شهر خبر

پرونده«کابوس بایدن»/۸؛

۱۰ نکته درباره انتخابات آمریکا/از شانس دو حزب تا نحوه اعلام نتایج

۱۰ نکته درباره انتخابات آمریکا/از شانس دو حزب تا نحوه اعلام نتایج

نظرسنجی ها نشان می دهد که بیش از دو سوم آمریکایی ها فکر می کنند اقتصاد کنونی خوب نیست و اقتصاد عامل مهمی در انتخاب آنها خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «ما در آستانه مهمترین انتخابات تاریخ خود هستیم.» این جمله از سخنان جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در روز سه شنبه ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) درباره نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای بود.

در شرایطی که بسیاری از کشورهای خارجی به انتخابات میان‌دوره‌ای که دو سال پس از انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود اهمیتی نمی‌دهند، آمریکایی‌ها به دلیل تأثیر زیاد آن بر برنامه‌های سیاسی آمریکا و جهت‌گیری کشور، به این انتخابات علاقه‌مند هستند.

همچنین امسال، اهتمام فزاینده‌ای به انتخابات فرمانداران ایالتی (نماینده بالاترین مقام در انتخابات، که نتایج انتخابات را تأیید می‌کند) به دلیل نقش مهم آنها در سازماندهی و مدیریت انتخابات و مستندسازی نتایج آن، وجود دارد. امری که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در جریان اعتراض به نتایج انتخابات ۲۰۲۰ به آن اشاره کرد. ترامپ در آن زمان در پیام توییتری نوشت: «تایید آرا توسط برایان کمپ، فرماندار ایالت جورجیا، امکان کنترل و تطبیق امضای آرا و پاکت‌های پستی و … را ناممکن کرده است. آن‌ها می‌دانستند که قصد تقلب دارند. امضای واقعی باید آشکار شود.»

انتخابات میان دوره‌ای چیست؟

انتخابات میان دوره‌ای هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود، اما زمانی که با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، همزمان نباشد، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

انتخابات امسال در ۸ نوامبر برگزار می‌شود، اما برخی از ایالت‌ها اجازه رأی‌گیری زودهنگام از طریق پست یا حضوری را می‌دهند.

همه اعضای مجلس نمایندگان برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌شوند، بنابراین همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان در طول انتخابات میان دوره‌ای با هم رقابت می‌کنند. همچنین یک سوم از ۱۰۰ سناتور (۳۵ کرسی) در انتخابات میان دوره‌ای هر دو سال یک بار انتخاب می‌شوند.

بعلاوه، انتخابات برای فرمانداران بسیاری از ایالت‌ها (۳۶ ایالت)، و همچنین بسیاری از مناصب سیاسی محلی در ایالت‌ها و شهرها نیز برگزار می‌شود.

شانس هر دو حزب در این انتخابات چقدر است؟

پیش‌بینی‌ها نامعلوم است و نتایج نظرسنجی بسته به حزبی که نظرسنجی را انجام می‌دهد و تمایلات ایدئولوژیکی آنها متفاوت است. به عنوان مثال، نظرسنجی‌های محافظه کار «فاکس نیوز» نشان می‌دهد که جمهوری خواهان عموماً از دموکرات‌ها بهتر عمل می‌کنند، که برخلاف نتایج نظرسنجی‌های انجام شده توسط شبکه خبری لیبرال «ام اس ان بی سی»(MSNBC) است.

۱۰ نکته درباره انتخابات آمریکا/از شانس دو حزب تا نحوه اعلام نتایج

با این حال، همه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تفاوت بین نامزدهای دو حزب، به ویژه در ایالت‌هایی مانند پنسیلوانیا، جورجیا، نوادا، آریزونا و ویسکانسین کم است.

اکنون موازنه قدرت در کنگره چگونه است؟

دموکرات‌ها هم اکنون ۲۲۲ نماینده دارند در حالی که ۲۱۲ نماینده برای جمهوری خواهان وجود دارد و ۳ کرسی به دلیل مرگ یا استیضاح نمایندگان فعلی خالی مانده است.

