در شرایط کنونی آنچه که به پیش بینی قیمت دلار کمک خواهد کرد بررسی رفتار دلار در بازارهای همسایه است در صورتی که بازارهای همسایه دلار تهران را همراهی نکنند و گپ به وجود آمده با دلار تهران را حفظ کنند می توان به عقبگرد بیشتر دلار تهران امیدوار بود ولی در صورتی که گپ به‌وجود آمده توسط بازارهای همسایه پر شود و دلار تهران بتواند بازارهای همسایه را با خود همراه کند کار برای بازارساز سخت خواهد شد.

توقف اصلاح دلار

پس از شکست مقاومت تاریخی دلار در ناحیه ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان در گزارش های قبلی دیدبان به هدف تکنیکی دلار در کانال ۳۶ هزار تومان اشاره شد دلار تهران هم بی محابا و سریعتر از انتظارات خود را به کانال ۳۶ هزار تومان رساند ولی نتوانست از این مقاومت عبور کند،

روز قبل دلار تهران از کانال ۳۶ هزار تومانی عقب نشینی کرد و در یک قدمی کانال ۳۶ هزار تومانی متوقف شد. سرعت عقب نشینی دلار ساعات پایانی روز قبل کاهش پیدا کرد ولی دلار در بازارهای همسایه کاهش زیادی را تجربه نکرد دلار سلیمانیه و هرات تقریبا بدون تغییر ماند و همین مسئله در توقف روند اصلاحی دلار در پله آخر کانال ۳۵ هزار تومان بی تاثیر نبوده است.

در شرایط کنونی آنچه که به پیش بینی قیمت دلار کمک خواهد کرد بررسی رفتار دلار در بازارهای همسایه است در صورتی که بازارهای همسایه دلار تهران را همراهی نکنند و گپ به وجود آمده با دلار تهران را حفظ کنند می توان به عقبگرد بیشتر دلار تهران امیدوار بود ولی در صورتی که گپ به‌وجود آمده توسط بازارهای همسایه پر شود و دلار تهران بتواند بازارهای همسایه را با خود همراه کند کار برای بازارساز سخت خواهد شد.

در هنگام مذاکرات احیای برجام به اهمیت انتخابات آمریکا در احیای توافق هسته ای و نرخ دلار بارها اشاره شده است. این روزها هم برخی کارشناسان از اهمیت نتیجه انتخابات آمریکا در بازار ارز می گویند. جمهوری خواهان مخالفان جدی احیای توافق هسته ای هستند که در صورتی که در این انتخابات پیروز شوند ممکن است در مسیر احیای توافق هسته ای دست انداز های جدی ایجاد کنند.

خرید سکه پر ریسک شد

سکه امامی پس از برخورد با مقاومت تاریخی خود در ناحیه نیمه کانال ۱۶ میلیون تومانی عقب نشینی کرد ولی فعلا کاهش قابل توجهی را کسب نکرده است، از نظر تکنیکالی سکه امامی می تواند تا نیمه کانال ۱۵ میلیون تومانی عقب نشینی کند ولی در صورتی که تن به اصلاح بیشتر نداد از نظر تکنیکی مقاومت پیش روی سکه سقف کانال صعودی در محدوده قیمتی ۱۸ میلیون تومان می باشد، البته این فقط یک بررسی تکنیکی است و به هیچ‌وجه توصیه خرید و فروش نمی باشد. تحلیلگران خرید سکه و دلار در ناحیه های قیمتی کنونی را پر ریسک می دانند و معتقدند سایر بازارها مانند بازار سرمایه فرصت های کم ریسک تر و جذاب تری را می توانند ایجاد کنند.

رکورد زنی حباب درهم

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

قیمت دلار در بازارهای موازی روز قبل کاهش یافت و قیمت های روز شنبه سقف تاریخی قیمت دلار را رقم زده بود که در روز یکشنبه از این محدوده عقب نشینی کرده است. پس از رکورد شکنی دلار، حباب درهم هم رکورد زد، حباب منفی درهم روز قبل به حدود منفی ۲۸۰ تومان رسید که از ابتدای تابستان اتفاق نیفتاده است.

دلار نیما جایگزین ارز ترجیحی می شود؟

همانطور که در دیدبان پانزدهم آبان اشاره شد، بازار سرمایه روز قبل بازدهی بهتری نسبت به ارز و سکه داشت، در حالیکه دلار تهران روز قبل عقب نشینی کرد بازار سرمایه این بار با رهبری گروه خودرو پیشروی کرد. به نظر می رسد پول وارد شده در حال گردش بین گروه هاست و با ورود به یک گروه مهم پرچم صعودی بازار سرمایه را بالا نگه می دارد .همانطور که قبل تر گفته شد گروه خودرو لیدر سنتی است که شاخص هم‌وزن را با خود همراه می کند،به همین دلیل روز قبل شاخص هم وزن از شاخص کل جلو افتاد. با برگشت اکثریت گروه ها مثبت قابل توجه گروه بانکی در ادامه معاملات می تواند پازل چرخش بازار را تکمیل کند.

با وجود رکورد شکنی دلار بازار سهام به دنبال ترقی دلار نیماست.اختلاف دلار نیما با دلار آزاد به ۳۰ درصد رسیده است، این درحالی است که برخی قیمت ها با توجه به دلار آزاد رشد کرده اند به عنوان مثال روز قبل خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که قیمت هر شانه تخم‌مرغ به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده است که به نظر می رسد بر اساس دلار آزاد رشد کرده است، ولی در این شرایط که کالاهای اساسی در حال تطبیق خود با دلار آزاد است فاصله زیاد نرخ دلار و آزاد سیگنال خوبی به بازار نیست و سود سهامدار را کاهش میدهد و مانند ارز ترجیحی ایجاد رانت میکند، در صورتی که فاصله نرخ نیما و دلار آزاد افزایش پیدا کند مشکلات ارز ترجیحی ممکن است در قالب دلار نیما تکرار شود.