شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شبیه#تبدیل#سیم#ساده#نور#لیزر#ممکن

تبدیل سیم ساده به نور شبیه لیزر ممکن شد

تبدیل سیم ساده به نور شبیه لیزر ممکن شد

محققان چینی روش های جدیدی برای تولید نور شبیه لیزر ابداع کرده اند که به طور خاص سرعت ارتباط دستگاه های الکترونیکی روزمره را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، محققان دانشگاه شانگهای و انستیتو «Optics and Fine Mechanics» تحت نظارت آکادمی علوم چین دستگاه جدیدی را ابداع کرده اند که این نور را می سازد و به عنوان یک لیزر الکترون آزاد معرفی شده است.

فناوری این ابزار چندان جدید نیست. چنین لیزرهایی قبلا نیز وجود داشتند اما حجیم بودند، انرژی زیادی مصرف می کردند و در تاسیسات گرانقیمت قرار داشتند. به همین دلیل استفاده از آنها برای فعالیت های روزمره یا متعدد ممکن نبود.

اما دستگاه جدید از یک سیم نازک به طول ۸ سانتی متر استفاده می کند تا نوری شبیه لیزر را در طیف وسیعی از طول‌موج‌ها برای کاربردهای مختلف ساطع کند.

یه تیان یکی از محققان این پژوهش می گوید: با یافتن راهی جهت هماهنگ سازی الکترون ها شبیه یک گروه از نگهبانان برای تولید نیروی بیشتر، این ابزار ابداع شده است.

برای ساخت لیزر، باید الکترون های موجود در اتم مواد اپتیکی مانند شیشه، کریستال یا گاز انرژی را به شکل نور یا الکتریسیته دریافت کنند. پس از این فرایند مازاد انرژی الکترون ها را به مدار پر انرژی تر منتقل می کند. اما این روند چندان دوام نمی یابد و خیلی زود الکترون ها باید به مدار نرمال خود بازگردند و در طی این مسیر فوتون هایی نیز منتشر کنند. در اشعه های لیزر فوتون ها همگی در یک جهت و یک طول موج حرکت می کنند. محققان چینی نیز موفق شدند همین روند را دوباره بسازند.

این تحقیق در نشریه «نیچر» منتشر شده است.