شهر خبر

اروپا: جامعه بین‌الملل باید پاسخی هماهنگ به کره شمالی بدهد

اروپا: جامعه بین‌الملل باید پاسخی هماهنگ به کره شمالی بدهد

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از کره شمالی خواست برنامه موشکی و هسته‌ای‌اش را کنار بگذارد و همچنین از جامعه بین‌الملل خواست پاسخی هماهنگ و جامع به افزایش آزمایش‌های موشکی کره شمالی بدهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از کره شمالی خواست همه تسلیحات اتمی و دیگر «سلاح‌های کشار جمعی»، و همچنین برنامه موشکی و برنامه‌های هسته‌ای فعلی‌اش را کنار بگذارد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دراین‌باره گفته اتحادیه اروپا افزایش آزمایش‌های موشکی کره شمالی را افزایش خطرناک تنش‌ها ارزیابی می‌کند و جامعه بین‌المللی باید پاسخی هماهنگ به چنین اقداماتی بدهد.

در بیانیه اتحادیه اروپا هم آمده است: اقدامات کره شمالی نیازمندِ یک قطعنامه و پاسخی جامع از طرف جامعه بین‌المللی است. اتحادیه اروپا از همه اعضای سازمان ملل متحد، به‌ویژه اعضای شورای امنیت می‌خواهد اجرای کامل تحریم‌ها تضمین شود؛ تحریم‌هایی که مانع دست‌یابی کره شمالی به مواد، دانش، و تأمین مالی لازم می‌شوند که برنامه‌های تسلیحاتیِ غیرقانونی پیونگ‌یانگ را حمایت می‌کنند.

در سال ۲۰۲۲، کره شمالی تاکنون در کل ۳۳ آزمایش موشک بالستیک انجام داده است. مقامات پیونگ‌یانگ تأکید دارند که آزمایش‌های موشکی آنها در پاسخ به تحریکات و تنش‌هایی است که آمریکا و کره جنوبی انجام می‌دهند. واشنگتن و سئول اخیراً رزمایش مشترکی را در نزدیکی مرزهای کره شمالی انجام دادند که در بخشی از آن ژاپن نیز حضور داشت.