شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#شورای امنیت#ایران#احمدی نژاد

توصیه دیپلمات دوره احمدی نژاد: ارتباط با روسیه و چین خیلی برایمان خوب است؛آنها در شورای امنیت به نفع ما هستند

توصیه دیپلمات دوره احمدی نژاد: ارتباط با روسیه و چین خیلی برایمان خوب است؛آنها در شورای امنیت به نفع ما هستند

محمودرضا سجادی سفیر اسبق ایران در روسیه در دوره احمدی نژاد که در محافل دیپلمانیک به حامی روسیه مشهور است در روزنامه ایران نوشت:چین و روسیه بویژه در مواقع حساس-همچون جلسات شورای امنیت سازمان ملل- موضعگیری‌های مناسبی در حمایت از ایران داشته و جبهه وسیع‌تری از مخالفان یکجانبه‌گرایی غرب را تشکیل دادند؛ جبهه‌ای که نه فقط ایران بلکه سایر کشورهایی که قربانی سیاست‌های غربی بودند را هم شامل می‌شود.


در یک سال گذشته این دوستی در اقتصاد به نحو ملموس‌تری خود را نشان می‌دهد. از یک سو روسیه و چین دو کشور قدرتمند در حوزه‌های صنعتی هستند و از سوی دیگر همه تلاش غرب این است که ایران را تحت شدیدترین رژیم‌های تحریمی، ایزوله کند و بتواند هدف منزوی کردن یک قدرت مهم منطقه‌ای را به پیش ببرد.

قطعاً تعامل سازنده و گسترده با جبهه کشورهای مستقل از جمله حسن روابط با روسیه و چین راه را برای ما هموارتر می‌سازد و ایران را به عنوان یکی از قطب‌های دنیا معرفی خواهد کرد.
چرا که دو کشوری که عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند و اکنون به دوستان راهبردی ایران تبدیل شدند، در صحنه بین‌المللی امروز که در حال رقم زدن یک نظم جدید است، جبهه قدرتمندتری را به ارمغان خواهند آورد.

امریکا سعی دارد با وجود بازارهای چین و روسیه باز هم ما را تهدید کند. اما راه‌حلی که وجود دارد این است که ما می‌توانیم خود را ضربه‌ناپذیر کنیم و همکاری‌هایی که می‌توانیم با کشورهای دوست داشته باشیم این ضربه‌پذیری را از ما کم می‌کند؛ مسأله‌ای که به درستی از سوی دولت جدید ایران فهم و اجرا شده است و دولتمردان یا اندیشکده‌های غربی نیز به اثرات آن واقف و معترف هستند.
به بیان ساده‌تر، بزرگ‌ترین حسن تعامل با روسیه و چین و سایر کشورهای تحت تحریم غرب، شکستن راهبرد انزوا و همکاری برای پیشرفت و توسعه بیشتر است.
مسأله‌ای که غربی‌ها نیز با هوشیاری آن را درک می‌کنند و از هیچ فرصتی برای تخریب این روابط و جلوگیری از شکست هژمونی خود دریغ نمی‌کنند و برای رسیدن به این هدف خود، هر دستاویزی را ابزار دشمنی قرار می‌دهند؛ صحنه‌ای که باید به صورت مستمر برای افکار عمومی تبیین و تشریح شود تا مسیر اجرای سیاست‌ خنثی‌سازی تحریم‌ها به خوبی طی گردد.
گفتنی است سجادی سال پیش در مصاحبه ای که به جنجال تبدیل شد ادعا کرد ایران به تعهدات خود در برابر روسیه عمل نکرده است!
23302