شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کتاب

کتاب «تهران تا تیرانا» به زودی منتشر می‌شود؛

رازگشایی از زندگی مخوف مسعود و مریم رجوی

رازگشایی از زندگی مخوف مسعود و مریم رجوی - کراپ‌شده

کتاب «تهران تا تیرانا» حاوی اطلاعاتی ناگفته از فعالیت سازمان مجاهدین خلق است، حتی مسعود خدابنده راوی این اثر که نزدیک‌ترین فرد به مسعود و مریم رجوی است درباره شخصیت و سبک زندگی آنها می‌گوید.

به گزارش مشرق، خاطرات مسعود خدابنده از اعضای جداشده سازمان مجاهدین خلق و سرتیم حفاظت از مسعود رجوی، توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر می‌شود.

این کتاب، شرح دو دهه حضور خدابنده در میان منافقین است. این خاطرات توسط محمد جعفربگلو جمع‌آوری و تدوین شده است.

بر اساس این گزارش، «جعفربگلو» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تاریخ خبرگزاری «آنا» درباره این کتاب اظهار داشت: از حدود سال ۱۳۹۸ که با آقای مسعود خدابنده آشنا شدم و متوجه شدم که اطلاعات بسیار نابی درباره سازمان مجاهدین خلق دارد، از این رو تصمیم گرفتم خاطرات پراکنده ایشان را جمع‌آوری کنم.

** خاطرات بازگو نشده از مجاهدین خلق

وی با بیان اینکه چندین جلسه از طریق شبکه‌های اجتماعی با ایشان مصاحبه کردم توضیح داد: هرچه پیش رفتیم، متوجه شدم که این خاطرات بسیار جالب است و بخشی از این روایت‌ها تاکنون بازگو نشده است.

وی ادامه داد: مسعود خدابنده به خاطر حضور دو دهه‌ای در جمع مجاهدین خلق، اطلاعات بسیار خوبی درباره سازمان دارد. او قبل از پیروزی انقلاب با سازمان آشنا شد و در سال ۱۳۷۵ از آن جدا شد. خدابنده، مسئول انتقال بسیاری از اعضای شناخته شده منافقین از جمله مهدی ابریشمچی، محمدرضا کلاهی و مسعود کشمیری از ایران بود. او در جریان عملیات موسوم به فروغ جاویدان نیز حضور داشته و در مقر مسعود بوده است.

** نزدیک‌ترین فرد به مسعود و مریم رجوی از آنها می‌گوید

این نویسنده درباره ویژگی‌های کتاب خاطرات مسعود خدابنده گفت: به نظر من، دو ویژگی مهم مسعود خدابنده در روایت خاطراتش، اول حافظه مثال‌زدنی و دوم قدرت تحلیل بالاست که همین دو عامل خاطرات او را خواندنی‌تر کرده است. این‌که وی به‌عنوان نزدیک‌ترین فرد به مسعود و مریم رجوی، اطلاعات ذی‌قیمتی از سرکرده فرقه منافقین دارد هم، خاطرات خدابنده را جذاب‌تر می‌کند.

جعفربگلو درباره چینش محتوای این اثر گفت: این کتاب در سه گفتار تنظیم شده است؛ گفتار اول، دربردارنده خاطرات مسعود خدابنده از سال‌های پیش از عضویت در سازمان است. گفتار دوم خاطرات راوی از سال‌های حضور در جمع مجاهدین خلق را دربرمی‌گیرد و گفتار سوم به روند جدایی خدابنده از سازمان اختصاص دارد.

** ناگفته‌هایی از ترور آیت‌الله خامنه‌ای (رئیس جمهور وقت) توسط مجاهدین در سال ۱۳۶۷

وی تصریح کرد: هرچند شیوه ما در ثبت و ضبط خاطرات، به صورت پرسش و پاسخ بود، اما در فرایند تدوین، متن را از حالت پرسش و پاسخ خارج کرده و آن را به صورت روایی درآوردیم تا مطالعه آن برای خواننده خسته کننده نباشد. همچنین خاطرات راوی را بر مبنای ترتیب وقوع زمانی رخدادها دسته‌بندی کردم تا خواننده در تاریخ گم نشود.

این نویسنده با اشاره به مهمترین فصول کتاب گفت: روابط سازمان مجاهدین خلق با شخصیت‌هایی، چون بازرگان، بنی‌صدر، منتظری و ... از جمله فصول مهم خاطرات خدابنده است. این که یک عضو سابق فرقه رجوی درباره «عملیات مهندسی» و جنایت‌های سازمان علیه مردم ایران سخن بگوید، قطعا جالب توجه خواهد بود. مسعود خدابنده همچنین اطلاعات بسیار جالبی درباره شخصیت مسعود و مریم رجوی دارد که بیانگر روحیات، اخلاق، سبک زندگی آنهاست.

وی ادامه داد: از دیگر فصول مهم و جالب توجه خاطرات مسعود خدابنده، افشای تلاشی است که سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۳۶۷ برای ترور آیت‌الله خامنه‌ای -رئیس جمهور وقت – صورت داد. خاطرات مسعود خدابنده همچنین حاوی رازهایی از پادگان اشرف است. او به خوبی فضای داخلی این اردوگاه را ترسیم می‌کند و می‌گوید که چگونه عده‌ای از اعضای سازمان در این کمپ، قربانی زیاده‌خواهی و کینه سرکرده سازمان شدند.

این کتاب قرار است با عنوان «تهران تا تیرانا» روانه بازار شود.