شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مدارس

مدارس باید براساس زیست بوم منطقه ساخته شود/ خیرین مدرسه ساز، مدارس را هم اداره کنند

مدارس باید براساس زیست بوم منطقه ساخته شود/ خیرین مدرسه ساز، مدارس را هم اداره کنند

وزیر آموزش و پرورش خواستار ساخت مدارس براساس زیست بوم هر منطقه و معماری ویژه آن شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش امروز یکشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱ در مراسم تکریم مهراله رخشانی مهر و معارفه حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد، با اشاره به انرژی بالای رخشانی مهر اظهار داشت: رخشانی مهر شبانه روز کار می کرد و هیچگاه خستگی را به خانه نبرد؛ خان محمدی از انصار المهاجرین است زیرا مستمرا از تهران به مناطق نیازمند مهاجرت می کند.

وی با اشاره به بعد هویتی و سخنان رهبر معظم انقلاب در ۲۱ اردیبهشت ماه درباره ساخت مدارس بر اساس زیست بوم مناطق افزود: اگر ساخت معماری مدارس بر اساس زیست بوم هر منطقه انجام شود، سواد معماری محلی با تاسی از سواد علمی می تواند اثرات خوبی ایجاد کند؛ باید یک متخصص برنامه درسی با معماران براساس زیست بوم در ساخت مدارس با هم همکاری کنند.

وزیر آموزش و پرورش در راستای تحقق شعار مردمی سازی دولت، از خیرین خواست تا مدارس را هم خودشان اداره کنند.

وی خاطر نشان کرد: تلاش می شود هر دستورالعملی که خیرین مدرسه ساز پیشنهاد می دهند در وزارت آموزش و پرورش تصویب شود؛ خیرین بهتر از من می توانند مدارس را اداره کنند زیرا کسی که بتواند به بهترین نحو مدرسه بسازد می تواند آن را هم اداره کند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید برای ساخت مدارس جدید تبادلات مالی ایجاد کنیم تا بتوانیم پروژه های نیمه تمام را تکمیل کرده و به تعهدات خود نسبت به خیرین عمل کنیم .

وی افزود: ۲۵۰ میلیارد تومان از خیرین استان قم در موضوع مدرسه سازی عقب هستیم؛ ۱۰هزار میلیارد املاک مازاد آموزش و پرورش باید فروخته شود تا به میزان اعتباراتی که خیرین مدرسه ساز آورده اند برسیم.

مهر اله رخشانی مهر رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه این مراسم اظهار کرد: با پایان ماموریتم در آموزش و پرورش با اینکه کار زمین مانده داشتم اما خواهان بازگشت به دانشگاه هستم.

رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به رئیس جدید این سازمان که فردی اصول گراست توصیه کرد که در این مقام خود سیاسی کاری نکرده و رویکردهای سیاسی خود را کنار بگذارد.

رخشانی مهر ادامه داد: اجرای موفق طرح آجر به آجر با هدف مشارکت بیشتر خیرین برای مشارکت ۲ هزار خیر مدرسه ساز، برگزاری اولین دوره جشنواره مخصوص بانوان، معافیت خیرین مدرسه ساز از پرداخت هزینه انشعابات و از همه مهم تر افزایش سهمیه دولت در امر مدرسه سازی خیرین از ۲۰۰ میلیارد به ۳۲۰۰ میلیارد تومان و مشارکت 8 هزار میلیاردی در امر مدرسه سازی با خیرین بخشی از اقداماتی است که انجام شده است.

رخشانی مهر خاطرنشان کرد:حدود ۳ هزار میلیارد تومان قانون بودجه که استفاده از ظرفیت نفت برای مدرسه سازی را زنده کردیم؛ همچنین ۱۷۰۰میلیارد بودجه به مدرسه سازی اختصاص دادیم؛ تنوع بخشی در مدرسه سازی هم در دوره من اتفاق افتاد؛ در اختیار گذاشتن سالانه هزار میلیارد تومان به مدارس و ۲هزار میلیارد تجهیزات و ۵۰۰میلیارد تجهیزات در اختیار هنرستان ها هم بخش دیگری از اقدامات بود؛ در این دوره ۹۰میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی دریافت کردیم و مجوز ۵۰میلیون دلار دیگر را هم گرفتیم؛ 2 هزار میلیارد تومان بودجه از این محل را به رئیس جدید سازمان تحویل دادیم.

وی گفت: در این چهار سال با فساد و رانت خواری مبارزه کردیم؛ البته هیچ گونه دستگیری بابت فساد نداشتیم.

حمیدرضا خان محمدی رئیس جدید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه این مراسم اظهار کرد: در سال 72 اولین مدرسه را رویکرد نیکوکاری و با کمک خیرین در استان خوزستان ساختیم.

وی با اشاره به خدمت گزاری به خیرین مدرسه ساز گفت: برای این اولین بار است که مدیریت سازمان نوسازی مدارس به دست فردی می‌رسد که از جنس خیران مدرسه ساز است؛ البته معتقدم تمام اعضای این سازمان باید از خیران باشند؛ خیرین باید بتوانند از طریق سامانه ای ویژه از روند ساخت مدرسه مطلع شوند.

ناصر قفلی رئیس سازمان خیرین مدرسه ساز در این مراسم گفت: ما آماده خدمت به خدمت گذاران خستگی ناپذیر هستیم؛ روسای آموزش وپرورش تاجر نیستند و همگی عاشق خدمت به مردم و دانش آموزان هستند؛ باید مدارس را با سرعت نوسازی کنیم.

انتهای پیام