شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتمی

سائولی نینیسته:

قصد استقرار سلاح‌های اتمی در فنلاند را نخواهیم داشت

قصد استقرار سلاح‌های اتمی در فنلاند را نخواهیم داشت

رئیس‌ جمهور فنلاند امروز در سخنانی اعلام کرد که کشورش پس از عضویت در ناتو، قصد استقرار سلاح‌های اتمی در هلسینکی را نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شینهوا، «سائولی نینیسته» رئیس‌ جمهور فنلاند امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه دوره‌ ای که توسط انجمن آموزش دفاع ملی (MPK) برگزار شده بود، اعلام کرد که پس از عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، کشورش قصد استقرار سلاح های اتمی را نخواهد داشت.

رئیس‌ جمهور فنلاند در این خصوص ادامه داد که حتی نشانه‌ ای نیز وجود ندارد که کشورش پیشنهادی را در این باره دریافت کرده باشد.

«سائولی نینیسته» در این خصوص اضافه کرد که سلاح های اتمی بخش لازم از بازدارندگی ناتو است و این تسلیحات ابزار پیشگیری به شمار می آیند.

وی در سخنان خود افزود که انتقاد ترکیه از ۲ عضو متقاضی عضویت در ناتو بیشتر به فعالیت‌ ها و سیاست‌ های سوئد است نه فنلاند و هلسینکی قصد ندارد اقدامات خود را در برابر تقاضاهای ترکیه تغییر دهد.

این مقام فنلاندی سپس به درگیری ها در اوکراین اشاره کرد و گفت: پایانی برای این جنگ متصور نیستم؛ هیچ کدام از دو کشور (روسیه و اوکراین) در خصوص مواضع اولیه خود مصالحه نمی‌ کنند.

در همین ارتباط، «سنا مارین» نخست وزیر فنلاند چندی پیش از دولت‌ های مجارستان و ترکیه خواست تا درخواست سوئد و فنلاند در جهت عضویت در ائتلاف نظامی ناتو را هر چه زودتر تأیید کنند.

نخست وزیر فنلاند در یک کنفرانس خبری مشترک با دیگر سران کشورهای شمال اروپا گفت: اکنون تمامی نگاه‌ ها معطوف به مجارستان و ترکیه است. ما منتظر هستیم تا این کشورها درخواست‌های ما را تصویب کنند. تصور می‌کنم مهم است که این کار ترجیحاً هر چه زودتر اتفاق بیفتد.

نخست وزیران فنلاند و سوئد در ماه‌های گذشته اعلام کردند که هر دو کشور همزمان با هم عضو ناتو خواهند شد. با آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین (در ۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۰) دو کشور سوئد و فنلاند درخواست رسمی عضویت در ناتو را ارائه دادند که پس از کش و قوس‌های فراوان و مخالفت‌های ترکیه، سرانجام ترکیه و سران ناتو اوایل تیر ماه به پیوستن این دو کشور به این سازمان نظامی موافقت کردند و روند تصویب عضویت این دو کشور به ناتو در پارلمان های کشورهای عضو ناتو آغاز شد.

ترکیه موافقت خود با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را منوط به پذیرش شروط خود در زمینه مبارزه با تروریسمِ مورد نظر آنکارا از سوی این دو کشور کرده است.