شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرج

ویژه‌های مشرق؛

سیگنال ضد ایرانی حزب ظریف به آمریکایی‌ها! / روز پنجشنبه در میتینگ داعشی‌های کرج چه گذشت؟

1

در اتوبان کرج آشوب‌گران با شقاوتی الگوبرداری شده از شقاوت منافقین در دهه ۶۰ و روش آن‌ها در ترورهای کور آن زمان، خشونت‌های متعدد مرتکب شده‌اند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز شنبه ۱۴ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شدند که بازتاب راهپیمایی یوم الله سیزده آبان، پاسخ رئیسی به بایدن، چالش نفت روسی و پاسخ به یک شایعه نظامی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

حضور میلیونی مردم در راهپیمایی یوم الله سیزدهم آبان ماه مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است، نکته قابل توجه آن‌که این رویداد تاریخی و سیاسی توسط رسانه‌های جریان اصلی اصلاح‌طلب مورد بی توجهی خاص قرار گرفته است!

روزنامه ایران با اشاره به حضور مردم در میدان نوشته است:

روز گذشته تهران و ۹۰۰ شهر کشور شاهد تظاهرات و راهپیمایی ضداستکباری ملت ایران بود؛ تظاهراتی که افرادی از گروه‌های سنی و اقشار مختلف در آن حضور داشتند. پرچم ایران، اصلی‌ترین نمادی بود که مردم با خود داشتند، نماد یکپارچگی و انسجام ملت ایران و در عین‌حال، پاسخی به همه کسانی که در داخل یا خارج از مرزها، ایران را یکپارچه نمی‌خواهند. در تهران، مقصد راهپیمایان، مقابل لانه جاسوسی سابق امریکا بود؛ جایی که در سال ۱۳۵۸ دانشجویان مسلمان آخرین پایگاه و نماد امریکا در ایران را برچیدند.

در ادامه این گزارش آمده است:

راهپیمایان در تهران، شعارهایی چون «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر منافق» و «مرگ بر فتنه‌گر» سر دادند. «مرگ بر آل سعود خائن» یکی دیگر از شعارهای راهپیمایان روز گذشته تهران بود که نشان‌دهنده بینش سیاسی آنان و تشخیص یکی از کانون‌های فتنه انگیزی در منطقه بود. در پلاکاردهایی که در دست مردم بود، همین شعارها به چشم می‌خورد. تمثال و تصویر رهبر انقلاب و سردار شهیدحاج‌قاسم سلیمانی نیز بسیار در دست راهپیمایان دیده می‌شد. مطابق تصاویر و گزارش‌ها، شهرهای دیگر کشور نیز شاهد حضور پرشور ایرانیان در راهپیمایی و مراسم روز ملی مبارزه با استکبار بود. علت شور و خروش مراسم امسال را باید در دخالت‌ها و فتنه‌انگیزی‌های استکبار جهانی، به سرکردگی امریکا دانست. همان‌طور که رئیس‌جمهور این کشور نیز روز گذشته بی‌پرده عنوان کرد که این کشور همچنان در سودای استیلای دوباره خود بر ایران است.

سیگنال ضد ایرانی حزب ظریف به آمریکایی‌ها! / روز پنجشنبه در میتینگ داعشی‌های کرج چه گذشت؟

روزنامه کیهان نیز در تحلیلی از این حماسه بزرگ نوشته است:

به دنبال بی‌اعتنایی مردم مؤمن، مبارز و آگاه ایران اسلامی به دشمن در جنگ ترکیبی اخیر، جبهه معارض انقلاب اسلامی با پشتیبانی سرویس‌های جاسوسی و رسانه‌های دروغ‌پراکن معاند، به اوباش داعشی جرأت شرارت و انتقام از ملت و کسب‌وکارشان و تقلای باطل و ناکام برای کند کردن روند پیشروی ایران در علم و فناوری را داد. مردم وفادار ایران اسلامی هم دیروز در راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان برخورد قاطعانه با اشرار و اوباش تروریست را که به دنبال تضییع امنیت کشور هستند، فریاد زدند.