حزب جمهوری خواه در نظر دارد اکثریت مجلس نمایندگان را که در انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۱۸ از دست داد، دوباره به دست آورد و برای به دست آوردن مجدد اکثریت تنها به ۵ کرسی نیاز دارد و اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جمهوری خواهان در مأموریت خود موفق خواهند شد.

مجلس سنا در حال حاضر به نسبت ۵۰/۵۰ بین احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات تقسیم شده است، اما دموکرات‌ها دارای برتری هستند و آن به این دلیل است که معاون رئیس‌جمهور «کامالا هریس» به عنوان رئیس مجلس سنا حق «برهم زدن تعادل در رأی‌گیری» را دارد.

از ۳۵ کرسی در انتخابات، جمهوری‌خواهان ۲۱ کرسی را نمایندگی می‌کنند در حالی که دموکرات‌ها ۱۴ کرسی دارند.

حزب جمهوری خواه برای به دست آوردن مجدد اکثریت در سنا باید تنها یک کرسی به دست آورد، در حالی که دموکرات‌ها با چالش‌های بزرگی روبرو هستند که ممکن است باعث شود اکثریت را از دست بدهند.

جمهوری خواهان در حال حاضر در ۲۸ ایالت و دموکرات‌ها در ۲۲ ایالت کنترل فرمانداری را در دست دارند. انتخابات فرمانداری در ۳۶ ایالت برگزار می‌شود که ۲۰ ایالت در حال حاضر توسط یک فرماندار جمهوری خواه و ۱۶ ایالت توسط یک دموکرات اداره می‌شود.

تاریخ درباره الگوهای رأی‌گیری در انتخابات میان دوره‌ای کاخ سفید چه می‌گوید؟

بسیاری از ناظران انتخابات بر این باورند که دموکرات‌ها شانس خوبی برای حفظ اکثریت خود در سنا یا افزایش آن با یک یا دو کرسی دارند، در حالی که پیش بینی می‌شود جمهوری خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را کنترل کنند.

به‌طور سنتی، حزب حاکم تمایل دارد کرسی‌های زیادی را در انتخابات میان‌دوره‌ای از دست بدهد که به عنوان همه‌پرسی در مورد مدیریت او بر کشور تلقی می‌شود.

جمهوری خواهان در دوره ترامپ در انتخابات ۲۰۱۸، ۴۱ کرسی مجلس نمایندگان را به نفع دموکرات‌ها از دست دادند و این سناریو پیش از آن در دوره باراک اوباما تکرار شد که حزب دموکرات ۶۳ کرسی در مجلس نمایندگان را از دست داد. و به همین ترتیب در انتخابات ۲۰۱۰.

جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات، از حمایت کمتر از ۴۰ درصد آمریکایی‌ها برخوردار است و بسیاری از تخمین‌ها به پیروزی بزرگ و راحت جمهوری خواهان بر دموکرات‌ها اشاره می‌کنند، اما این برآوردها در ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

۱۰ نکته درباره انتخابات آمریکا/از شانس دو حزب تا نحوه اعلام نتایج

چه موضوعاتی از نظر رأی دهندگان مهم هستند؟

بسیاری از رأی دهندگان از اقتصاد، تورم و سقط جنین به عنوان مهم‌ترین مسائل در تعیین رأی خود برای کنگره در امسال یاد می‌کنند.

تصمیم دیوان عالی مبنی بر لغو سقط جنین در سطح فدرال، انگیزه و اشتیاق قوی به دموکرات‌ها، به ویژه زنان، داد تا از آن برای جلب آرا مدافعان حق سقط استفاده کنند.

به نوبه خود، جمهوری خواهان ترجیح می‌دهند که بحث انتخاباتی بر بالاترین نرخ تورم در ایالات متحده در چهار دهه گذشته و نگرانی‌های گسترده‌تر در مورد رکورد اقتصادی در میان میلیون‌ها آمریکایی متمرکز باشد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از دو سوم آمریکایی‌ها فکر می‌کنند اقتصاد کنونی خوب نیست و اقتصاد عامل مهمی در انتخاب آنها خواهد بود.

