شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فرهنگ

دانش بنیانی ابزار تحول فرهنگ صنعتی کشور

دانش بنیانی ابزار تحول فرهنگ صنعتی کشور

سازمان مدیریت صنعتی، همزمان با روز فرهنگ عمومی، ششمین همایش ملی راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی را با هدف هم‌افزایی بخش های فرهنگی و صنعتی کشور و با محوریت فرهنگ دانش بنیانی، رویکرد جدید فرهنگ صنعتی ایران برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، در این همایش سید علیرضا شجاعی معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی ضمن مروری بر تاریخچه همایش و نحوه شکل گیری و استمرار آن، فهرستی از فعالیت های انجام شده در این حوزه را ارائه کرد.
وی در بخشی از سخنان خود گفت: توجه به حوزه فرهنگ صنعتی نگاه به آینده است و کشور ما را با کشورهای صنعتی دنیا منطبق خواهد کرد، همچنین موجب پویایی و پایداری صنعت و مشارکت جمعی متخصصین و افراد صاحب نظر در این حوزه خواهد شد.
شجاعی تاکید کرد: دانش‌بنیانی عاملی است که می‌تواند ابزار تحول فرهنگ صنعتی شود و پیشتازی اقتصاد دانش بنیان یکی از محورهای کلیدی اقتصاد مقاومتی است.
دیگر سخنران این همایش امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. وی با تاکید بر این نکته که اساس توسعه صنعت در کشور، فرهنگ است گفت: شتاب دهنده های صنعت و دانشگاه باید پیوست فرهنگی داشته باشند و پایان نامه های دانشجویی نیازمحور باشند.
اسدی خاطر نشان کرد: فناوری ها فرهنگ را تغییر می دهند و از آن جا که فرهنگ زیربنای هر حرکتی در کشور است و چیزی است که در جامعه شکل می گیرد، بنابراین فرهنگ دانش بنیانی باید در جامعه رسوخ کند.
وی افزود: برای این منظور رسانه ها باید صنعت محور و دانش بنیان باشند و این فرهنگ را ترویج کنند.
بنا به این گزارش، سیاوش ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، دیگر سخنران این همایش بود. وی با بیان این نکته که اقتصاد و فرهنگ بر هم تاثیرگذار هستند، گفت: اقتصاد دانش بنیان زمانی محقق می شود که سهم دانش بنیانی در اقتصاد به بیش از 50 درصد درآمد منجر شود.
ملکی فر تاکید کرد: شکل گیری فرهنگ دانش بنیان تابع سیاست های اقتصادی دولت است و سکان اقتصاد باید به سمت نوآوری و دانش بنیانی جهت پیدا کند.
در ادامه این همایش، فاطمه هشدار مشاور دانشگاه صنایع و معادن ایران گفت: شرکت های دانش بنیان باید دارای محصول یا خدماتی با فناوری پیشرفته و ارزش افزوده بسیار بالا باشند.
 وی تاکید کرد: دولت باید موارد مربوط به شاخص ها و استانداردهای دانش بنیانی را مدیریت کند و شرکت ها باید به سمت نوآوری سازمانی حرکت کنند.
سید فرهنگ فصیحی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این همایش ضمن تاکید بر جایگاه سازمان مدیریت صنعتی درعرصه دانش و صنعت اظهار داشت: سازمان مدیریت صنعتی از جمله سازمان های اصیل تکنوکراسی کشور است و از آنجا که فاصله میان تئوری دانش بنیانی تا دانش بنیان شدن را سیستم باید پر کند، این سازمان برای ترویج و تبیین این مقوله جایگاه درستی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به همان میزان که کشور در حوزه علم و فناوری دارای ظرفیت است باید در میدان عمل و اجرا نیزایجاد ظرفیت کنیم.
فصیحی خاطر نشان کرد: شرکت های دانش بنیان در کیفیت، قیمت و یا در پایداری مشکل دارند که دولت و بخش خصوصی با سرمایه گذاری توامان باید این موانع را مرتفع کنند.
امید رضایی فر سرپرست دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش با طرح این پرسش که برای دانشی شدن باید به کدام سمت حرکت کرد، بر فراهم کردن ظرفیت اقتصاد کشور برای پذیرش دانش تاکید کرد.
وی افزود: زمانی می توانیم درباره دانش صحبت کنیم که بستر اقتصادی آن فراهم باشد و برای این کار نیز باید مشارکت عمومی امکان پذیر شود.

انتهای پیام