شهر خبر

استعفای 12 نماینده پارلمان اقلیم کردستان عراق

استعفای 12 نماینده پارلمان اقلیم کردستان عراق

12 نماینده پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق در اعتراض به تمدید دوره فعلی، استعفای خود را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، ۱۲ نماینده پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق امروز یکشنبه در اعتراض به تمدید یک ساله دوره فعلی پارلمان و غیرقانونی خواندن تصمیم برای تمدید آن، استعفای خود را اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، هفت عضو مستعفی پارلمان از فراکسیون «عدالت»، چهار نماینده از فراکسیون «تغییر» و یک نماینده هم از فراکسیون مستقل «نسل جدید» است.

«عبدالستار مجید» رئیس فراکسیون عدالت در پارلمان اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: این نمایندگان قبلاً گفته بودند که با تمدید غیرقانونی دوره کنونی پارلمان مخالف هستند. ما به تلاش و فشارهای خود برای برگزاری انتخابات پارلمانی در سریع‌ترین زمان ممکن ادامه می‌دهیم.

با استعفای این ۱۲ نماینده و پس از استعفای ۴ نماینده فراکسیون «اتحاد اسلامی» به اضافه یک نماینده زن مستقل، تعداد استعفاها به ۱۷ نفر از مجموع ۱۱۱ نماینده مجلس رسید.

قرار بود انتخابات پارلمان اقلیم کردستان عراق در اول اکتبر جاری برگزار شود ولی طبق توافق اولیه، روند تمدید آن با توافق سیاسی بین نیروهای احزاب اصلی برای مدت یک سال صورت گرفت.

پیشتر پارلمان اقلیم کردستان با اکثریت ۸۰ رأی از مجموع ۱۱۱ رأی مأخوذه، ادامه کار دوره پنجم تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی را تصویب کرده بود.

قابل ذکر است که پارلمان اقلیم کردستان در سال‌های گذشته بیش از یک بار دوره خود را در شرایط خصومت‌های سیاسی داخلی تمدید کرده است که نقطه اوج آن درگیری‌های داخلی در دهه ۱۹۹۰ بین خانواده‌های بارزانی و طالبانی بود.