سیگنال ضد ایرانی حزب ظریف به آمریکایی‌ها! / روز پنجشنبه در میتینگ داعشی‌های کرج چه گذشت؟

آرمان ملی نیز پاسخ رئیس‌جمهور کشورمان به ادعاهای عجیب بایدن را تیتر یک کرده و می‌نویسد:
بایدن ادعا کرده بود که ما ایران را آزاد خواهیم کرد آنها خودشان به زودی خودشان را آزاد می‌کنند، رئیسی اما پاسخ قاطعی به تنفس مصنوعی آمریکایی‌ها به اغتشاشات داده و گفت چند ساعت قبل مطلع شدم رئیس‌جمهور آمریکا سخنانی بر زبان رانده که شاید از حواس‌پرتی باشد، آقای بایدن! ایران ۴۳ سال قبل از چنگال شما آزاد شد، آن‌ها نمی‌خواهند در عالم حرف و سخن و رأی مردم حاکم باشد بلکه خواست‌شان این است که به میل و اراده آنها عمل شود و ملت‌ها مانند آنها بیندیشند و عمل کنند و کشورها برای آنها گاو شیرده باشند.

سیگنال ضد ایرانی حزب ظریف به آمریکایی‌ها! / روز پنجشنبه در میتینگ داعشی‌های کرج چه گذشت؟

روزنامه جام‌جم نیز راهپیمایی ۱۳ ابان امسال را متفاوت از گذشته ارزیابی کرده و می‌نویسد:

شاید بتوان یکی از دلایل ۱۳ آبان بسیار متفاوت و ماندگار ۱۴۰۱ را در حماسه حضور دهه هشتادی‌ها جست‌وجو کرد؛ درحالی‌که رسانه‌های ضدایرانی با تحلیل‌های سیاسی به جای تحلیل‌های جامعه‌شناختی سعی داشتند افراد کم‌سن و سالی را که در هفته‌های گذشته در برخی دانشگاه‌ها یا خیابان‌ها رفته بودند، تفکر غالب این دهه نشان دهند اما فیک بودن چنین تحلیلی با حضور پرتعداد نوجوانان و جوانان دهه هشتادی حقیقت دیگری را نه به صورت انتزاعی بر روی استیج بی‌بی‌سی و اینترنشنال که در روی زمین واقعی و خیابان‌های استان‌ها و شهرهای تهران، مشهد، گیلان، رشت، قم، ایلام، سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان‌غربی، قزوین، لرستان، اراک، اصفهان، یزد و ۹۰۰ شهر دیگر کشور نشان داد.

در ادامه این تحلیل قابل توجه آمده است:

 از شهریور تا همین امروز که ۱۴ آبان است، نه این‌که مردم به برخی وجوه حکمرانی از جمله وضعیت اقتصادی یا برخی سازوکارهای اجتماعی اعتراض و انتقاد نداشته باشند اما جریان رادیکال و خشونت‌طلب چنان بر گرده اعتراضات نشست و آن را به مسلخ برد که دیگر مرز اعتراض و اغتشاش درهم تنیده شد و سخت می‌شد صدای اعتراض خود را رساند. برای مردم قبل از هر اعتراض و انتقادی، مسأله تأمین امنیت و ایران‌مان مهم است که با این چارچوب تحلیلی، شاید بتوان بهتر دلیل حضور خیره‌کننده و غیرسنتی مردم در شهرهای مختلف را برای سالگرد ۱۳ آبان درک کرد.

سیگنال ضد ایرانی حزب ظریف به آمریکایی‌ها! / روز پنجشنبه در میتینگ داعشی‌های کرج چه گذشت؟

سیگنال باند نیویورکی‌ها برای تحریم ایران!

