شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#نخست وزیر

میقاتی: عربستان لبنان را ترک نکرده است/ توافق طائف از اهمیت زیادی برخوردار است

میقاتی: عربستان لبنان را ترک نکرده است/ توافق طائف از اهمیت زیادی برخوردار است

ایرنا نوشت: نخست وزیر لبنان با بیان اینکه عربستان در کنار کشورش قرار دارد، اظهار داشت که ریاض لبنان را ترک نکرده است و توافق طائف از اهمیت زیادی برخوردار است.

نجیب میقاتی این اظهارات را روز شنبه در یک نشست خبری در جریان مشارکتش در «کنگره ملی در سی و سومین سالگرد توافق الطائف» در بیروت که به درخواست سفیر عربستان در لبنان برگزار شد، عنوان کرده است.

دفتر اطلاع‌رسانی دولت لبنان به نقل از میقاتی اعلام کرد: توافق نامه الطائف از اهمیت ویژه‌ای به عنوان ستون اصلی پایان دادن به جنگ داخلی در لبنان حدود ۳۰ سال پیش برخوردار است.

میقاتی افزود: حضور گسترده در اینجا به مناسبت سی و سمین سالگرد توافق الطائف، نشان دهنده تأیید محتوای توافق نامه است که هنوز هم مناسب ترین توافق برای لبنان است.

عربستان که همچنان در لبنان برای تحقق اهداف مداخله‌جویانه‌اش در این کشور تلاش می‌کند، تکرار سناریوی توافق الطائف در راستای سیطره بر فضای سیاسی لبنان طراحی کرده است، تا از آن به عنوان دستاویزی برای ریاض جهت پیشبرد برنامه‌های خود در امور سیاسی لبنان به ویژه مسئله انتخاب رئیس جمهور بهره ببرد.

قرارداد الطائف به عنوان سند توافق ملی لبنان شناخته می‌شود که اولین مرجع برای مردم این کشور در راستای صلح داخلی بعد از جنگ داخلی ۱۵ ساله لبنان است.

این توافق که در راستای کاهش اختیارات رئیس جمهور لبنان و واگذاری آن به نخست وزیر تنظیم شده است، در ۲۲ اکتبر ۱۹۸۹ در شهر الطائف عربستان به امضا رسید.

طبق این توافق، مقام ریاست جمهوری در لبنان از قیمومیت بر کشور و تصمیمات دولت کنار رفته و تشخیص صلاحیت نخست‌وزیر به نمایندگان پارلمان سپرده شد.

310310