مسائل مهمی وجود دارد که رأی دهندگان برخی از ایالت‌ها را نیز نگران می‌کند، مانند مهاجرت به ایالت‌های مرزی مانند تگزاس، آریزونا، کالیفرنیا، نیومکزیکو و فلوریدا، موضوع نرخ بالای جرم و جنایت در کالیفرنیا، نیویورک و ماساچوست و موضوع تغییر آب و هوا در ایالت‌های واشنگتن، اورگان، کالیفرنیا و آلاسکا.

مهمترین رقابت‌های پارلمانی کدامند؟

اکثر کرسی‌ها برای هر دو حزب امن در نظر گرفته می‌شوند، اما هنوز ۳۱ کرسی وجود دارد که گزارش «کوک» آنها را به عنوان مناطق حل نشده می‌بیند. در این مناطق، ۱۰ کرسی در حال حاضر در اختیار جمهوری خواهان است و ۲۱ کرسی باقی مانده دموکرات‌ها هستند.

برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان، جمهوری خواهان باید ۶ کرسی به کرسی‌هایی که اکنون دارند اضافه کنند. به دلیل تمرکززدایی در انتخابات، نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات، مبارزات انتخاباتی، بحث‌های عمومی و حوزه‌های خود را بر روی مسائل داخلی متمرکز می‌کنند، خواه در زمینه اقتصاد، سقط جنین، خشونت با اسلحه یا مهاجرت.

مهم‌ترین رقابت‌های سنا چیست؟

انتظار می‌رود ۸ کرسی در سنا رقابتی باشد و هر حزب ۴ کرسی به دست آورد. کرسی‌های جمهوری‌خواهان در پنسیلوانیا، ویسکانسین، کارولینای شمالی و اوهایو و دموکرات‌ها در آریزونا، جورجیا، نوادا و کلرادو هستند.

از دست دادن یک کرسی توسط دموکرات‌ها در نتایج کلی انتخابات سنا می‌تواند باعث از دست دادن اکثریت در سنا شود.


انتخابات در فرمانداری کدام ایالت‌ها رقابتی تر است؟

پنج ایالت وجود دارد که کرسی فرمانداری در معرض خطر از دست رفتن است: نوادا، ویسکانسین، کانزاس، اورگان و آریزونا، و این پنج ایالت در حال حاضر توسط فرمانداران دموکرات اداره می‌شوند.

برندگان انتخابات چگونه تأیید می‌شوند؟

اگرچه مجلس نمایندگان و سنا در سطح فدرال هستند، اما مسئولیت نظارت بر انتخابات و مراحل تأیید نتایج آن بر عهده مقامات ایالتی و محلی است.

برخلاف انتخابات ریاست جمهوری که در آن ایالت‌ها نمایندگان خود را در هیئت الکترال انتخاب می‌کنند و نتایج توسط کنگره تأیید می‌شود. نتایج نهایی در رقابت‌های مجلس نمایندگان و سنا توسط هر ایالت تأیید می‌شود.

در مورد اداره خود انتخابات نیز باید گفت که به صورت غیرمتمرکز مدیریت می‌شود و ایالت‌ها و شهرستان‌ها نقش اصلی را در آن ایفا می‌کنند و بیش از ۱۰ هزار حوزه انتخاباتی وجود دارد که توسط یک گروه عمدتاً غیر حزبی اداره می‌شود.

نتایج کی اعلام می‌شود؟ و نشست جدید قانونگذاری چه زمانی آغاز می‌شود؟

به طور کلی، خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌تواند برخی از نتایج را بلافاصله پس از بسته شدن نظرسنجی‌ها منتشر کند و برآوردهای آن همیشه دقیق است.

اما برخی از ایالت‌ها و برخی مناطق هستند که نتایج آنها ممکن است به تعویق بیفتد و ممکن است روزها برای اعلام نتیجه نهایی منتظر بمانیم. سپس هر ایالت منتظر تأیید نتایج نهایی خود خواهد بود.

کنگره جدید در ۳ ژانویه ۲۰۲۳، اولین جلسه خود را برگزار می‌کند.