شهر خبر

در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره؛

دولت بایدن هشدارها درباره ورود آمریکا به رکود را کمرنگ جلوه میدهد

دولت بایدن هشدارها درباره ورود آمریکا به رکود را کمرنگ جلوه میدهد

دولت جو بایدن، در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا و بحبوحه هشدارها درباره ورود قریب‌الوقوع آمریکا به رکود در آینده‌ای نزدیک، گزارش‌ها دراین‌باره را کم اهمیت جلوه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، دولت جو بایدن و حزب دموکرات آمریکا که تحت فشار زیادی بوده و نظرسنجی‌ها از شکست آنها در کنگره حکایت دارد، در تلاش است تا گمانه‌زنی‌ها درباره ورود این کشور به رکود را «کم اهمیت» جلوه دهد.

کارین ژان-پیر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، اوایل هفته جاری گفت که «هیچ نشست یا چیزی شبیه به آن برای آماده‌سازی درباره ورود به رکود وجود ندارد زیرا چیزی که در حال حاضر می‌بینیم، بازار کار مقتدر است.»

و حالا ران کلِین، رئیس کارکنان کاخ سفید همان ادعا را تکرار کرده و مدعی شده که آمریکا «وارد رکود نشده» و او «درباره این موضوع خیلی، خیلی شفاف است.»

با این حال، بایدن چندان خوش‌بین نبوده و اوسط اکتبر در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی گفته است که احتمالاً در این کشور «رکودی خفیف» رخ می‌دهد.

وی دراین‌باره گفت: چنین چیزی امکان دارد. به اطراف نگاه کنید و می‌بینید که ممکن است.

بایدن همچنین اذعان کرد که که درباره پیش‌بینی‌ها مبنی بر ورود آمریکا به رکود در سال ۲۰۲۳، «نگران» است.

در یکی دیگر از تحولات جداگانه در ماه اکتبر، یک شبکه خبری آمریکایی به نقل از لَری سامرز، وزیر خزانه‌داری پیشین این کشور نوشت که آمریکا سال آینده در «چنگال رکود» گرفتار خواهد شد.

وی در توضیح استدلال خود، گفت: احتمال ورود آمریکا به رکود در سال آینده یا ظرف ۱۸ ماه آتی، بیشتر از این است که فکر کنیم چنین اتفاقی نمی‌افتد. فکر می‌کنم این اتفاق، پیامد اتخاذ سیاست‌های افراطی در حوزه اقتصاد باشد و تجربه نشان می‌دهد تورمی که در حال حاضر تجربه می‌کنیم، به سختی به سطوح عادی برمی‌گردد.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که یکی دیگر از رسانه‌های آمریکا با انتشار پیش‌بینی‌های گسترده درباره مسائل اقتصادی، مدعی شد که آمریکا قطع به یقین طی ۱۲ ماه آتی وارد رکود خواهد شد.

اقتصاددانان نشریه وال‌استریت ژورنال در اواسط اکتبر، پیش‌بینی‌های مشابهی ارائه دادند. بر اساس نظرسنجی این نشریه، پاسخ‌دهندگان احتمال ورود آمریکا به رکود ظرف ۱۲ ماه آینده را ۶۳ درصد پیش‌بینی کردند. این اقتصاددانان همچنین اعلام کردند که انتظار دارند تولید ناخالص داخلی آمریکا در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۳، کاهش پیدا کند؛ موضوعی که به طور کلی از آن به عنوان تعریف «رکود» یاد می‌شود.