شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#پاکستان#سیب#تحریم#تحریم‌ها#بانک

پاکستان : سیب بدهید نارنگی و انبه وارد کنید!

پاکستان : سیب بدهید نارنگی و انبه وارد کنید!

ایلنا نوشت: عضو اتاق مشترک ایران و پاکستان خاطر نشان کرد: پاکستانی‌ها در شرایط تحریم می‌ترسند که با ایرانی‌ها مراودات پولی و مالی داشته باشند و اگر تحریم‌ها علیه ایران به حالت تعلیق در بیایید در شرایط عادی نیازی به ایجاد بانک مشترک وجود ندارد.

علی ریگی میرجاوه ، در پاسخ به این پرسش که وضعیت افتتاح بانک مشترک بین ایران و پاکستان به کجا رسیده است آیا می‌توان امیدوار به راه‌اندازی این بانک باشیم؟ گفت: بانک‌های پاکستانی‌ با آمریکایی‌ها کار می‌کنند از این‌رو به راحتی قبول نمی‌کنند که با ایرانی‌ها فعالیت اقتصادی داشته باشند؛ بانک‌ها و صرافی‌ها در پاکستان اجتناب می‌کنند چون بعد از آغاز مراودات پولی و مالی با ایران در لیست سیاه آمریکا بروند، به همین دلیل بعید است که این مهم تا زمانی‌که تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد عملیاتی شود.

وی ادامه داد: اگر تحریم‌ها علیه ایران به حالت تعلیق در بیایید در شرایط عادی نیازی به ایجاد بانک مشترک وجود ندارد و با گشایش ال سی‌ها و اعتبار اسنادی می‌توان کارها را جلو ببریم.

این فعال اقتصادی پاکستانی‌ها را طرف‌های تجاری قابل اعتمادی ندانست و افزود: پاکستانی‌ها در کاغذ خوب هستند اما درعمل چندان به سخنان خود پایبند نیستند و ضعیف عمل می‌کنند.

ریگی میرجاوه با اشاره به نیاز پاکستان به تولیدات ایرانی، تصریح کرد: دولت پاکستان به تجار و بازرگانان این کشور اعلام کرد که به ‌صورت سنتی و در غالب تهاتر فعالیت اقتصادی خود را با ایران دنبال کنند چراکه دولت نمی‌تواند ال سی اعتبار اسنادی برای تجارت با ایران باز کند از این‌رو دولت این کشور برای واردات چند کالا ال سی باز نکردند تا در غالب تهاتر این کالاها وارد کشور شوند.

وی با بیان اینکه اقتصاد پاکستان روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذراند، گفت: مقرر شده است که در قبال صادرات سیب به پاکستان از این کشور نارنگی و انبه وارد کنیم؛ همچنین فرآورده‌های نفتی مانند قیر، هیدروکربن مواد پتروشیمی، کالاهای کشاورزی از جمله خشکبار، کشمش، خرما و انگور صادر می‌شود.

عضو اتاق مشترک ایران و پاکستان با اشاره به تعویق انداختن افتتاح بازارچه مرزی میرجاوه، خاطر نشان کرد: افتتاح بازارچه مرزی میرجاوه امروز و فردا می‌شود اما هم اکنون بازارچه مرزی کوهک فعال است؛ پاکستانی به دلیل پیشبرد روابط تجاری خود بازارچه ریمدان را فعال کردند این بازارچه به بندر گوادر نزدیک است و کالا در این بازارچه بسیار رد و بدل می‌شود؛ حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کامیون روزانه از این مسیر تردد داریم.

وی حجم تجارت ایران و پاکستان حدود ۲ میلیارد دلار دانست و افزود: هدف گذاری توسعه تجارت در پاکستان در ۵ سال آینده حدود ۵ میلیارد دلار است که امیدواریم این عدد محقق شود.

ریگی میرجاوه با بیان اینکه تجار برای نقل و انتقال کالایی خود به پاکستان عوارض پرداخت نمی‌کنند، گفت: کالاها با کانتینر به مرز تفتان می‌روند و از آنجا به کامیون‌های پاکستانی منتقل می‌شوند.

۲۲۰ ۴۶