شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کاخ سفید#روسیه#اوکراین

واکنش سخنگوی پوتین به خبر مذاکرات محرمانه بین کاخ سفید و کرملین

واکنش سخنگوی پوتین به خبر مذاکرات محرمانه بین کاخ سفید و کرملین

سخنگوی کرملین در واکنش به گزارش روزنامه آمریکایی در خصوص تماس‌های محرمانه بین مسکو و واشنگتن اعلام کرد: روسیه آماده گفتگو با اوکراین است، ولی در حال حاضر امکان ادامه مذاکرات وجود ندارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه امروز، دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص انتشار گزارش روزنامه "وال استریت ژورنال"، که از انجام مذاکرات محرمانه طی ماههای گذشته بین مقامات امنیتی بلندپایه در مسکو و واشنگتن خبر داده، اظهار نظر کرد.

وی در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «ما در مورد این گزارش چیزی برای گفتن نداریم. اخبار ضد و نقیض زیادی توسط روزنامه‌های آنگلوساکسونی منتشر می شود. شما باید با خود روزنامه یا کاخ سفید در این باره تماس بگیرید.»

سخنگوی کرملین تاکید کرد که طرف روسی بارها اعلام کرده که برای مذاکره با کی‌یف آمادگی دارد، ولی اکنون این امکان وجود ندارد.

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه یادآور شد: «ما بارها گفته‌ایم که طرف روسی برای دستیابی به اهداف خود از طریق مذاکره آماده است. البته در عین حال نیز بارها توجه همه را به این واقعیت جلب کرده ایم که در حال حاضر چنین امکانی را نمی بینیم، برای اینکه طرف اوکراینی دیگر ادامه مذاکره با مسکو را قانونی نمی دانند.»

پسکوف همچنین در خصوص انتشار این اطلاعات که گویا کاخ سفید در حال انجام مذاکرات خصوصی با مقامات اوکراینی برای بازگشت کی‌یف بر سر میز مذاکره با مسکو است نیز  اظهار نظر کرده و گفت: «ما نمی دانیم که آیا این مسئله صحت داشته باشد یا خیر. گزارش‌های واقعی نیز در این باره وجود دارد، ولی گزارش‌های بیشتری وجود دارد که گمانه‌زنی یا دروغ محض هستند.»

شب گذشته، یکشنبه، روزنامه "وال استریت ژورنال"، بدون مشخص کردن تاریخ یا تعداد تماس‌ها، گزارش داد که جیک سالیوان، مشاور جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی، طی چند ماه گذشته با مشاورین ارشد ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه گفتگوهای تلفنی محرمانه پیرامون روند اوضاع در اوکراین داشته است.

این روزنامه نوشته که هدف از این تماس‌های محرمانه بین کاخ سفید و کرملین، جلوگیری از تشدید وخامت اوضاع و حفظ کانال‌های ارتباطی بود و نه حل و فصل مناقشه اوکراین است.منابع خبری مشخص نکردند که این تماس‌ها دقیقا چه زمانی بوده و چه تعداد بوده است. دفتر مطبوعاتی سالیوان واقعیت این موضوع را تأیید یا تکذیب نکرده است.

کرملین تا پایان هفته درباره حضور پوتین در نشست گروه 20 اطلاع رسانی خواهد کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین همچنین اعلام کرد که تصمیم در خصوص شرکت یا عدم شرکت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اجلاس سران گروه 20 در اندونزی، تا قبل از پایان هفته جاری اتخاذ خواهد شد.

وی در کنفرانس خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: «زمانی که تصمیم گیری در این باره انجام شد، به همه شما اطلاع خواهیم داد.»

سخنگوی کرملین در پاسخ به این سئوال که آیا تصمیم در این هفته اتخاذ خواهد شد، پاسخ داد: "بدون تردید".

رئیس جمهوری روسیه پیش از این در پایان ماه اکتبر اعلام کرد که هنوز تصمیم نهایی خود درباره شرکت در اجلاس گروه 20 را نگرفته است. وی پیش از آن، نیز حضور خود در این نشست سران را رد نکرده و قول داده بود در این باره فکر کند.

کرملین از ارمنستان و آذربایجان خواست از تشدید تنش‌ها اجتناب کنند

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس در تفسیر تبادل اتهامات متقابل بین مقامات باکو و ایروان درباره وقوع تیراندازی مرزی، تاکید کرد، طرف روسی به جمهوری آذربایجان و ارمنستان توصیه می‌کند که از تشدید وخامت اوضاع در خطوط تماس خودداری کنند.

وی افزود: «بیانیه مشترکی که در پایان نشست سه جانبه اخیر در سوچی به تصویب رسید، بر قصد یافتن راه‌هایی برای حل و فصل مناقشه قفقاز جنوبی از طریق سیاسی، دیپلماتیک و صلح‌آمیز تأکید کرده است.»

وی به خبرنگاران گفت: ما همچنین به هر دو طرف توصیه می‌کنیم که از تشدید تنش در خطوط تماس جلوگیری کنند.

پیش از این وزارت دفاع ارمنستان گزارش داد که در شب هفتم نوامبر، نظامیان آذربایجانی با استفاده از سلاح‌های سبک با کالیبرهای مختلف به سمت مواضع نیروهای ارمنستانی واقع در بخش شرقی مرز دو کشور شلیک کردند. در این گزارش یادآوری شده که طرف ارمنی در این حادثه تلفاتی نداشته است.

بطور همزمان، وزارت دفاع آذربایجان نیز از تیراندازی از طرف خاک ارمنستان به مواضع نیروهای این کشور خبر داده است.

 الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، در نشست سه جانبه هفته گذشته در سوچی و در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، توافق کردند که از توسل به زور خودداری کرده و همه مسائل مشکل ساز را صرفاً در جریان مذاکرات و بر اساس به رسمیت شناختن حاکمیت دو طرف حل و فصل کنند.

در بیانیه مشترک سه جانبه‌ای نیز رهبران سه کشور بر اهمیت فراهم سازی فعال مقدمات برای انعقاد پیمان صلح بین باکو و ایروان تاکید کردند.

انتهای پیام/