفایش را آغاز کند.