اواخر هفته گذشته جمعی از سفرا و دیپلمات‌های پیشین (معروف به باند نیویورکی‌ها) در خصوص تحولات سیاست خارجی و شرایط جاری کشور بیانیه‌ای منتشر کردند. در این بیانیه ادعاهای نادرستی علیه دستگاه دیپلماسی کشور مطرح شده است

روزنامه هم‌میهن با انتشار این بیانیه نوشته است:

در حالی که ایران ادعای ارسال پهپاد به روسیه در جنگ با اوکراین را تکذیب می‌کند، برخی شواهد وجود دارد که ایران را به سمت روس‌ها می‌کشاند. سؤال اینجاست که آیا در رویکرد کنونی ایران به جنگ اوکراین، به مصالح نظام و کشور توجه کافی مبذول شده است؟

در ادامه این گزارش ضد ایرانی آمده است:

ادعای اخیر مقامات اوکراینی درباره ارسال پهپاد و تسلیحات موشکی از سوی ایران برای تقویت جبهه روسیه در جنگ اوکراین با واکنش‌های بی شمار از جمله تأیید روسیه، آمریکا، دبیر کل سازمان ناتو، اتحادیه اروپا و اظهارات متناقض از سوی مسئولان عالیرتبه ایرانی مواجه شده؛ این درحالی است که مسکو رفتاری دوگانه در قبال ایران در همکاری نزدیک با عربستان سعودی، ترکیه و کشورهای عربی رقیب و یا دشمن ایران در فروش تسلیحات پیشرفته به آنها و همکاری‌های نفتی و گازی در مقابل جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته که با انتظارات ایران از این کشور همخوانی ندارد. بیم آن می‌رود که جمهوری اسلامی با جهت گیری های خود در موضوع جنگ اوکراین، مرتکب اشتباهی فاحش در این برهه تاریخی شود و عزت نظام اسلامی و کرامت مردم ایران در جهان مورد خدشه قرار گیرد و آیندگان، ما را مورد قضاوت و شماتت قرار دهند.

سیگنال ضد ایرانی حزب ظریف به آمریکایی‌ها! / روز پنجشنبه در میتینگ داعشی‌های کرج چه گذشت؟

روزنامه همدلی نیز با انتشار این بیانیه ضد ایرانی گزارشی را منتشر کرده که بی شباهت به گزارش‌های رسانه‌های ضد انقلاب نیست! در بخشی از این گزارش آمده است:

ریکرد فعلی سیاست خارجی ایران در عرصه بین‌الملل، موازی با ادامه اعتراضات در داخل کشور، مجموعه‌ای از نگرانی‌ها را برای صاحب‌نظران سیاسی رقم زده است. این شرایط خاص، حتی باعث شده است تا برخی مسوولین نسبت به ادامه برخی سیاست‌های دولت رئیسی هشدار داده و با نگاهی منتقدانه و البته دلسوزانه، پیشنهادهایی را برای برون‌رفت از وضعیت موجود، مطرح کنند. در همین زمینه روز پیش، گروهی از دیپلمات‌های پیشین جمهوری اسلامی ایران که سوابقی متعدد در سیاست‌ورزی‌های بین‌المللی دارند با اشاره به نمونه‌هایی مهم از تصمیم‌گیری‌های مخاطره‌آمیز ایران در عرصه جهانی، از مسوولان بلندپایه نظام خواسته‌اند تا با تجدیدنظر در سیاست و شیوه حکمرانی، توازن در سیاست خارجی با همه دولت‌های کوچک و بزرگ و تاثیرگذار و همچنین تعامل سازنده با همه کشورهای جهان، حرکت بر اساس تأمین منافع ملی را در دستور کار خود قرار دهند.

همدلی در ادامه این گزارش مغرضانه نوشته است:

این جمع از دیپلمات‌های سابق ایران طی بیانیه‌ای با اشاره به بدون نتیجه رها شدن مذاکرات هسته‌ای در کنار طرح ادعای فروش پهباد و تسلیحات موشکی ایران به روسیه در جنگ اوکراین، هشدار دادند که بازی خطرناکی برای ایران به وجود آمده است که اروپا و آمریکا را در موقعیتی قرار داده تا علاوه بر تحریم‌های جدید علیه ایران، اقدام جمهوری اسلامی را به‌عنوان نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱، در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دهند و احتمالاً مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال و مجموع تحریم‌های بین المللی را باز گردانند.

