شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه

فرصت ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی/ درآمدزایی ارزی و اشتغالزایی از مزیت‌های سوآپ و خرید گاز مازاد روسیه

فرصت ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی/ درآمدزایی ارزی و اشتغالزایی از مزیت‌های سوآپ و خرید گاز مازاد روسیه

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تاثیرات مثبت قراداد گازی ایران و روسیه، گفت: با این کار کشورهای همسایه را به سمت ایران متمایل و ارتباط دوستانه‌ای بین دولتها ایجاد می‌کنیم؛ همچنین فرصت تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه، درآمدزایی و اشتغال‌زایی زیادی را هم داریم.

حجت الاسلام موسی احمدی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا درباره تاثیر قراداد گازی ایران و روسیه و تاثیر آن در اقتصاد کشور، اظهار داشت: یکی از مواردی که همواره دولت‌ها پیگیر آن بودند این است که بتوانیم با کشورهای همسایه و دوست، ارتباط برقرار و از ظرفیت های متقابل هم بهره ببریم.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اصلی کمیسیون انرژی، وزارت نفت و مردم بحث گازرسانی در زمستان است که هم برای صنایع و هم مردم به نحوی که هیچ کدام متضرر نشوند، مدیریت خوبی انجام دهیم.

*** فرصت استفاده از سوآپ گازی در جنگ روسیه و اوکراین

احمدی تصریح کرد: دولتمردان از همین الان دنبال مدیریت گازرسانی به شهرها و صنایع هستند؛ لذا یکی از راه‌ها این است که با کشورهای همسایه از طریق سوآپ ورود پیدا کنند که با ترکمنستان و بعضی از کشورهای همسایه این اتفاق افتاد.

گاز

وی خاطرنشان کرد: قراداد ایران و روسیه هم با جنگی که با اوکراین رخ داد و کشورهای اروپایی که تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کردند، می تواند بستر مناسبی باشد که ایران بتواند از آن برای عبور از زمستان بهره بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه، گفت: یکی از برنامه‌هایی که در دنیا مرسوم بوده، سوآپ است. ما از روسیه گاز را گرفته و به کشورهای همسایه صادر و نیاز آنها را برطرف می کنیم که این کار 2 منفعت دارد؛ اول اینکه روسیه را در مقابل دشمنان حمایت کردیم و دوم اینکه کشورهای همسایه را به سمت ایران متمایل و ارتباط دوستانه‌ای بین دولت ها ایجاد می‌کنیم. این موضوع علاوه بر ایجاد فرصت تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه، درآمدزایی و اشتغال‌زایی زیادی نیز به همراه خواهد داشت.

*** 47 پتروشیمی در حال پروژه سازی و یا بهره برداری هستند

احمدی با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در تقویت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی، گفت: در زمان اواخر عمر دولت دوازدهم با خاموشی های زیادی مواجه شدیم که هم رئیس جمهور و وزیر نیرو از مردم عذرخواهی کردند، اما این مشکل در تابستان امسال رخ نداد. امیدوارم زمستان امسال را هم با ارتباطات خوبی که دولت با روسیه، چین و کشورهای همسایه برقرار می‌کند، بتوانیم بدون قطعی گاز پشت سر بگذاریم.

گاز

وی با اشاره به تاثیر صادرات گاز در اشتغالزایی بیان داشت: دشمنان با تحریم ایران فکر می کردند می توانند فشار حداکثری را به کشور وارد کنند اما با رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش های شرکت های دانش بنیان و قطع وابستگی به بعضی از صنایع، ما شاهد رشد پتروشیمی ها، پتروپالایش ها و پالایشگاه های کوچک هستیم الان در عسلویه و کنگان، دیگر فضای فیزیکی برای سرمایه گذاری صنعتی نداریم و نزدیک به 47 پتروشیمی در حال پروژه سازی و یا بهره برداری هستند و محصولاتشان در داخل و بیرون از کشور صادر می‌شود حتی یکی از شهرستان های ما، هاب پتروشیمی های صنایع پایین دستی منطقه است.

وی افزود: با توجه به رشدی که داشتیم، دشمنان ما در داخل و خارج متوجه شدند که به نقاط خوبی می‌رسیم لذا تحرکاتی انجام می دهند تا امنیت اشتغال زایی را متزلزل و سرمایه گذاران را دلسرد کنند اما با عادی شدن وضعیت، موقعیت خوبی برای آینده در بحث پتروپالایش ها و صنایع پایین دستی خواهیم داشت.

انتهای پیام