سیگنال ضد ایرانی حزب ظریف به آمریکایی‌ها! / روز پنجشنبه در میتینگ داعشی‌های کرج چه گذشت؟

نکته قابل توجه درباره این دست گزارش‌ها و بیانیه‌های ضد ایرانی با هدف بسترسازی برای دور جدید تحریم‌ها آن است که محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب با هدف افزایش فشارهای سیاسی به ایران اقدام به جعل خبر در مورد فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین کردند اما با این خبرسازی عملاً توانمندی علمی و فنی قابل ملاحظه ایران در تولید پهپادهای پیشرفته را در معرض نگاه جهانیان قرار دادند. مسلم است که ادعای حضورمستقیم ایران در جنگ اوکراین بخشی از جنگ رسانه‌ای دشمن است که برخی دست‌های آلوده از داخل به آن دامن زده تا با کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت برای آن سندسازی کنند!

پنجشنبه در کرج چه گذشت؟

روزنامه همشهری با اشاره به حمله عناصر داعشی به ماموران نیروی انتظامی در اتوبان کرج به قزوین نوشته است:

با فراخوانی که از قبل داده شده بود عده‌ای در اطراف بهشت سکینه کرج تجمع کردند و با ریختن سنگ و نخاله ساختمانی اقدام به بستن اتوبان و تهدید راننده‌های عبوری کردند. اغتشاشگران با تهدید راننده‌های عبوری، آن‌ها را مجبور به توقف می‌کردند و درصورت عدم‌توقف خودرو با سنگ، چوب و سلاح سرد به‌خودروها آسیب می‌زدند. آن‌ها در مسیر آزاد راه کرج به قزوین نسبت به تخریب کیوسک و خودروهای پلیس اقدام کردند. همچنین در کمالشهر عده‌ای اغتشاشگر نسبت به تخریب اموال عمومی و حمله به مردم اقدام کردند. اغتشاشگران در کمالشهر به یک نیروی بسیجی با سلاح سرد و قمه حمله کردند که متأسفانه این فرد به شهادت رسید.

سیگنال ضد ایرانی حزب ظریف به آمریکایی‌ها! / روز پنجشنبه در میتینگ داعشی‌های کرج چه گذشت؟

روزنامه جوان نیز شرح قابل توجهی از این ماجرا داشته و می‌نویسد:

با پایان آشوب در اتوبان کرج- قزوین و رسیدن اخبار آن به مردم، فعالان مجازی خشمگین از آنچه روی داده و عصبانی از دیدن خشونت عریان آشوبگران علیه مردم بی‌دفاع و نیز نیروهای حافظ امنیت با توئیت‌هایی تند خواستار پایان مماشات نیروهای حافظ امنیت در برخورد با آشوبگران و دادن اختیارات بیشتر به نیروهای میدانی شدند. برخی از این توئیت‌ها حاوی انتقاداتی تند به دولت هم بود.

سیگنال ضد ایرانی حزب ظریف به آمریکایی‌ها! / روز پنجشنبه در میتینگ داعشی‌های کرج چه گذشت؟

در ادامه این گزارش آمده است:

آشوبگران می‌خواستند در آرامستان بهشت سکینه در کرج مراسم چهلمین روز درگذشت دختری را برگزار کنند که مدعی بودند ۳۰ شهریور ماه به دست نیروهای حافظ امنیت در اغتشاشات مهرشهر کرج کشته شده است، اما برای محکوم کردن خشونتی که مدعی آن بودند، با شقاوتی الگوبرداری شده از شقاوت منافقین در دهه ۶۰ و روش آن‌ها در ترورهای کور آن زمان، خشونت‌های متعدد مرتکب شده‌اند. امثال آن فوتبالیست فراری هم که لیدر حرامی‌های آشوب شده‌اند، آن‌ها را قهرمان می‌نامد و تشویق‌شان می‌کند!